علت علاقه خودروسازان آمریکایی به ساخت وانت برقی

قطعه نیوز: در سال‌های آینده وانت‌های برقی زیادی راهی بازار آمریکا خواهند شد؛ از جمله تسلا سایبرتراک، نیکولا بجر، ریوین R1T، فورد F-150 برقی و بالینگر B2. اما چرا این خودروسازان به‌ دنبال تولید وانت برقی هستند؟

قرار است در آینده نزدیک تعداد زیادی وانت پیک‌آپ برقی راهی بازار آمریکا شود. جنرال موتورز با نمایش یک تبلیغ دو دقیقه و ۱۵ ثانیه‌ای برای اولین هامر الکتریکی خود پا به این عرصه گذاشت. اما علاقه‌مندان حداقل تا پاییز سال آینده قادر نخواهند بود با این وانت ۱۱۲,۵۹۵ دلاری رانندگی کنند. تسلا نزدیک به یک سال پیش از پیک‌آپ سایبرتراک رونمایی کرد؛ اما هنوز کارخانه‌ای در تگزاس احداث نکرده است که کار تولید را انجام دهد و رزروکنندگان این خودروی الکتریکی انتظار دارند سایبرتراک احتمالاً تا اواخر سال آینده به دستشان برسد.

ریوین R1T که یکی از دیگر مدعیان رقابت در کلاس وانت برقی به شمار می‌رود، احتمالا با کمی تأخیر به دست مشتریان می‌رسد. لردزتاون اندیورنس احتمالا در سال ۲۰۲۱، بالینگر B2 احتمالاً سال آینده، نسخه برقی فورد F-150 اواسط سال ۲۰۲۲ و نیکولا بجر (به دلیل مشکلات مدیریتی این شرکت) در سال ۲۰۲۳ راهی بازار می‌شود. درنتیجه رقابت بر سر به دست آوردن نظر خریداران وانت برقی آمریکایی بسیار شدید خواهد بود.

مشکل اینجا است: هیچ کسی نمی‌داند خریدار این وانت برقی آمریکایی کیست؟ جسیکا کالدول، مدیر اجرایی بینش‌ها در وب‌سایت ادموندز، می‌گوید:

این‌طور نیست که مردم این درخواست را داشته باشند. من فکر نمی‌کنم مردم دور هم نشسته و به این مسئله فکر کرده باشند. شما می‌دانید من الان چه چیزی نیاز دارم؟ یک وانت با موتور الکتریکی؟

جاش تاول، مهندس ارشد جنرال موتورز در زمینه خودروهای الکتریکی، ایده‌هایی درباره خریداران هامر برقی و همچنین درباره اینکه چه کسانی خریدار آن نیستند، دارد. تاول می‌گوید:

محیط ‌زیست و بهتر کردن جهان، دلیل اصلی اکثر مردم برای خرید نیست. عجیب و بسیار پیچیده است که فردی بخواهد با خرید هامر به خودروی سبز دست پیدا کند. برای بسیاری از افراد باور این موضوع سخت است که وانتی غول‌پیکر مانند هامر نگران سوراخ‌های لایه ازن باشد. بسیاری این را باور نمی‌کنند که هامر بخواهد روزی دلسوز طبیعت و محیط ‌زیست باشد.

در عوض، جنرال موتورز دنبال ماجراجویان صحرا یا حداقل افرادی است که دوست دارند شبیه ماجراجویان صحرایی باشند. هامر که از سال ۲۰۱۰ تولید نشده، در بین نوع خاصی از رانندگان جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. جنرال موتورز می‌خواهد علاقه‌مندان و هواداران خودروهای بنزینی به این مسئله توجه داشته باشند که باید برای حرکت به سمت استفاده از وانت برقی متقاعد شوند و ممکن است تمام مردم دنیا از آن‌ها پیروی کنند.

جنرال موتورز برای جذب خریداران بیشتر، تعداد زیادی امکانات جدید در وانت برقی هامر به کار برده است. یکی از این قابلیت‌ها، ویژگی حرکت خرچنگی است که به وانت برقی هامر اجازه می‌دهد به‌صورت مورب حرکت کند. اپیک گیمز پلتفرم توسعه‌ی بازی آنریل انجین (Unreal Engine) را به‌ منظور ساخت نوعی نرم‌افزار مخصوص خودرو که اپیک گیمز آن را HMI (رابط انسانی-ماشینی) خطاب می‌کند، مورد استفاده قرار می‌دهد. این وانت برقی، برای اولین ‌بار است که از باتری‌ جدید آلتیوم جنرال موتورز استفاده می‌کند و دارای ظرفیت پیمایش ۵۶۰ کیلومتر است و می‌تواند در زمان ۳ ثانیه، از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد.

از بسیاری جهات، پیکاپ‌های برقی مانند هامر، سایبرتراک و فورد F-150 منطقی به ‌نظر می‌رسند. آن‌ها خودروهای الکتریکی سریع و قدرتمندی هستند و ازآنجاکه قطعات متحرک کمتری نسبت به مدل‌های مجهز به پیشرانه احتراق داخلی دارند، تعمیر و نگه‌داری آن‌ها آسان‌تر است. وانت‌های برقی احتمالاً برای مدتی قیمت بیشتری نسبت به مدل‌های غیر برقی دارند (طبق کتاب آبی کلی متوسط قیمت یک ​​وانت برقی فول‌سایز ۵۰ هزار دلار است)؛ اما خریداران در درازمدت می‌توانند بیش از این مقدار را پس‌انداز کنند.

برای خودروسازان، تولید وانت فرصتی عالی است؛ زیرا مزایا و سودآوری بیشتری نسبت به سایر وسایل نقلیه سواری دارد. عجله استارتاپ‌هایی که وانت و شاسی‌بلند الکتریکی تولید می‌کنند، تصادفی نیست. قیمت بالاتر آن‌ها، هزینه‌های اولیه تحقیق، توسعه و باتری را جبران و قیمت آن‌ها را در مجموع مقرون‌به‌صرفه‌تر از یک سدان ارزان‌قیمت یا کامپکت می‌کند.

به‌علاوه، وانت‌ها (البته مدل‌های ارزان‌تر) محبوب‌ترین خودروهای آمریکایی هستند. هر کسی که بر بازار وانت الکتریکی تسلط داشته باشد، به‌طور منطقی بر آینده بازار حکومت می‌کند. کالدول، تحلیل‌گر ادموندز، می‌گوید:

اگر ناگهان همه مردم وانت برقی بخواهند، سازندگان آن‌ در موقعیت مطلوبی قرار می‌گیرند. هیچ کسی نمی‌خواهد از قافله عقب بماند.

هنوز هم وانت‌های برقی امروزی ممکن است خودروهای مهمی که افراد وفادار منتظر آن بودند، نباشند. برای پیروزی در بازار ایالات متحده، خودروسازان در نهایت باید به چیزی فراتر از علایق کنونی دست یابند و به عبارتی، باید آن را برای افرادی تولید کنند که به ‌دنبال جامعه آرمانی هستند.

کالدول می‌گوید:
برای تغییر از بنزین به برق، خودروسازان باید رانندگان را متقاعد کنند که رفتار خود را تغییر دهند؛ به‌عنوان مثال رفتارهایی مانند استفاده از یک فناوری نامحبوب در شرایط فعلی، به یاد سپردن شارژ شبانه خودروی برقی یا در محل کار، پیدا کردن ایستگاه شارژ محلی. این‌ها چیزهایی هستند که افراد را درباره خودروهای الکتریکی هیجان‌زده می‌کنند. اما اگر خودروسازان نتوانند مصرف‌کنندگان عمده را به این شکل هیجان‌زده و علاقه‌مند کنند، تولید چنین خودروهایی چه فایده‌ای دارد؟

منبع: زومیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.