تخصیص ارز قطعه‌سازان همچنان در دستان بانک مرکزی؛ تکلیف ارز بدون منشا چه شد؟

قطعه نیوز: در آستانه اعلام نتایج انتخابات آمریکا و در حالی که جهان چشم به نتایجی دارد که از صندوق‌های انتخابات آمریکایی بیرون می‌آید، مساله تامین ارز واردکنندگان کشور همچنان موضوعی است که محل بحث دارد و اخبار ضد و نقیض از آن زیاد شنیده می‌شود.

کاهش ذخایر ارزی ناشی از تحریم‌ها، تخصیص ارز برای کالاهایی که در گروه اساسی‌ها قرار نمی‌گیرند را با چالش‌هایی مواجه کرده است که قطعات خودرو یکی از این کالاها است. حالا در حالی که مدتی است اخباری مبنی بر آزاد شدن واردات کالا بدون مشخص بودن منشا ارز به گوش می‌رسد، امروز تصویری از نامه‌ای منتشر شد که نشان می‌دهد تصمیمات دولتی‌ها در مهر ماه همچنان بر مشخص بودن منشا ارز کالاهای ورود موقت تاکید دارد. موضوعی که به گفته فعالان صنعت قطعه‌سازی در عمل هم اتفاق می‌افتد.

اخبار ضد و نقیض در این حوزه در حالی تولیدکنندگان را سرگردان کرده است که به گفته فعالان صنعتی، مشخص بودن منشا ارز کار را برای تولید دشوارتر کرده است و نبود چنین شرطی می‌تواند کار تولید را سریع‌تر راه بیندازد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران در گفت‌وگو با «قطعه نیوز» گفت که ارز همچنان توسط بانک مرکزی تخصیص داده می‌شود و کدهای ارزی در این نهاد در حال اختصاص است و روند به نوبت و به مرور در حال اجرا است.

به گفته محمد شهپری، در حال حاضر موضوع ارز اشخاص مطرح شده است و اگر ارز بدون منشاء تحقق پیدا کند، به عنوان نقطه عطفی است که تولیدکنندگان را از انتظار در صف‌های دریافت کد رهگیری بانک مرکزی خلاص می‌کند.

وی دلیل اعلام مخالفت بانک مرکزی با ورود کالا بدون مشخص بودن منشا ارز را وارد نشدن بخش عمده‌ای از ارز حاصل از صادرات به کشور دانست و افزود: در چنین شرایطی که میلیاردها دلار ارز به کشور برگردانده نشده است، ممکن است صادرکنندگان ارز را با نام افراد ناشناس بی خبر از همه جا، به واردکنندگان بدهند.

وی در خصوص تاثیر آزاد بودن واردات کالا با ارز متقاضی بر تولید کشور گفت: در حال حاضر شرایط ارزی کشور وضعیت عادی ندارد و مسوولان باید وضعیت کالاهای کشور را مدیریت کنند، بنابراین تا وقتی برای تامین ارز کالاهای اساسی مشکل وجود دارد، می‌توان حدس زد در مورد کالاهایی مانند قطعات که در لیست کالاهای اساسی قرار نمی‌گیرند، وضعیت چگونه است، با این حال اگر بتوانند دست تولیدکننده را باز بگذارند تا بدون انتقال ارز کالای مورد نیاز خود را وارد کند، می‌تواند به عنوان کمکی برای تولیدکننده به شمار رود.

شهپری درباره دستورالعمل جدید دولت مبنی بر واردات مواد اولیه در برابر صادرات گفت: در حال حاضر هم شاهد مبادلات کالا و نفت هستیم و می‌بینیم که نفت صادر شده به هند و چین به صورت کالای اساسی و مواد اولیه به کشور برمی‌گردد، البته زمانی ارز حاصل از فروش نفت را به کالای اساسی و ارز حاصل از صادرات غیرنفتی مانند مس و فولاد را به مواد اولیه تخصیص داده بودند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.