بیش از ۵۰درصد موتورهای کاربراتوری تهران فرسوده‌اند

قطعه نیوز: یک موتور کاربراتوری به طور میانگین ۱۵گرم آلودگی به ازای هر کیلومتر پیمایش تولید می‌کند، درحالی که اگر همان موتورسیکلت مجهز به سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری شود، میزان تولید آلودگی آن به زیر دو گرم در هر کیلومتر کاهش می‌یابد.
موتورسیکلت انژکتوری در مقایسه با موتور سیکلت کاربراتوری ۹۰درصد آلودگی کمتری تولید می‌کند.
مطالعه سیاهه انتشار آلایندگی شهر تهران نشان می‌دهد که سهم ناوگان موتورسیکلت در تولید آلودگی در شهر تهران در میان منابع آلاینده دیگر از جمله ناوگان‌های حمل‌ونقلی، نیروگاه‌ها، صنایع، پالایشگاه و منابع خانگی و تجاری حدود ۱۷درصد است.
همچنین سهم موتور سیکلت‌های کاربراتوری در تولید آلاینده‌های گازی و ذرات معلق به ترتیب ۱۸ و ۱۰درصد است.
موتورسیکلت‌های کاربراتوری ذرات بسیار ریزی تولید می‌کنند و تعداد ذرات خروجی اگزوز هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری معادل یک اتوبوس دیزلی است درحالیکه یک موتورسیکلت انژکتوری بسیار کمتر از موتور سیکلت کاربراتوری ذره معلق تولید می‌کند.
موتورسیکلت‌های کاربراتوری از جمله عوامل اصلی آلودگی صوتی در مناطق شهری هستند و می‌توانند تا ۸۰دسی‌بل آلودگی صوتی ایجاد کنند.
میزان آلودگی موتور کاربراتوری ۵برابر یک خودرو با استاندارد یورو ۲است.
درحال‌حاضر بیش از ۱۱میلیون و ۵۰۰هزار موتورسیکلت کاربراتوری شماره‌گذاری شده در کشور وجود دارد که حدود ۳میلیون از آنها در شهر تهران تردد می‌کنند.
ـ بر اساس مصوبه ابلاغی آیین‌نامه‌های اجرایی هوای پاک، بیش از ۵۰درصد از موتورسیکلت‌های کاربراتوری شهر تهران فرسوده هستند.
اسقاط یک موتور کاربراتوری فرسوده تنها حدود ۳۰۰هزار تومان هزینه دارد.

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.