ورود لادا به ایران؛ آزمون و خطا این‌بار برای روس‌ها

قطعه نیوز: این روزها خبرهایی مبنی بر حضور لادا در بازار خودرو ایران به گوش می‌رسد. خبری که از یک سو ممکن است باعث امید به آینده این صنعت شود، اما از سوی دیگر چندان نمی‌توان به آن خوش‌بین بود. چراکه این اتفاق می‌تواند حتی صنعت خودرو را با عقبگردی جدی مواجه سازد.

تصمیمات مدیران صنعت کشور همیشه اشتباه بوده و هیچگاه از پس این تصمیم‌گیری‌ها، خودروسازی کشور راه به جایی نبرده است. این در حالی است که حمایت‌های همه جانبه دولت‌ها نیز یکی از مهمترین عوامل پس‌رفت این صنعت بوده است.

شاید دلیل اینکه حال و روز این روزهای صنعت خودرو به هیچ وجه خوب نیست و نفس‌های آن به شماره افتاده است، همین تصمیمات شتاب‌زده و نتیجه ناکارآمدی مدیران است. ما می‌توانستیم در ایران برندهای مختلفی را حتی در زمان تحریم داشته باشیم. چراکه خودروسازان ما مشکل تامین نقدینگی نداشتند. اگرچه همیشه هشت‌شان در گروی نه‌شان بوده است، اما این هم برمی‌گردد به ناکارآمدی مدیران. چراکه سرمایه‌گذاری‌های اشتباه در بخش‌های دیگر، از خودروسازان بدهکارهای همیشگی ساخت. این در شرایطی است که با همین پیش فروش‌های پر بحث و حاشیه، می‌توانستند نقدینگی لازم برای خرید حداقل سهام شرکت‌های بزرگ را تامین کنند، تا امرزو کار به جایی نرسد که بعد ۲۰سال حتی در تولید پراید هم ناتوان باشیم.

نگرش سطحی و بدون فکر، کار را به جایی رساند که چینی‌های در حال توسعه بازار ایران را به دست گرفته و هرچه خواستند در این بازار آزمون و خطا کردند. از بالا بردن کیفیت خودروها تا نحوه تجارت در ایران و… نتیجه هم آن شد که سود زیادی به جیب چینی‌ها سرازیر شد و ما تبدیل به مشتری‌هایی برای دست گرمی شدیم.

اما اینطور که از شواهد برمی‌آید این داستان تمامی ندارد و بعد از چینی‌ها حال نوبت به روس‌ها رسیده تا صنعت خودروی کشور را به دست گیرند و سود زیادی از این بازار جذاب اما انحصاری به جیب بزنند.

تولید لادا در ایران به معنی عقبگرد واقعی است. چراکه روس‌ها در صنعت خودروی جهان جایگاه خاصی نداشته و با توجه به سیاست روس‌ها بی شک اندک تکنولوژی را که در اختیار دارند، به ایران منتقل نخواهند کرد.

نویسنده یادداشت: عمادالدین جعفری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.