طرح آزمایشی تحویل کالا بدون تماس فیزیکی انسان ها با کمک خودران ها

قطعه نیوز: خودران کروز شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا با همکاری فروشگاه های زنجیره ای والمارت از سال آینده، تحویل خودکار –بدون نیاز به راننده- را به صورت آزمایشی شروع خواهد کرد.

جنرال موتورز بخش خودروهای بدون راننده خود را کروز نامگذاری کرده و این بخش با سرعت زیادی در حال پیشرفت است. در همکاری بین خودروسازی جی ام و فروشگاه های زنجیره ای اینترنتی والمارت قرار است تغییرات بنیادی در تحویل کالا به مشتری اتفاق بیفتد و کالای درخواستی مشتری بدون نیاز به راننده، با سیستم خودران به دست مشتری برسد. در ضمن وسایل نقلیه حمل و نقل در این سیستم هم تمام برقی خواهند بود.

تحویل آزمایشی از سال آینده در شهر اسکات دیل ایالت آریزونا شروع می شود و به عنوان طرح پایلوت،‌ مشتریان این شهر می توانند درخواست اینترنتی را در وبسایت والمارت محلی خود ثبت کنند و کالای درخواستی خود را از خودران تحویل بگیرند نه از کارگر یا راننده. در این سیستم، تماس فیزیکی بین انسان ها به حداقل ممکن می رسد.

نه ولمارت و نه کروز در مورد جزئیات این طرح اطلاعات منتشر نکرده اند و معلوم نیست چه تعداد خودران به این طرح اختصاص یافته اما سخنگوی کروز در جی ام گفته است که با تعداد کم شروع می شود اما به تدریج با گسترش این خدمات، تعداد خودران های اختصاص یافته بیشتر می شود.

تحویل کالا با خودران، راه را برای گسترش استفاده از خودروهای بدون راننده هموار خواهد کرد و اگر این خودران ها در ابتدای راه با حوادث رانندگی مواجه شوند و در تصادف به پیاده ها و انسان ها آسیب نزنند به تدریج فناوری های ایمنی آن پیشرفته می شود ضمن آن که خسارت های ناشی از آسیب دیدن کالا حین تحویل به راحتی قابل جبران است. تنها بخش نگران کننده این طرح پایلوت امکان برخورد یک وسیله نقلیه بدون راننده پر از کالا با انسان ها است که هنوز اعتماد کامل به این نوع وسایل نقلیه و روبوتاکسی ها به دست نیامده است. و این عدم اعتماد فقط شامل کروز جنرال موتورز نمی شود.

به طور کلی فناوری خودران خیلی بیشتر از آن چه انتظار می رفت، طول کشیده است، خود کروز از جنرال موتورز وعده داده بود که سطح ۴ خودران تا سال ۲۰۱۹ به دست می آید. سال ۲۰۱۹ آمد و رفت و هیچ خودروسازی به سطح ۴ خودران نرسید. سطح۴ سطح بالایی از خودران است که به دخالت راننده نیاز ندارد اما همچنان مسئولیت با راننده است و بالاترین سطح خودران سطح ۵ است که خودران کامل شده و سطح حوادث رانندگی به صفر رسیده است.

کروز اوایل امسال (۲۰۲۰) اعلام کرده بود که تولید محصول خودران خود به نام آریجین Origin‌ را آغاز کرده که یک ون خودران تمام برقی است و تولید انبوه آن از سال ۲۰۲۲ شروع می شود. حالا که هنوز ۲۰۲۲ نیامده و کروز جنرال موتورز هم تا آن زمان وقت دارد.

اگر همه جوانب را در نظر بگیریم، کروز جنرال موتورز از وایموی گوگل عقب تر است. در بهترین حالت می توان گفت کروز جی ام با خودران اوبر در یک سطح است و از خودران های زوکس Zoox‌ متعلق به آمازون پیشرفته تر است. در حال حاضر وایمو از گوگل بیشترین اعتماد را جلب کرده و آینده روشنی دارد اما زوکس آمازون راه طولانی تری در پیش دارد.

والمارت پیش از کروز جنرال موتورز با استارت آپ هایی مثل فلای ترکس Flytrex‌، نورو Nuro‌ و گاتیک Gatik هم طرح های پایلوت به اجرا در آورده است. در همکاری با فلای ترکس از پهپاد drone برای تحویل کالا استفاده کرده است. والمارت طرحی را هم با کمپانی فورد آمریکا در شهر میامی ایالت فلوریدا به اجرا گذاشته است. کروز جنرال موتورز بیشتر در سانفرانسیسکو و فینکس طرح های پایلوت خود اجرا کرده. به هر حال سانفرانسیسکو در غرب آمریکا خیلی بیشتر از میامی در شرق آن با فناوری های روز در تماس هستند.

شاید نکته قابل توجه شرکت کروز در این بین همکاری و پشتیبانی خودروسازی هوندای ژاپن، سافتبنک گروپ و تی رو پرایس هستند که همگی تمرکز جدی خود را روی موفقیت طرح پایلوت کروز قرار داده اند.

منبع: سایپا نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.