نمایشگاه پکن ۲۰۲۰ تنها نمایشگاه خودرو سال کرونا

قطعه نیوز: بالاخره انتظارها به آخر رسید و بعد از لغو شدن تک‌تک رویدادهای خودرویی سال از جمله نمایشگاه ژنو و نیویورک و رونمایی‌های مجازی، چشم طرفداران خودرو بالاخره در سرزمین کرونا به جمال محصولات جدید خودروسازان روشن شد.

نمایشگاه خودروی پکن در حالی برگزار می‌شود که خودروسازان همچنان در تلاش برای بهبودی از بحران پاندمی کرونا هستند. در چنین شرایطی شرکت‌های بزرگ خودروسازی تمام سعی خود را کرده‌اند تا از این فرصت طلایی برای نمایش دادن محصولات خود در بزرگریتن بازار خودروی جهان استفاده کنند.

تنها رویداد خودرویی سال

نمایشگاه خودروی پکن که در روزهای اخیر و با شش ماه تاخیر کار خود را آغاز کرده نخستین نمایشگاه خودرویی است که از زمان شروع پاندمی کرونا و پس از کاهشی بی‌سایقه در فروش خودرو در بازار چین برگزار می‌شود.

برای خودروسازان که از بحران ناشی از شیوع کرونا ضربه‌ای اساسی خورده‌اند این رویداد فرصتی بی‌همتا برای نمایش دادن نوآوری‌های اخیرشان و برقراری ارتباط با مشتریان و کارشناسان در جهت بهبود جایگاه‌شان در بزرگترین بازار خودروی جهان است.

پال گونگ تحلیل‌گر موسسه UBS در گفت‌وگو با دویچه وله گفته: «به نظر من این تها نمایشگاه خودرو در سطح جهانی خواهد بود که امسال برگزار می‌شود هرچند هنوز هم ممکن است اتفاقات بسیار زیادی بیافتد. بسیاری از مدل‌های به نمایش در آمده در نمایشگاه پکن که باید چندین ماه پیش رونمایی می‌شدند حالا همگی در یک جا جمع شده‌اند و به نمایش درآمده‌اند. از این حیث این نمایشگاه اهمیت بسیار زیادی برای صنعت خودروسازی دارد».

دنیای خودروهای برقی

خودروسازان آلمانی از جمله فولکس‌واگن و برند زیرمجموعه‌اش مانند پورشه و آئودی در کنار مالک مرسدس بنز یعنی دایملر و ب‌ام‌و همگی مشتاق هستند تا از این فرصت استفاده‌کنند و محصولات جدید‌ خود را که بسیاری از آن‌ها برقی هستند به نمایش بگذارند.

فولکس‌واگن مدل شاسی‌بلند برقی ID4 را در این نمایشگاه به نمایش گذراشته که نخستین خودرویی مجهز به پلتفرم افزونه‌ای MEB است که قرار است تولید آن در چین صورت بگیرد.

فولکس‌واگن در گذار از تولید خودروهای سنتی به خودروهای برقی حساب زیادی روی بزرگترین بازار بزرگ جهان باز کرده است.

در ماه می بود که فولکس‌واگن اعلام کرد در حال سرمایه‌گذاری ۲.۳۴ میلیارد دلاری برای افزایش سهام خود در دو شرکت خودروساز چینی است که به تولید محصولات برقی مشغولند.

مین چی سخنگوی فولکس‌واگن در چین در گفت‌وگو با دویچه‌وله گفته: «مشتریان چینی بسیار جوان تر از همتایان خود در بازارهای دیگر هستند و به همین خاطر آن‌ها به استقبال فناوری‌های بالا می‌روند و انتظار خدمات اتصالی و اینترنتی بیشتری را دارند. ما با معرفی محصولات تمام برقی‌‌مان در چین برای نخستین بار پتانسیل خودروهای برقی را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم».

دایملر هم برای رشد آتی خود چین را هدف قرار داده در این رویداد خودرویی ۲۴ مدل را به نمایش‌گذاشته که جدیدترین نسخه کلاس S که در کشورهای آسیایی بسیار پرفروش است، یکی از آن‌هاست. این شرکت قصد دارد محصوصلات الکتریکی بیشتری را شبیه به شاسی‌بلند الکتریکی EQC در بازار چین معرفی کند. دایملر همچنین با کمپانی چینی BYD همکاری بلند مدتی را روی توسعه برند چینی دنزا آغاز کرده است.

پیشتر اولا کاله‌نیوس رئیس کمپانی دایملر در گفت‌وگو با فایننشال تایمز اعلام کرده بود که شرکتش به دنبال توسعه تولید در آلمان نخواهد بود و در عوض به فکر سرمایه‌گذاری در بازاز چین است.

پال گونگ درباره اهمیت بازار چین برای شرکت‌های خارجی گفته: «چین بازار بسیار بزرگی برای خودروسازان جهانی بوده و به شکلی فزاینده به منبع نوآوری و کاهش هزینه‌های زنجیره تامین بدل شده است. در نتیجه برای موفقیت جهانی خودروسازان، تحقیق و توسعه‌ انجام گرفته و شبکه زنجیره تامین موجود در چین، نقش بسیار پررنگ‌تری برای گذار به خودروهای برقی ایفا خواهد کرد. خودروهای برقی‌ای که توسط جوینت‌ونچرهای تشکیل شده میان خودروسازان جهانی و شرکای چینی هم در آینده رقابت‌پذیری خود را در بازار خودروهای برقی چین نشان خواهند داد.

کورسوی امید در دل تاریکی

در سال‌های اخیر چین یکی از معدود نقاط روشن برای خودروسازان آلمانی بوده که توانست تا حدی جلوی ضربه وحشتناک ناشی از رسوایی دیزلی، کاهش تقاضا، بالا رفتن تعرفه‌های به خاطر تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا و همچنین گذار پرهزینه از خودروهای احتراق داخلی به برقی را بگیرد.

شرکت‌های خودروسازی که برای ۳۰ تا ۴۰ درصد از فروش خود به کشورهای آسیایی احتیاج دارند تلاش کرده‌اند تا سهم بازار خود در این کشور را علیرغم روند کاهشی آن طی دو سال اخیر افزایش دهند.

کشورهای آسیایی برخلاف کشورهای اروپایی و آمریکایی که هنوز نتوانسته‌اند روی پای خود بایستند، نقشی اساسی در بهبود وضعیت شرکت‌های خودروسازی در دوران پساکرونا ایفا می‌کنند.

ماه اوت فروش خودرو در چین با رشد ۱۱.۹ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل  به ۲.۱۹ میلیون دستگاه رسید و به این ترتیب برای پنجمین ماه متوالی بازار چین شاهد روندی صعودی بود.

آنا ماری بایسدن رئیس بخش صنعت خودرو در موسسه تحقیقاتی فیچ سولوسنز در گفت‌وگو با دویچه وله گفته: «در حالی‌که پیش‌بینی‌ها برای فروش خودروسازان در بازار اروپا از کاهش ۱۹.۹ درصدی در سال ۲۰۲۰ خبر می‌دهد، در بازار چین کاهشی ۹.۲ درصدی نصیب خودروسازان اروپایی شده که در این کشور فعالیت دارند که این نشان‌دهنده وضعیت بهتر بازار چین نسبت به اروپا در مواجهه با بحران اخیر است».

منبع: ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.