معاینه فنی برتر در تهران اجباری می‌شود؟

قطعه نیوز: مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اشاره به لزوم اجرای فاز سوم طرح کاهش آلودگی هوا در پایتخت، گفت: در شرایط اضطرار، انجام معاینه فنی برتر می‌تواند یکی از ابزارها در محدود کردن تردد خودروها جهت کاهش آلودگی هوا باشد.

به گفته مسؤولان و مدیران شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، ۶۱ درصد ذرات معلق موجود در هوای پایتخت از ناحیه حمل و نقل تولید می‌شود و موتورسیکلت‌ها، خودروهای دیزلی و خودروهای بنزینی فرسوده سه عامل اصلی تولید آلایندگی تهران هستند.

حسین مقدم درباره موضوع آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با این معضل همچنین نقش معاینه فنی جهت کاهش آلودگی هواگفت: مشکل آلودگی هوا یکی از چالش‌های کلانشهرهای مختلف در جهان از جمله تهران است که جهت مقابله با این معضل راهکارهای خلق‌الساعه نیاز نداریم. پیش از این مشخص شده که چه اقداماتی و چه برنامه‌هایی باید جهت کاهش آلودگی هوا انجام داد. منشأ و منبع آلودگی هوا در تهران مشخص است و اگر با این رویکرد با آلودگی مقابله کنیم، به طور قطع به نتایج مؤثری خواهیم رسید. یکی از منبع‌های آلودگی هوا در تهران خودروها است لذا باید برنامه‌ها بر همین اساس پیش رود.

وی با اشاره به تأثیر کرونا در تشدید آلودگی هوا، اظهار کرد: بدون تردید استفاده کمتر از خودروهای شخصی، معاینه فنی خودروها با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و یا استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی از جمله رویکردهایی است که باید مدنظر باشد. البته عوامل دیگری همچون شرایط جوی، بارش باران و وزش باد نیز در پایدار ماندن و نماندن آلودگی هوا اثرگذار است. امسال به دلیل کرونا میزان استفاده از خودروهای شخصی بیشتر شده و این عامل نیز می‌تواند در آلودگی هوا تأثیرگذار باشد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در خصوص تنها ابزار در دسترس و ارزان در جهت کنترل انتشار آلایندگی، گفت: شاید به جرأت بتوان گفت، که در شرایط موجود معاینه فنی تنها ابزار در دسترس و ارزان در جهت کنترل انتشار آلایندگی است. راهکاری برای از بین بردن آلودگی منتشرشده وجود ندارد ولی می‌توان از انتشار ذرات معلق و آلودگی از منبع تولید پیشگیری کرد. خودروهای سواری سبک و سنگین و موتورسیکلت‌ها از جمله منابع آلاینده هستند که اگر اقدامات لازم را جهت پیشگیری از انتشار ذرات آلاینده در این وسایل در نظر بگیریم چند گام جهت مقابله با آلودگی هوا پیش افتاده‌ایم.

مقدم با بیان اینکه انجام معاینه فنی برتر چندین سال است که در مراکز معاینه فنی صورت می‌گیرد و حدود مجاز آلایندگی خودروها سختگیرانه‌تر در نظر گرفته می‌شود، افزود: قبولی در آزمون آلایندگی معاینه فنی برتر نشان دهنده سلامت کاتالیست و عملکرد صحیح موتورخودرو از لحاظ سیستم جرقه‌زنی، وضعیت انژکتوری وسوخت‌رسانی است. بر اساس اختیارات ماده ۳ قانون هوای پاک، در شرایط اضطرار آلودگی هوا، انجام معاینه فنی برتر می‌تواند یکی از ابزارها در محدود کردن تردد خودروها جهت کاهش آلودگی هوا باشد که ما در تلاشیم از طریق مذاکراتی با استانداری و وزارت کشور این راهکار را در تهران مورد توجه هر چه بیشتر قرار دهیم تا در شرایط اضطرار آلودگی هوا از این طریق خودروها را به نوعی غربالگری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مردم هم باید نسبت به این قضیه حساس باشند، به طور کلی یک سوم خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌‌کنند می‌توانند معاینه فنی برتر اخذ کنند. ولی ۵۰ درصد مراجعان تقاضای گواهی معاینه فنی برتر خودروهایشان هستند و به نوعی تنها ۳۰ درصد با توجه به شرایط خودروشان مشمول معاینه فنی برتر می‌شود. از ابتدای سال تاکنون در مراکز معاینه فنی شهر تهران ۱۹۳ هزار دستگاه خودرو موفق به اخذ معاینه فنی برتر و ۴۷۸ هزار دستگاه خودرو معاینه فنی معمولی دریافت کرده‌اند.

حسین مقدم با بیان اینکه امیدواریم در سال جاری و با توجه به تداوم آلودگی هوا در شرایط کرونایی اجباری شدن معاینه فنی برتر مدنظر قرار گیرد تا فقط خودروهایی که موفق به اخذ گواهی معاینه فنی برتر شده‌اند بتوانند در شرایط اضطرار آلودگی هوا در سطح شهر تردد کنند، گفت: منع تردد خودروهای کاربراتوری و فرسوده در محدوده طرح کاهش در فاز سوم این طرح پیش بینی شده، که متاسفانه با گذشت ۳ سال از انجام و تصویب این طرح هنوز این فاز اجرایی نشده است. مضاف بر اینکه فازهای یک و دو نیز به‌صورت کامل اجرا نشده و در حال حاضر وضعیت معاینه فنی موتورسیکلت ها کنترل نمی‌شود. ضمنا در حال حاضر ملاک تشخیص فرسودگی خودرو بلاتکلیف است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو تهران افزود: در پی ابطال آیین نامه ذیل ماده ۸ قانون هوای پاک در خصوص تعیین سن فرسودگی، سازمان حفاظت محیط زیست و بخش‌های مرتبط باید جهت تعیین تکلیف آن هرچه سریع‌تر نسبت به تدوین آیین نامه جدید و تعیین ملاک فرسودگی اقدام کنند. در آیین نامه جدید قرار بوده علاوه بر سن سایر شرایط به صورت کامل در نظر گرفته شود. براساس این قانون نباید هیچ گونه خدمات خودرویی اعم از بیمه، تعویض پلاک، معاینه فنی به خودروهای فرسوده داده شود. بدیهی است اجرا و عملیاتی شدن فاز ۳ و اعمال محدودیت تردد برای این دسته از خودروها منوط به تعیین تکلیف این آیین نامه است.

وی در خصوص معاینه فنی تاکسی‌ها، گفت: ما به سازمان تاکسیرانی تهران پیشنهاد داده‌ایم که انجام معاینه فنی را برای تاکسی‌ها رایگان کند، در حال حاضر ۵۰ درصد تعرفه معاینه فنی تاکسی‌ها به صورت رایگان انجام می‌گیرد و این مسأله بر اساس مصوبه شورای شهر است، ولی اگر این موضوع به صورت صد درصدی رایگان شود، به عنوان یک راهکار حمایتی رانندگان تشویق به مراجعه بیشتر به مراکز معاینه فنی در شهرتهران می‌شوند.

مقدم با اشاره به معاینه فنی خودروهای سنگین و دیزلی، خاطرنشان کرد: واحدهای سیار کنترل کنار جاده‌ای پایش وضعیت آلایندگی و کنترل گواهی معاینه فنی خودروهای سنگین را با کمک پلیس راهور تهران بزرگ انجام می‌دهند، به طوری که خودروی سنگین به صورت رندوم متوقف و آزمون آلایندگی آن به صورت مکانیزه انجام می‌شود و اگر خودرو مشکل داشته باشد بر اساس قانون یا معاینه فنی آن باطل و یا فرصت ۵ روزه داده می‌شود تا مشکل برطرف شود و اگر به طور کلی خودرو معاینه فنی نداشته باشد اعمال قانون خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر خودروی سنگین دود شدیدی را از طریق اگزوز منتشر کنند و یا فاقد معاینه فنی باشند، ممکن است فک پلاک آن هم با همکاری پلیس صورت گیرد، تاکید کرد: هر روز حدود ۵۰ تا ۱۰۰ مورد معاینه فنی رندومی خودروهای سنگین در تهران انجام می‌گیرد و این برنامه تا پایان سال همچنان ادامه خواهد داشت. در سال گذشته تا اوایل کرونا ۵۵۰۰ دستگاه خودروی سنگین جهت تست معاینه فنی از طریق واحدهای سیار متوقف شدند که ۱۰ درصد آنها فاقد معاینه فنی بودند و ۱۸ درصد در تست آلایندگی مردود شدند.

به گفته وی، میزان مراجعات رانندگان به مراکز معاینه فنی به بیش از یک میلیون رسیده و در ۷ ماهه امسال به غیر از آبان ۹۹۹ هزار و ۶۱۱ دستگاه به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان مراجعات ۴ درصد افزایش یافته است. البته در ۱۵ روز نخست آبان مراجعات ۱۵ درصد کمتر شده که احتمالا تشدید وضعیت شیوع کرونا و تعطیلی‌های بیشتر در این ماه از عوامل تأثیرگذار در کاهش مراجعات به مراکز معاینه فنی شده است. همچنین از حدود ۵۰ درصد تقاضا برای معاینه فنی برتر حدود ۳۰ درصد موفق به اخذ این گواهی می‌شوند.

منبع: فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.