جدیدترین خبرهای واردات خودرو

قطعه نیوز: جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در تاریخ ۲۵ آبانماه خبر داده که طرح ساماندهی بازار خودرو، به کمیسیون صنایع مجلس آمده و بزودی جزییات آن نهایی می‌شود.

اما نکته هیجان انگیز اینجاست که در بخشی از طرح ساماندهی بازار خودرو که شامل ۱۹ ماده مختلف است، درباره واردات خودرو صحبت شده و این موضوع، یعنی احتمال ازسرگیری واردات خودرو، حالا بیشتر از هر زمان دیگری است.

آن طور که جدی خبر داده، آزادسازی واردات خودروهای هیبریدی بدون تعرفه گمرکی، آزادسازی واردات خودرو به شرط اسقاط خودروهای داخلی معادل ارزش آن و همچنین واردات خودرو در ازای صادرات خودرو یا صادرات قطعات، سه بخش مهمی است که نمایندگان مجلس باید درباره آن تصمیم بگیرند.

طرح پیشنهادی انجمن واردکنندگان برای آزادسازی واردات

در ادامه واکنش‌ها به موضوع واردات خودرو، دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در تاریخ ۱۹ آبانماه خبر داد که بخش خصوصی و واردکنندگان رسمی خودرو به کشور، این امکان را دارند تا بدون انتقال حتی یک دلار، واردات خودرو را ازسر بگیرند.

برهمین اساس، انجمن واردکنندگان خودرو، طرح پیشنهادی‌اش را به مجلس فرستاده و از نمایندگان خواسته تا آنرا بصورت جدی‌تری دنبال کنند. این طرح پیشنهادی، شامل ۹ راه حل این انجمن برای آزادسازی دوباره واردات خودروست که عبارتند از:

۱- واردات خودرو با استفاده از سرمایه ایرانیان خارج از کشور،

۲- واردات خودرو با استفاده از سرمایه نمایندگی‌ها و مالکان کسب و کارهای این حوزه و انتقال دارایی آنها بصورت خودرو به ایران،

۳- واردات خودرو با استفاده از اعتبار یک یا دوساله شرکت‌های تولیدکننده اصلی که به شرکت‌های نمایندگی داخلی داده می‌شود،

۴- واردات خودروهای هیبریدی برای استفاده در حمل و نقل عمومی،

۵- واردات خودروهای کم مصرف یا زیر ۱۵۰۰ سی سی،

۶- واردات خودروهایی که قیمتی کمتر از ۱۰ هزار یورو دارند،

۷- واردات خودرو با استفاده از منابع مالی بلوکه شده از فروش نفت در سایر کشورها،

۸- واردات خودرو بصورت سهیمه بندی برای شرکت‌های فعال در این زمینه،

۹- واردات خودرو در ازای صادرات کالا توسط شرکت واردکننده،

دادفر همچنین معتقد است که اگر ممنوعیت واردات خودرو برطرف شود، حدود ۱۴ هزار نیروی کار تعدیل شده، می‌توانند به چرخه تولید برگردند. ضمن اینکه قیمت خودروهای وارداتی نیز بصورت محسوسی کاهش خواهد یافت.

موافقت مجلس با واردات خودرو

بعد از ماجرای عذرخواهی وزیر از کیفیت خودروها، اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در تاریخ ۱۷ آبانماه، به ماجرای واردات خودرو، واکنش نشان دادند.

طاهری، از اعضای این کمیسیون، می‌گوید که مجلس، واردات خودرو را منع نکرده و دولت هر زمانی که بخواهد، می‌تواند واردات خودرو را دوباره آزاد کند.

داوودی، یکی دیگر از اعضای این کمیسیون، نیز گفته که برخی نمایندگان مجلس، با واردات خودرو موافق هستند اما برخی دیگر با آن مخالفند. همچنین مجلس، بزودی طرحی درباره حوزه خودرو دارد که در هفته‌های آینده، آن را بررسی می‌کند.

طبق اظهارنظر نمایندگان مجلس، ممکن است واردات خودرو به شرط انتقال تکنولوژی و برنامه مونتاژ در ایران، دوباره از سرگرفته شود.

عذرخواهی وزیر از کیفیت خودرو

روز پنجشنبه ۸ آبانماه بود که رزم حسینی، وزیر جدید صمت، بعد از نشست خبری‌اش در مصاحبه با رسانه‌ها گفت که در حوزه تولید خودرو داخلی، آنطور که باید، پیش نرفته‌ایم و تحریم‌ها نشان داد که صنعت خودرو، چقدر وابسته به ارز است. حسینی همچنین به کیفیت خودروهای داخلی اشاره کرده و گفته بود که بابت تولید خودروهای بی‌کیفیت، شرمنده‌ایم.

عذرخواهی وزیر، بهانه‌ای دست رسانه‌ها داد و آنها تیتر زدند که احتمال واردات خودرو، دوباره میان مدیران دولتی، مطرح شده است. با اینکه حرف‌های وزیر، درباره خودروهای ساخت داخل بود و حتی صراحتا گفته بود که «باید شرکت‌های جدید خودروسازی را برای رقابت با خودروسازان دولتی، ایجاد کنیم» ولی واقعا نمی‌دانیم چرا، چگونه و با چه هدفی، برخی رسانه‌های جریان‌ساز، موضوع واردات خودرو را دوباره بر سر زبان‌ها انداختند.

منبع: باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.