رسوب ۶ ماهه ۳۰۰۰ کانتینر قطعات خودرو در منطقه آزاد چابهار

قطعه نیوز: بررسی‌ها حاکی از آن است که از ۱۰هزار کانتینر قطعات خودرو دپو شده در مناطق آزاد و ویژه، تنها ۳هزار کانتینر مربوط به ۲خودروساز شناخته شده به مدت ۵ یا ۶ ماه در بندر چابهار رسوب کرده است.

پیگیری‌های انجام شده نشان می‌دهد ظاهرا به دلیل دپوی کالای مربوط به خودروسازان در  بنادر و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، عرضه در بازار این محصولات نیز با چالش رو به‌رو شده است. لازم به ذکر است این موضوع ارتباطی به دپو خودروی کامل در کارخانجات خودروسازی نداشته و تولیدکنندگان باید در این خصوص پاسخگو باشند.

اما در تازه‌ترین نمونه از دپوی کالا، رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده بود: «نزدیک به ۱۰هزار کانتینر لوازم یدکی خودرو در گمرکات و مناطق آزاد وجود دارد. متاسفانه  حدود ۱۰هزار کانتینر لوازم یدکی خودرو در گمرکات و مناطق آزاد وجود دارد که آنها را بررسی کردیم و  با مدیرعاملان سایپا و ایران‌خودرو صحبت کردیم. آنها مطالبی در رابطه با کمبود نقدینگی عنوان کردند و قرار شد که اقداماتی در رابطه با ترخیص این ۱۰هزار کانتینر لوازم یدکی انجام شود.»

به گفته سراج، این امیدواری وجود دارد که هرچه سریع‌تر این کانتینرها ترخیص شوند و به سیستم خودروسازی بیایند که چالش‌های بازار قبل از عید تا حدودی مرتفع شود.

لازم به ذکر است تنها در منطقه آزاد چابهار ۲هزار کانتینر متعلق به شرکت سایپا و ۱۰۰۰ کانتینر قطعات خودرو مربوط به شرکت ایران خودرو و مجموعا ۳هزار کانتینر قطعه دپو شده است. ظاهرا مشکلات ارزی و اسنادی دو دلیل  عمده عدم ترخیص این محوله‌ها عنوان می‌شود.

تایید دپو ۳هزار کانتینر در منطقه آزاد چابهار

در همین رابطه مدیر کل گمرک چابهار با تایید دپوی ۳هزار کانتینر مربوط به دو خودروساز عمده کشور گفت: «اخیرا این شرکت‌ها برای جلوگیری از متروکه شدن کانتینرهای خود به گمرک مراجعه کرده‌اند.»

عزیز شمس در پاسخ به این سوال که چرا واردکنندگانی که کالای آنها  به صورت کلان در گمرک مانده از تسهیلات (ترخیص ۸۰درصدِ بار و تهیه اسناد بعد از ترخیص) استفاده نمی‌کنند، گفت: «متاسفانه به نظر می‌رسد تمایلی از سوی برخی واردکنندگان  برای استفاده از تسهیلات گمرکی وجود ندارد. البته آنها یک استدلال را نیز مطرح کرده‌اند و معتقدند اگر کالا از گمرک ترخیص شود، بانک‌ها در نهایت ارز خریداری شده (۴۲۰۰ تومانی) را در اختیار شرکت‌های واردکننده قرار ندهند.»

رسوب ۵ماهه کانتینرهای خودروسازان در بندر چابهار

شمس در پاسخ به  این سوال که این شرکت‌ها ارز نیمایی و نه دولتی دریافت کرده‌اند و ظاهرا استدلال آنها پذیرفتنی نیست، گفت: «بارها از سازمان بنادر خواستیم تا تکلیف این کانتینرها را مشخص کنند، در نهایت اعلام کردند این محموله‌ها حدود ۵ یا ۶ماه است در بندر باقی مانده و به عبارت دقیق‌تر اظهار نشده‌اند. در ادامه نیز  این شرکت‌ها به دنبال تمدید مهلت هستد تا کالای خود را به گمرک اظهار کنند. آنها معتقد هستند در ثبت سفارش و مسائل بانکی مشکلاتی برای آنها وجود دارد.»

به گفته وی، متروکه کردن این محموله‌های اظهار نشده در اختیار گمرک است اما  ابتدا انبارهای زیر نظر سازمان بنادر باید موضوع را به گمرک منتقل کنند.

مدیر کل گمرک چابهار اظهار کرد: «بر اساس قانون هر واردکننده ۳ماه فرصت دارد تا کالای خود را به گمرک اظهار کنند، البته امکان تمدید این مهلت هم وجود دارد.»

منبع: تسنیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.