ضرورت بررسی لنت‌ های خودرو

قطعه نیوز:  در بسیاری از موارد دیده شده که در همان قطعه آزمایشی لنت سمت راست با سمت چپ فرق می‌کند. همچنین از این بحث مهم‌تر این است که سرعتی که در آزمون ۵۸۶ لحاظ می‌شود، ۲۲کیلومتر بر ساعت است. یعنی فاصله توقف را نشان می‌دهد. حالا اینکه دقت دستگاه‌ها چقدر است، موضوع دیگری است.

بحث تولید لنت‌ استاندارد، متفاوت از آزمایش آن‌ است و درهمین راستا آزمایشگاه‌هایی در کشور لنت های تولیدی و وارداتی به‌کشور را آزمایش می‌کنند. اما آنچه در این بخش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، وجود آزمایشگاه‌هایی است که درعین عملکرد دقیق، مستقل از تولیدکننده باشند و این امر سبب افزایش کیفیت محصولات تولیدی خواهد شد. دراین بین گاه مشاهده می‌شود که برخی مدل‌های لنت‌ نه در آزمایشگاه‌های مستقل، بلکه در آزمایشگاه‌های همکار با تولیدکنندگان بررسی می‌شود و همین امر به‌خودی خود موجب سرپوش گذاشتن روی برخی کاستی‌ها می‌شود.

درهمین زمینه میترا علی‌پور، مدیرعامل آزمایشگاه «معیارآزمای پژواک ‌صنعت» می‌گوید: «درحال حاضر در استان اصفهان دو آزمایشگاه برای این امر وجود دارد که هر دو همکار هستند و در استان تهران نیز بجز آزمایشگاه ما، دو آزمایشگاه دیگر نیز مشغول به‌فعالیت هستند. در استان مرکزی و قزوین نیز به‌همین منوال. این روند سبب شده سه آزمایشگاهی که در بنادر کشور فعال بودند، به دلیل عدم واردات لنت کارشان به‌صورت راکد مانده و نیمه‌ تعطیل شده‌اند».

همچنین شایان ذکر است به‌رغم اینکه در استان سمنان کارخانه‌های تولید لنت متمرکز شده‌اند اما برای کارخانه‌های این استان، هیچ آزمایشگاهی وجود ندارد و به همین خاطر تولیدکنندگان این استان مجبور به ارسال نمونه‌های خود به استان‌های مجاور هستند که این منطقی نیست.

وی می‌افزاید: «استان‌ها از آزمایشگاه‌های همکار خودشان حمایت می‌کنند و این درحالی است که به‌نظر من اداره استاندارد استان تهران بسیار خوب عمل کرده و تشخیص داده که آزمایشگاه مستقل محصولی ندارد که بخواهد از آن حمایت کند؛ بنابراین روی کارش دقت بیشتری دارد».

این مدیر آزمایشگاه تخصصی صنعتی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی محصول خود را برای آزمایش به آزمایشگاه‌های همکار خود ارسال می‌کنند، درخصوص استاندارد ۵۸۶ تصریح می‌کند: «استاندارد ۵۸۶ درخصوص تست ضرایب اصطکاک و سایش است و در این استاندارد، یک قطعه یک اینچ در یک اینچ جدا شده و روی آن کار می‌شود. انتخاب این تکه از قطعه به‌دقت اپراتور نیاز دارد».

میترا علی‌پور با بیان اینکه اصولا انتخاب یک تکه از لنت نمی‌تواند موید کیفیت آن در زمان مصرف باشد، می‌گوید: «در بسیاری از موارد دیده شده که در همان قطعه آزمایشی لنت سمت راست با سمت چپ فرق می‌کند. همچنین از این بحث مهم‌تر این است که سرعتی که در آزمون ۵۸۶ لحاظ می‌شود، ۲۲کیلومتر بر ساعت است. یعنی فاصله توقف را نشان می‌دهد. حالا اینکه دقت دستگاه‌ها چقدر است، موضوع دیگری است».

وی می‌افزاید: «حال این سوال مطرح است که آیا این تست با فرهنگ رانندگی ما مطابقت دارد؟ شاید به‌همین دلیل است که سال ۲۰۱۲ سازمان SAE این استاندارد را مورد بازنگری قرار نداده است».

منبع: فصل اقتصاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.