نقصی که مرگ را به تصویر می‌کشد

قطعه نیوز: معاینه فنی خودرو یک تاییدیه است که نشان می‌دهد قلب ماشین و همه اعضا آن سالم هستند و مجوز تردد خودرو در جاده‌ها و خیابان است، تا خودرو معیوب به راننده و سرنشین و دیگران آسیبی وارد نکند.

روزانه حوادث ناگواری بر اثر نقص فنی رخ می‌دهد حتی معیوب بودن چراغ‌های عقب خودروها، این موضوع نهیبی برای رانندگان سهل‌انگار است تا نسبت به رفع نقص خودروی خود توجه بیشتری داشته باشند.

وقتی صحبت از نقص فنی خودرو به میان می‌آید، نخستین و مهمترین تصویری که به ذهن می‌رسد وجود مشکل در سیستم موتور یا ترمز است و شاید حتی به ذهن بسیاری از افراد هم خطور نکند که موارد ساده‌ای در خودرو وجود دارد که نقش ایمنی احتمالی در عملکرد آن می‌تواند حادثه رانندگی مهیبی را رقم بزند.

در واقع یکی از مهمترین عواملی که در بروز حوادث رانندگی از آن یاد می‌شود، نقص فنی خودرو است که خسارت‌های غیرقابل جبران مالی و جانی را در پی دارد.

بر اساس تعریف آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، به هر نوع نقص یا تغییر در وضعیت ظاهری و فنی وسیله نقلیه که موجب کاهش ضریب ایمنی در رانندگی و یا افزایش بیش از حد مجاز گازها و آلاینده‌های هوا و یا آلودگی صوتی شود، نقص فنی گفته می‌شود.

طبق آمارهای پلیس‌راه کشور، در وقوع تصادفات ۷۰ درصد انسان، ۱۵ درصد راه و ۱۵ درصد وسیله یا همان نقص فنی خودرو نقش دارد.

توجه به ایمنی خودرو و رفع نقص آن در فصل پاییز و زمستان و با وقوع برف و باران از اهمیت دوچندانی برخوردار می‌شود و کارشناسان پلیس راه همواره بر توجه رانندگان به این موضوع تاکید دارند.

ضرورت ایمنی خودروها در فصل زمستان

رییس پلیس راه چهارمحال و بختیاری با توصیه به رانندگان استان مبنی بر توجه بیش از پیش به ایمنی خودروهای خود و رفع معایب ، به ویژه در فصل زمستان اظهار داشت: اگر چه با وجود جریمه‌ها و فرهنگسازی که در سال‌های اخیر در خصوص نقص ایمنی خودرو اجرا شده است، بی‌توجهی و سهل‌انگاری نسبت به این مساله مهم، محدود به تعداد کمی از رانندگان متخلف است، اما همچنان تخلفاتی در این حوزه مشاهده می‎‌شود.

سرهنگ سید غلامعلی نوربخش با بیان اینکه نقص ایمنی خودرو یک تخلف به شمار می‌رود و با جریمه همراه است، تصریح کرد: اگر راننده‌ای نسبت به این موضوع بی‌توجه باشد، توسط ماموران پلیس راه متوقف می‌شود و تا زمانی که نقص برطرف نشود اجازه حرکت داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: به طور مثال در خصوص چراغ‌های روشنایی عقب خودرو، چنانچه این تخلف در روز شناسایی شود شامل جریمه کد ۲۱۱۶ می‌شود و به  آن ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان جریمه تعلق می‌گیرد و اگر این نقص در شب شناسایی شود مشمول کد ۲۰۱۵ و ۷۶ هزار و ۵۰۰ تومان جریمه می‌شود.

رییس پلیس راه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ماهانه خودروهایی که به سبب نقص ایمنی خودرو جریمه می‌شوند اندک هستند، خاطرنشان کرد: پیامدهای جانی و مالی این سهل‌انگاری از جمله هزینه‌های بالا تعمیر ماشین و افزایش قیمت خودرو سبب شده تا افراد نسبت به رفع نقص خودرو اهتمام بیشتری داشته باشند اما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله است.

ایمنی خودرو علاوه‌بر خودروهای سبک برای ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای سنگین باربری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌طلبد در این خصوص نهادهای مربوطه نظارت بیشتری داشته باشند.

چهارمحال و بختیاری با ۲ هزار و ۲۰۰ ناوگان حمل و نقل مسافر و هفت هزار و ۶۰۰ کامیون، ۲.۱ درصد ناوگان کشور را در اختیار دارد.

تاثیرگذاری فرهنگسازی در کنار جریمه‌های مالی

معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: علاوه بر معاینه فنی و نظارت پلیس‌راه بر ناوگان، این اداره‌کل نیز نظارت‌های دوره‌ای خود را از طریق مدیرفنی شرکت‌های زیرمجموعه دارد و در این خصوص جدیت لازم به کار گرفته می‌شود.

حسین مالکی افزود:چنانچه راننده‌ ناوگان زیرمجموعه این اداره‌کل به ایمنی خودرو توجه نکند و نقص موجود برطرف نشود، راننده متخلف علاوه ‌بر جریمه‌ای که از سوی پلیس‌راه می‌شود، به کمیسیون ماده ۱۱ نیز معرفی می‌شود و برای آن جریمه و یا تعلیق از کار در نظر گرفته خواهد شد.

وی تصریح کرد:با وجود تمام نظارت‌ها، هنوز نیز رانندگانی هستند که بر اثر یک سهل‌انگاری جان خود و سرنشینان وسیله نقلیه را به خطر انداخته و خسارت‌های مالی و جانی بسیاری در این خصوص برجا می‌گذارند و جریمه‌های موجود هم نتوانسته مانع سهل انگاری و تخلف آنها شود.

معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری، فرهنگسازی را عامل مهمی برای سوق دادن رانندگان به رفع نقص ایمنی خودرو دانست و گفت: این اداره‌کل در همین راستا دوره‌های آموزشی برای رانندگان زیرمجموعه خود برگزار می‌کند اما رسانه‌ها می‌توانند برای عمومی کردن این آموزش‌ها به این اداره‌کل یاری دهند.

مالکی با اشاره به لزوم سپری کردن هشت دوره آموزشی برای رانندگان ناوگان عمومی، تصریح کرد: هر راننده‌ای که قصد ورود به ناوگان حمل و نقل بار یا مسافر را داشته باشد باید هشت دوره چهار ساعته را سپری کند.

وی با بیان اینکه سهم راننده در وقوع تصافات رانندگی قابل توجه است، افزود: در حدود ۲۰ درصد حوادث رانندگی به نقص خودرو مربوط می‌شود که در بسیاری از موارد، ناشی از سهل‌انگاری راننده است و باید در این خصوص فرهنگسازی بیشتری انجام گیرد.

مالکی، همراه داشتن کپسول آتش‌نشانی، جعبه کمک‌های اولیه، مثلث شب‌رنگ، تجهیز به چراغ مه‌شکن، تجهیز به وسایل گرمایشی، زدن برچسب شب‌رنگ در عقب وسیله نقلیه، زنجیرچرخ و برخورداری از چراغ‌های سالم را از الزامات تردد وسایل نقلیه به ویژه در فصل زمستان برشمرد.

رعایت نکات ایمنی و رفع نقص ایمنی خودرو در تمامی فصول سال و شب و روز از اهمیت بالایی برخوردار است اما این اهمیت در فصل زمستان به سبب موقعیت جغرافیایی و شرایط جوی مناطق کوهستانی و برفی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نقایصی که از خودرو باید بر طرف شود

یک تکنسین مکانیک به ذکر نکاتی در این خصوص پرداخت و گفت: بازدید سیستم ترمز، کنترل سیستم گرمایشی، بازدید برف پاک‌کن‌ها، کنترل لاستیک، بازدید باتری، بازدید آب شیشه‌شوی، کنترل و بازدید ضدیخ آب رادیاتور از جمله این نکات به شمار می‌رود.

محمد قانی ادامه داد:علاوه ‌بر این نکات ایمنی، رفع نقص و توجه به ایمنی خودروها از دیگر الزاماتی است که باید از سوی رانندگان رعایت شود.

وی، سلامت کارکرد چراغ‌های هشدار و اخطار در خودروها را از الزامات اولیه و مهم ایمنی برشمرد و گفت: بسیاری از تصادفات فقط به واسطه خرابی همین چراغ‌ها در خودرو اتفاق می‌افتد به طور مثال نقص کارکرد چراغ‌های ترمز یک خودرو به دلیل هشدار ندادن به موقع به راننده پشتی می‌تواند موجب تصادف شود.

این تعمیرکار خودرو خاطر نشان کرد: کنترل وضع متعلقات اضافی، کنترل صدای خروجی از اگزوز و صدای بوق، آزمون سنجش آلایندگی خودرو، آزمون عملکرد چراغ‌های جلو از نظر شدت نور و میزان انحراف، آزمون هم‌راستایی چرخ‌ها، آزمون کمک فنر، کنترل زیرخودرو و روی جک و بررسی اهرم‌بندی فرمان از دیگر نکات ایمنی است که باید به آن توجه ویژه شود.

قانی افزود: خرابی چراغ‌های جلو از لحاظ کار نکردن نور بالا و پایین و شدت زاویه نور موجب پایین آمدن سطح دید راننده یا اختلال خودروهای روبه رو خواهد شد.

به گفته وی،گاهی برخی  از مشتریان مدعی می‌شوند که خودروهای تولید داخل از کیفیت و ایمنی چندانی بالایی برخوردار نیستند، با این حال بازبینی دوره‌ای برای بررسی نقص‌های فنی احتمالی و کنترل عملکرد دقیق و صحیح آنها ضروری است که این بازبینی‌ها می‌تواند در تعمیرگاه‌های مجاز و در مراکز معاینه فنی انجام گیرد.

از ابتدای سالجاری تاکنون یکهزار و پنج فقره تصادف رانندگی در محورهای مواصلاتی استان رخ داد، که این تعداد تصادفات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد کاهش داشته است.

منبع: ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.