شناسه‌دار کردن قطعات یدکی برای جلوگیری از قاچاق باید سرعت گیرد/ انجمن‌های قطعه‌سازی باید اهداف و مواضع مشترک داشته باشند

قطعه نیوز: مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: مسیر شناسه‌دار کردن قطعات و لوازم یدکی خودرو برای جلوگیری از قاچاق آن، مسیری طولانی است و در این کار عقب ماندگی وجود دارد.

امیرمحمد پرهام‌فر در نشست خبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در پاسخ به سوال خبرنگار «قطعه نیوز» مبنی بر کم اثر بودن اقدامات نهادهای دولتی در خصوص شناسه‌دار کردن قطعات و جلوگیری از قاچاق آن، گفت: گزارش کاری که در شهریور ماه امسال از دفاتر تخصصی وزارت صنعت، معدن وتجارت به دست ما رسیده است، نشان می‌دهد که بالای ۸۰ جلسه تخصصی کارشناسی در این این باره برگزار شده است و اکنون قرار است کار در یک کارگروه ملی پیگیری شود.

وی افزود: با این حال، برای جلوگیری از قاچاق قطعات خودرو با شناسه‌دار کردن آن مسیری طولانی در پیش است و اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم، در این کار خیلی عقب ماندگی وجود دارد و بخش زیادی از کار مانده است.

وی بیان کرد: تاکنون قطعات برای دریافت شناسه، اولویت بندی شده‌اند و کالاهایی که قاچاق پذیرتر هستند و یا ارزش کالایی بالاتری دارند، در ابتدا مدنظر قرار گرفته‌اند.

پرهام‌فر وزارت صنعت، معدن و تجارت را متولی این امر عنوان کرد و افزود: سوالات در این خصوص باید از طریق وزارت صمت و دفتر صنایع حمل و نقل پیگیری شود، چراکه آنها متولی این جلسات هستند.

روند شناسه‌گذاری قطعات باید تسریع شود

عضو هیات مدیره و رییس کمیته قطعات یدکی انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور نیز درباره روند شناسه‌دار کردن کالاها گفت: جلسات تخصصی برای شناسه‌دار کردن قطعات از سال ۹۵ شروع شده است، و تا الان ادامه داشته است.

احمدرضا رعنایی ادامه داد: در سال ۹۵ و ۹۶ هر هفته جلسه برای پیگیری شناسه‌گذاری جلسه داشتیم. در سال ۹۷ جلسات به ماهی دو جلسه کاهش پیدا کرد، البته در سال ۹۸ مجدد ادامه پیدا کرد.

وی گفت: با توجه به وجود تنوع بسیار در خودرو و قطعات در ایران، کدگذاری قطعات بسیار وقت‌گیر و نیازمند نشست‌های تخصصی با متخصصان است.

به گفته رعنایی، ۱۷ قلم قطعه که قاچاق پذیرتر از سایر قطعات هستند، و از نظر ایمنی اهمیت بیشتری دارند، در اولویت دریافت شناسه قرار گرفته‌اند، با این حال تنوع بسیار زیاد قطعات باعث شده است که این کالا همچنان در قسمت شناسه‌دار کردن بماند.

رعنایی تاکید کرد: با توجه به تنوع قطعات، باید وقت بیشتری بر روی این کار گذاشته شود.

انجمن‌های قطعه‌سازان اهداف و مواضع مشترک دارند

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور در ادامه نشست، در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «قطعه نیوز» مبنی بر علت شکل‌گیری انجمن‌های قطعه‌سازی متعدد، با تکذیب وجود ۳ انجمن مرتبط با قطعات خودرو گفت: تنها ۲ انجمن قطعه‌سازی در سطح ملی وجود دارد که شامل یک انجمن صنفی قطعه‌سازان خودرو و یک انجمن تخصصی صنایع همگن است.

آرش محبی‌نژاد ادامه داد: انجمن صنفی زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه کار می‌کند و امور صنفی را پیگیری می‌کند.

به گفته وی، انجمن تخصصی کشوری به منظور تجمیع انجمن‌های تخصصی استانی شکل گرفت.

محبی‌نژاد شرح داد: ۱۵ استان فعال قطعه‌سازی در کشور وجود دارد که ۱۵ انجمن ثبت شده استانی در آن فعالند، با این حال تعداد انجمن های ثبت شده قطعه‌سازی استانی ۲۷ انجمن است که۱۲ تا از آنها غیرفعال است چراکه تعداد قطعه‌سازان در استان به عدد مورد نظر قانونی نرسیده است.

به گفته محبی‌نژاد، انجمن‌های تخصصی فعال در ۱۵ استان زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت انجمن همگن کشوری را تشکیل داده‌اند و هر دو انجمن صنفی و تخصصی امور مربوط به خود را پیگیری می‌کنند.

وی بیان کرد: خبرنگاران این دو انجمن را رو به روی هم قرار می‌دهند، این دو انجمن به هیچ وجه رو به روی هم قرار ندارند و باید در کنار هم و به صورت متحد مواضع و اهداف مشترک را دنبال کنند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.