افزایش مقطعی قیمت خودرو بر پرداخت مطالبات قطعه‌سازان بی‌تاثیر است

قطعه نیوز: افزایش مقطعی قیمت خودرو، برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان، چاره‌ساز نیست.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور در گفت‌وگو با «قطعه نیوز» با بیان این مطلب گفت: افزایش مقطعی قیمت‌ها مشکلی از خودروساز و قطعه‌ساز کم نمی‌کند، درواقع تا زمانی که آزادسازی قیمت‌ها صورت نگیرد، معادله افزایش قیمت نتیجه مطلوبی نخواهد داشت و شرایط بعد از مدتی به حالت قبل بازمی‌گردد.

امید رضائی با بیان اینکه افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت خودرو به صورت فعلی مسکن موقتی است و در نهایت جوابگو نخواهد بود، اظهار کرد: آزادسازی قیمت‌ها یا به عبارتی قیمت‌گذاری توسط خودروساز، باعث می‌شود ‌که خودروساز با توجه به هزینه‌ها و قیمت تمام شده نرخ خود را تعیین ‌کند، این در حالی است که افزایش مقطعی قیمت‌ها، تنها به هم‌ریختگی بازار را به دنبال خواهد داشت.

رضایی اضافه کرد: پرداخت مطالبات با توجه به ورود درآمد به خودروسازی‌ها صورت می‌گیرد، بنابراین در صورتی که ورودی خودروسازان شرایط تثبیت شده و یکسانی نداشته باشد، در پرداخت مطالبات شاهد پرداخت‌های یکنواخت نخواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه با افزایش مقطعی قیمت خودرو، مشکل اصلی پابرجا خواهد بود، بیان کرد: از آنجا که پرداخت‌ها با توجه به قیمت فروش صورت می‌گیرد، وقتی از یک سو، قیمت به صورت فریز شده و طبق دستورالعمل تعیین شود، و از سوی دیگر بسیاری از خودروها به قیمت قبل پیش‌فروش شده باشند، شرایطی به گونه‌ای نخواهد بود که مطالبات قطعه‌سازان به صورت منظم پرداخت شود.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور اعلام کرد: طبق آخرین برآوردها در هفته گذشته، حجم مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان حدود۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

رضایی ادامه داد: گاهی افزایش قیمت یا پیش‌فروش انجام می‌شود و مبالغی به دست خودروسازان می‌رسد که به واسطه آن، بخشی از مطالبات قطعه‌سازان در آن مقاطع پرداخت می‌شود.

وی افزود: این روش نمی‌تواند منجر به پرداخت منظم مطالبات قطعه‌سازان شود، چراکه بعد از افزایش قیمت یا پیش‌فروش، برای مدت‌ها پولی وجود ندارد و قطعه‌سازان باید منتظر بمانند تا مجدد این رویه صورت بگیرد. این مانند یک موج سینوسی است و وقتی قطعه‌سازان کالای خود را می‌فروشند، نمی‌دانند چه زمانی پول آن را دریافت خواهند کرد.  

وی اضافه کرد: با توجه به نوسانات نرخ ارز، تنها قطعه‌سازان نیستند که از آینده کاری خود اطلاع ندارند و نمی‌توانند برنامه‌ریزی داشته باشند، بلکه خودروسازان هم با همین معضل درگیر هستند. در چنین شرایطی چگونه می‌توان نقدینگی را مدیریت کرد؟

رضایی تاکید کرد: اگر قیمت تمام شده با توجه به بازار و مشتری تعیین شود، می‌توان برای  درآمد و تولید برنامه‌ریزی داشت، اما وقتی قیمتی را تعیین کنیم و بگوییم نرخ ارز هر چقدر باشد، باید قیمت در همین سطح بماند، نمی‌توان نقدینگی را مدیریت کرد.

دریافت مطالبات با ارزش زمان گذشته برای هزینه در آینده نامعلوم

عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور عنوان کرد: موضوع دیگر این است که برای به روزرسانی قیمت‌ها، میانگین ۳ یا ۶ ماهه را در نظر می‌گیرند و مابه‌التفاوت را پرداخت می‌کنند، این در حالی است که قطعه ساز پول را در زمان گذشته هزینه کرده است و اکنون با افت ارزش پول کشور مواجه شده است، به این معنا که ما امروز پول با ارزش زمان گذشته را دریافت می‌کنیم تا برای آینده با ارزش نامعلوم هزینه کنیم.

وی بیان کرد: در چنین وضعیتی، مشتری نهایی هم تکلیف خود را نمی‌داند، چراکه خبر افزایش قیمت خودرو منتشر شده است و نمی‌داند که امروز باید کالای خود را بفروشد یا نه.

رضایی خاطرنشان کرد: کالاهایی توان ایجاد گردش نقدینگی در بازار دارند که قیمت‌شان را بازار تعیین می‌کند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.