بازار قطعات دست دوم خودرو گرم شده است/ دستور جهانگیری، تاثیری در وضعیت قطعات موجود در بازار ندارد

قطعه نیوز: رییس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودروی تهران از کیفیت قطعات تولید داخل ابراز نارضایتی کرد.

علیرضا نیک‌آئین در گفت و گو با خبرنگار «قطعه نیوز» تاکید کرد: تولید داخل کیفیت لازم را ندارد و گمرک نیز برای ترخیص قطعاتی که در انبارهای مرزی دپو شده است، همکاری لازم را نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در برهه کنونی به دلیل شیوع بیماری کرونا مرزها بسته است، اظهار کرد: در این شرایط، قطعاتی که از پیش به کشور وارد شده است، در گمرک مانده است و این سازمان هم هیچ­گونه همکاری برای ترخیص آنها نمی­کند.

وی در خصوص دستور معاون اول رییس‌جمهور برای ترخیص قطعات از گمرک و تاثیر آن بر بازار قطعات یدکی گفت: اگر این دستور محقق شود، تنها برای خودروساز مفید است و بر موضوع تامین قطعات در بازار لوازم یدکی تاثیری نخواهد داشت، درواقع ترخیص این قطعات کاستی خودروهای ته‌نشین شده را تامین می‌کند و در کار تعمیرات بی‌تاثیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه قطعات تولید داخل به دو دسته تقسیم می‌شود، گفت: دسته اول برای خودروسازان داخلی و دسته دوم برای توزیع در بازار تولید می‌شود. متاسفانه در هیچ کدام از این دو دسته کیفیت استاندارد و خوبی را شاهد نیستیم.

نیاز تعمیرگاه‌ها از قطعات دست دوم تامین می‌شود

نیک‌آئین تاکید کرد: متاسفانه تعمیرگاه‌ها به شدت به سمت قطعات دست دوم روی آورده‌اند و البته این به خواست تعمیرکاران نیست، بلکه مالکان به ناچار از تعمیرکاران می‌خواهند که نیاز خودرو را از قطعات دست دوم تامین کنند.

وی اعلام کرد: خواسته تعمیرکاران دسترسی به قطعات استاندارد و دارای گارانتی با برند و نمایندگی مشخص است. متاسفانه امروز در بازار چراغ برق، هر قطعه‎ای پیدا می‌شود، اما مشخص نیست که این قطعات توسط چه کسی و با چه برندی تولید شده است و چه استانداردی دارد.

نیک‌آئین ادامه داد: مشخص نیست که این برندها چگونه مجوز گرفته‌اند و چه کسی باید این برندها را تعریف کند. امروز هر کسی بتواند، قطعه‌ای را بدون نام و نشان مشخص تولید و به بازار وارد می‌کند.

وی بیان کرد: وجه بدتر ماجرا آنجا است که نام برند خارجی را بر کالای تقلبی درج می‌کنند. سوال ما این است که آیا نمی‌توان وضعیت فعلی را اصلاح کرد و جلوی تولید و ورود این قطعات را گرفت؟

وی اضافه کرد: کارخانه‌ای که قطعه‌ای را تولید می‌کند، باید آنالیز آلیاژ مصرفی خود را بررسی کند و طبق استاندارد اجرا تا مثلا یک منبع آب در مدت ۶ ماه دچار پوسیدگی نشود. این کار شدنی است اما در بازار فعلی هر کس کاری را که می‌خواهد انجام می‌دهد و گویا کسی هم قرار نیست جلوی چنین اقداماتی را بگیرد.

وی تاکید کرد: بخش‌های مسوول مانند انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و وزارتخانه مرتبط باید پیگیری کنند تا استانداردهای مشخصی الزامی شود. مواد اولیه و انرژی مصرف می‌شود اما نتیجه نهایی مطلوب نیست.

وی عنوان کرد: بر اثر گران شدن خودرو تعادل به هم ریخته است، قیمت قطعات و تعمیرات بالا رفته است و خودروهای ارزان‌تر هم صرفه اقتصادی برای تعمیرات ندارند.

قطعات بی‌کیفیت، عامل تولید خودروی بی‌کیفیت

رییس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودروی تهران تصریح کرد: قطعات بر روی خودروها نصب می‌شود و درواقع اجزای تشکیل‌دهنده خودروها هستند و بنابراین می‌بینیم که خودروها کیفیت مناسبی ندارند، البته در جایی که سهام خودروساز توسط قطعه‌ساز خریداری شده است، نباید انتظاری بهتر از این داشت.

نیک‌آئین بین کرد: مدل خودروهای تولید داخل، مربوط به سال‌های خیلی پیش و دهه هفتاد است، و باید گفت دیگر تولید بعضی از این خودروها کافی است. چگونه ممکن است که یک مدل خودرو در طی این همه سال همچنان خواهان داشته باشد؟

وی با تاکید بر لزوم حضور تولیدکنندگان خارجی در کشور گفت: ورود شرکت‌ها و تولیدکننده‌های خارجی منوط به تعرفه‌های بالا است، اما اکنون لازم است این قوانین برداشته شوند تا خودروسازان خارجی برای تولید قطعه و خودرو به کشور ما  وارد شوند.

وی افزود: در بازار چین خودروهای باکیفیتی برای اروپا تولید می‌شود، چرا ما نتوانیم از زیرشاخه چنین شرکت‌هایی استفاده کنیم و اینجا خودروهای باکیفیتی تولید کنیم؟

اجرت تعمیرات از ابتدای سال بدون تغییر مانده است

رییس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودروی تهران بیان کرد: از ابتدای سال که اجرت تعمیرات خودرو را تعیین کرده‌ایم، افزایش قیمت دیگری نداشته‌ایم، این در حالی است که قیمت خودروها به چندین برابر رسیده است و از آنجا که قطعه‌فروش هیچ تضمینی برای کارکرد قطعه خود نمی‌دهد، تعمیرکار باید جوابگو باشد.

نیک‌آئین افزود: این به معنای این است که اجرت باید به گونه‌ای تعیین شود که اگر قطعه تعمیری یک خودرو به مشکل برخورد کرد، تعمیرکار توان پرداخت این ضرر را داشته باشد.

وی اظهار کرد: باید پرسید که ساختار و فرایند خدمات پس از فروش چگونه و مطابق چه قانونی در کشور ما اعمال می‌شود؟ امروز در تمام دنیا کارها با فرایندها و ساختارها تعیین می‌شود اما در خدمات پس از فروش خودروسازان کشور ما چنین چیزی وجود ندارد.

وی یادآور شد: ما برای دریافت آموزش نحوه تعمیر خودروها به سوی خودروساز پا پیش گذاشته‌ایم اما آنها به ما نگاه از بالا دارند، به گونه‌ای که تغییرات در خودروهای ساخت داخل ایجاد می‌شود اما به تعمیرکاران درباره آن اطلاعات داده نمی‌شود.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.