تولید ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در ابهام ماند/موتورهای برقی در گمرک بندر شهید رجایی در حال فاسد شدن

قطعه نیوز: عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اعلام کرد: موتورهای برقی برای تولید موتورسیکلت، یک ماه است در گمرک بندر شهید رجایی مانده است و مسوولان اداره استاندارد این بندر، اجازه ترخیص این کالا را نمی‌دهند.

علی عرب در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» در این باره شرح داد: تولیدکننده در هنگام واردات موتور برای تولید موتورسیکلت برقی، باید ۲۶ استاندارد را بگذراند و بعد از آن تایید نوع را صادر می‌کنند.

وی ادامه داد: وقتی گواهی تایید نوع صادر شد، در قالب بسته حمایتی و با نامه از شرکت بازرسی می‌توانستیم کالا را از گمرک ترخیص کنیم، اما به تازگی اداره استاندارد بندر شهید رجایی نامه‌ای مربوط به سال ۹۶ را دومرتبه به اجرا اندخته است.

عرب اضافه کرد: این نامه تا پیش از این مربوط به باتری خودرو بوده است، اما در بازخوانی مجدد آن توسط این اداره گفته شده است که هر نوع وسیله نقلیه و هر نوع باتری از نوع اسیدی و لیتیوم را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر با استناد به این نامه مسوولان در بندر شهید رجایی اجازه ترخیص موتورهای برقی را از گمرک نمی‎‌دهند، و گفته می‌شود که باید دوباره برای این بار گواهی تایید نوع گرفته شود.

وی افزود: موضوع تست دوباره در حالی مطرح می‌شود که گواهی تایید نوع موتورهای برقی مربوط به خرداد امسال است و این اولین بار است که چنین مشکلی در ترخیص این کالاها ایجاد می‌شود.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت بیان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان را به اداره استاندارد ونک ارجاع داده‌اند تا تاییدیه مجدد برای تایید نوع دریافت کنند. دریافت دومرتبه این گواهی، به معنای تحمیل هزینه مجدد کانتینر به تولیدکننده است، در حالی که آنها چند ماه پیش تست را انجام داده‌اند.

عرب با تاکید بر اینکه طی مسیر دوباره دریافت گواهی تایید نیازمند هزینه و زمان است، اظهار کرد: ماندن باتری در فضای شرجی بندر به مدت طولانی باعث خرابی آن می‌شود و این به معنای از بین رفتن ارز کشور است. علاوه بر آن باتری یک کالای فاسدشدنی است و ممکن است آتش‌سوزی ایجاد کند.

وی با درخواست از مسوولان سازمان ملی استاندارد برای رسیدگی به این موضوع عنوان کرد: تولیدکنندگان سه ماه پیش ما تمام تست‌ها را به سازمان ملی استاندارد ارائه داده‌اند و حالا به آنها گفته می‌شود دوباره باید تست بدهید؛ این اقدامات مانعی بر سر راه تولید ایجاد می‌کند، در حالی که امسال، سال جهش تولید است. عرب با بیان اینکه همه این باتری‌ها استاندارد ان اس دی اس دارند، ابراز کرد: استاندارد ان اس دی اس استانداردی است که نشان می‌دهد باتری دارای استاندارد مناسبی در همه کشورها است، اما متاسفانه تنها کشوری که این استاندارد را قبول ندارد ایران است و این موضوع مشکلاتی را برای موتورسیکلت‌سازان ایجاد کرده است.  

تولید ۵۰ هزار موتورسیکلت برقی در ابهام

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت درباره طرح ایدرو برای تولید ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در سال جاری با یاری گرفتن از تولیدکنندگان داخلی، گفت: چند ماه است که جلسه‌ای میان انجمن و ایدرو در این زمینه تشکیل نشده است، درواقع هیچ اقدامی صورت نگرفته است، شاید تصمیم ایدرو برای این موضوع عوض شده است چراکه اگر تصمیم بر اجرایی شدن آن بود باید جلسات به صورت مرتب برگزار می‌شد.

عرب اضافه کرد: با وجود برگزار نشدن جلسات، چند روز پیش اعلام کردند که دو گروه در ایدرو تشکیل شده است که قرار است یک گروه بازاریابی و حمایت و گروه دیگر تولید و ساخت داخل موتورسیکلت‌های برقی در این طرح را دنبال کند.  

عرب درباره میزان تولید در سال جاری گفت: با نوسانات نرخ ارز، وضعیت تولید خیلی خوب نیست، اما در ۶ ماهه اول امسال نزدیک به ۱۰۰ هزار دستگاه تولید کرده‌ایم که نشان می‌دهد میزان تولید نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است. ۱۰ درصد از این موتورسیکلت‌ها نیز برقی است.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.