قراردادهای یک‌طرفه به نفع خودروساز؛ چک‌های تضمینی قطعه‌سازان به اجرا در می‌آید در حالی که مطالبات‌شان معوق است

قطعه نیوز: یک فعال صنعت قطعه‌سازی گفت: قراردادهای بین قطعه‌سازان و خودروسازان به صورت کاملا یک‌طرفه تنظیم می‌شود و هیچگاه در تعیین مفاد آن از قطعه‌سازان کمک گرفته نمی‌شود. در حالی که افراد مسوول در انجمن‌ها به جای پیگیری این امور، مهر سکوت بر لب‌های اعضا می‌زنند.

کیومرث فارسیان در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: یکی از مواردی که به صورت یک‌طرفه در قراردادها مدنظر قرار گرفته است، دریافت چک تضمین از قطعه‌ساز به عنوان پشتوانه اجرای مفاد کامل قرارداد و تحویل به موقع قطعات است.

وی اضافه کرد: چک تضمین قرارداد در حالی از قطعه‌ساز دریافت می‌شود که خودروساز هیچ‌گونه تضمینی بابت پرداخت به موقع مطالبات به قطعه‌ساز نمی‌دهد و اکنون می‌بینیم که قطعه‌سازان مطالبات چند میلیاردی از خودروساز دارند، اما تاکنون هیچ‌گونه شکایت حقوقی از آنها مبنی بر پرداخت دیرهنگام مطالبات ثبت نکرده‌اند.

وی بیان کرد: با وجود سازش قطعه‌سازان با دریافت دیرهنگام مطالبات خود، شاهد این هستیم که خودروسازان در صورت تعویق تامین قطعه توسط شرکت‌های تولیدکننده، چک‌های تضمین دریافت شده را بدون اطلاع سازنده، به اجرا می‌گذارند و قطعه‌سازان از این طریق ضربه سختی می‌خورند.

وی با بیان اینکه در چنین روندی، درواقع خودروسازان از ابزار فشار برای موضوعی که اثبات نشده است استفاده می‌کنند، اظهار کرد: این موضوع باعث می‌شود شرایطی رقم بخورد که در آن، قطعه‌سازان بخشی از قطعه‌ها را تحویل داده‌اند، پول آن را دریافت نکرده‌اند و در عین حال، مبلغ چک ضمانت را هم باید پرداخت کنند و در مقابل هیچ ابزاری برای دفاع از خود ندارند.

این قطعه‌ساز با اشاره به اینکه خودروسازان همواره می‌گویند ما با قطعه‌سازان در یک کشتی هستیم، گفت: قطعه‌سازان هیچگاه در هنگام عقد قرارداد تصور نمی‌کنند که خودروساز از بندهای قرارداد علیه آنها استفاده کند.

فارسیان عنوان کرد: فرمت قرارداد میان خودروسازان با همه قطعه‌سازان یکسان است و در این قراردادها هیچ تضمینی از سوی خودروسازان برای پرداخت به موقع مطالبات وجود ندارد.

وی  با بیان اینکه در بعضی موارد حتی چک‌های تضمین به شرکت‌های حقوقی غیر از دایره حقوقی داخل یک شرکت خودروساز ارجاع داده شده است، اظهار کرد: به اجرا گذاشتن چک یک قطعه‌ساز باعث می‌شود حساب‌های بانکی تمام شرکت‌هایی که آن قطعه‌ساز در آن عضو است به مشکل برخورد کند.  

این فعال صنعت قطعه‌سازی تاکید کرد: شرایط مندرج در قراردادها به نحوی است که اگر در شرایط کنونی تولید برای قطعه‌سازان به صرفه نباشد، خودروساز با بندهای قراداد آنها را تهدید می‌کند و در حال حاضر قطعه‌سازان زیر فشار و با تهدیداتی که با آن روبه‌رو می‌شوند، کالا تولید می‌کنند و به خودروساز تحویل می‌دهند.

فارسیان تصریح کرد: کار تا جایی پیش رفته است که کارشناس حقوقی یکی از خودروسازان به ما گفت که این قراردادها مانند قرارداد ترکمنچای است و هر گاه بخواهیم آن را فسخ می‌کنیم.

انجمن‌ها، قطعه‌سازان را در برابر مشکلات رها کرده‌اند

این قطعه‌ساز با انتقاد از عملکرد انجمن‌های قطعه‌سازی در برابر مفاد و نحوه تنظیم قراردادها گفت: متاسفانه در حال حاضر در بعضی موارد در انجمن‌ها، افراد مسوول به جای پیگیری امور اعضا تنها مهر سکوت بر لب‌های آنها می‌زنند، به طوری که روزبه‌روز مشکلات قطعه‌سازان بیشتر می‌شود و ما نمی‌دانیم برای حل آن به کجا باید مراجعه کنیم.  

فارسیان با بیان اینکه انجمن‌ها نباید ما را در میان چنین مشکلاتی رها کنند، تاکید کرد: برای رفع چنین مشکلاتی، انجمن‌ها باید بین قطعه‌سازان و خودروسازان حکم کنند و اگر ما اشتباهی کرده باشیم، آن را می‌پذیریم.

وی عنوان کرد: انجمن‌های قطعه‌سازان باید نماینده‌ای در تنظیم قراردادها با خودروسازان داشته باشند و ساز و کاری در نظر گرفته شود که حل و فصل مسائل میان قطعه‌سازان و خودروسازان در انجمن صورت گیرد یا اینکه حداقل نماینده‌ای از انجمن در جلسات مرتبط حضور داشته باشد.

وی در خصوص پیگیری برای حذف مفاد چک‌های تضمین قطعه‌سازان گفت: قرار است در نامه‌ای به انجمن این موضوع مطرح و پیگیری شود تا چک‌های تضمین قطعه‌ساز به خودروساز در قراردادها منتفی شود، چراکه ما در هنگام امضای قرارداد بدهی به خودروساز نداریم که بابت آن چک بدهیم، بلکه ما از اولین قطعه‌هایی که به خودروساز تحویل می‌دهیم از شرکت طلبکار می‌شویم و انجمن‌ها باید برای حذف چک تضمین قطعه‌سازان از مفاد قراردادها تلاش کنند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.