توزیع نامناسب لاستیک علت اصلی افزایش قیمت

قطعه نیوز: اتحادیه صنف حمل و نقل بار سبک شهری توزیع نامناسب لاستیک را عامل افزایش ۵ برابری قیمت ها عنوان کرد گفت: توزیع سهمیه سوخت میان وانت بارها عادلانه نیست.

داود محمدی با اشاره به وضعیت تامین لاستیک اظهار کرد: در خصوص تامین لاستیک با مشکل مواجه هستیم و قیمت آن ظرف سه ماه اخیر افزایش ۵ برابری داشته است و طبع این افزایش قیمت، سایر تجهیزات نیز رشد چشمگیری داشته اند.

رئیس اتحادیه صنف حمل و نقل بار سبک شهری و پیک موتوری تصریح کرد: بسیاری از فعالان تولید و تامین کنندگان لاستیک اذعان کردند که لاستیک به میزان مورد نیاز در بازار وجود دارد، اما به دلیل مشکلات در توزیع شاهد افزایش قیمت آن و بازار سیاه هستیم.

لاستیک های داخلی نسبت به لاستیک‌های وارداتی از کیفیت بهتری برخودارند و سهمی ۷۰ درصدی از فروش محصولات را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: بخش عمده مواد اولیه مورد نیاز برای تولید لاستیک توسط واحد‌های پتروشیمی کشور تامین می‌شود و به دلیل کیفیت بالا سهم مناسبی از بازار‌های کشور را به خود اختصاص داده و نسبت به لاستیک‌های وارداتی از کیفیت بهتری برخودارند و سهمی ۷۰ درصدی از فروش محصولات را به خود اختصاص داده است.

محمدی با اشاره به مشکلات فنی سایت توزیع لاستیک سهمیه‌ای عنوان کرد: سایت www.kala.nts.ir از سوی وزارت صمت برای دریافت حواله لاستیک سهمیه‌ای به دلیل مشکلات فنی از دسترس خارج است و عملا از این سایت سهمیه تخصیص نیافته است.

رئیس اتحادیه صنف حمل و نقل بار سبک شهری و پیک موتوری افزود: در گذشته با تعامل خوبی که میان اتحادیه حمل و نقل و اتحادیه لاستیک و روغن صورت گرفته بود با معرفی فرد متقاضی در کمترین زمان ممکن یک جفت لاستیک سهمیه‌ای بر اساس کد ملی به فرد متقاضی تحویل داده می‌شد، اما با شکل گیری بازار سیاه لاستیک از سه ماه پیش این روند متوقف شده است.

به گفته وی؛ در حوزه تولید لاستیک با وجود تحریم‌های بین المللی مشکلی در زمینه تامین نیاز کشور وجود ندارد و قیمت لاستیک تحت تاثیر این تصمیمات به طور میانگین افزایش ۵ برابری داشته است.

محمدی تصریح کرد: پیش از تعیین میزان سهمیه سوخت خودرو‌های سبک باری از اتحادیه برای حضور در جلسه‌ای در وزارت کشور دعوت انجام گرفت، اما در کمال تعجب بدون نظرخواهی از اتحادیه سهمیه و شرایط تخصیص سوخت اعلام شد.

رئیس اتحادیه صنف حمل و نقل بار سبک شهری و پیک موتوری ادامه داد: در فاز اول سهمیه سوخت برای وانت بار‌ها ۳۰۰ لیتر بنزین در نظر گرفته شده، اما در ادامه این طرح سهمیه پایه سوخت به ۱۵۰ لیتر کاهش یافت، در حالی که می‌توانستند با کسب اطلاعات از اتحادیه درخصوص خودرو‌های پروانه دار میزان تخصیص سوخت را با توجه به نیاز واقعی تعیین کنند نه اینکه به خودرو‌های وانت بار که فعالیت ندارند سهمیه سوخت بالا در نظر بگیرند و برای وانت بار‌هایی که خدمات رسانی دارند سوخت تعیین شده جوابگو مصرف نباشد.

وی بیان کرد: نباید سهمیه سوخت همه وانت بار‌ها را ۱۵۰ لیتر تعیین کرد و باید برخی را به ۶۰ لیتر رساند و سهمیه سوخت برخی دیگر از وانت بار‌ها را افزایش داد.

محمدی در ادامه گفت: در این بخش هم وزرات کشور و ستاد سوخت نظر کارشناسی اتحادیه را در نظر نگرفته و باعث هدر رفت سوخت در کشور شدند و علاوه بر آن موازی کاری‌های شهرداری باعث عدم موفقیت طرح سهمیه بندی سوخت برای فعالان این حوزه شده است.

رئیس اتحادیه صنف حمل و نقل بار سبک شهری و پیک موتوری با اشاره به تاثیر بیماری کرونا بر فعالیت این حوزه اظهار کرد: کاهش فعالیت‌های اقتصادی با آغاز سهمیه بندی سوخت شروع شد و در زمان بیماری کرونا به اوج خود رسید، در شرایط فعلی به دلیل رکود در بازار در بخش پیک موتوری و وانت بار‌ها شاهد کاهش محسوس درآمد‌ها هستیم.

وی بیان کرد: طرح ترافیک به صورت شارژی هزینه‌های فراوانی را به فعالان این بخش تحمیل کرده است در گذشته هزینه سالانه طرح ترافیک حدود ۶۰۰ هزار تومان است و در حال حاضر به ۶ میلیون آن هم به صورت شارژی رسیده است.

محمدی افزود: وعده‌های فراوانی برای حمایت از این بخش داده شد، اما در عمل هیچ نتیجه‌ای نداشته است و شاهد خروج ۵۰ درصد از فعالان این صنف هستیم.

رئیس اتحادیه صنف حمل و نقل بار سبک شهری و پیک موتوری عنوان کرد: با وجود مصوبه سال ۸۹ نمایندگان مجلس مبنی بر بیمه با نرخ ۱۳.۵ درصد، تامین اجتماعی تمکینی به آن نداشته و از سال ۹۲ اجرای آن متوقف شده است و با وجود درآمد پایین فعالان این بخش هیچ حمایتی از آن‌ها صورت نگرفته است.

منبع: میزان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.