بررسی ویژگی‌های سورنتو ۲۰۲۱

قطعه نیوز: سورنتو یکی از برندهای مطرح و البته آشنا در مجموعه کیا موتورز است که ۳ نسل از آن سابقه حضور در بازار ایران را نیز داشته است. این شاسی بلند میان سایز از سال ۲۰۰۲ روی خط تولید قرار گرفت و تا سال ۲۰۱۰ نسل اول آن روانه بازار جهانی شد که چند فیس لیفت را نیز همراه خود داشت.

از سال ۲۰۱۰ نسل دوم سورنتو معرفی و تا سال ۲۰۱۵ به همراه نسخه فیس لیفت تولید شد. سال ۲۰۱۵ نسل سوم و ۲۰۱۸ فیس لیفت اول نسل سوم رونمایی شد.

این محصول ویژگی های طراحی مناسبی را در تمامی مدل های خود پیش روی مشتریان قرار داد و همواره عملکرد موفقی در بازار داشت.

اما از ۱۷ فوریه ۲۰۲۰ تصاویر نسل چهارم سورنتو پس از یک جراحی عمیق و تغییرات زیاد منتشر شد که آنرا تبدیل به جذاب ترین عضو خانواده سورنتو کرده است.

اخیرا نیز تصاویر رسمی مدل ۲۰۲۱ این خودرو روی خط رسانه های خودرویی قرار گرفته است که در ادامه نگاهی به ویژگی های آن خواهیم داشت.

طراحی
در این قسمت سورنتو همانند گذشته کاملا موفق و دلچسب عمل کرده است. این محصول عناصر مشترکی از کیا تلوراید، سلتوس و همچنین K5 را همراه خود دارد اما به هیچ عنوان یک محصول تکراری نیست.

دماغه بواسطه الگوی چراغ های اصلی طراحی جذاب و مخاطب پسندی دارد. بافت گریل(جلوپنجره) نیز بروزرسانی شده و پوشش جدیدی را ارائه می دهد. استفاده از عناصر کرومی(باتوجه به تریم) بویژه در بالای رکاب، قاب شیشه ها و ستون آخر بر زیبایی های نمای جانبی می افزاید.

اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، نمای عقب سورنتو ۲۰۲۱ را باید نقطه اوج طراحی این خودرو دانست. الگویی متشکل از چراغ های دو بخشی در هر سمت، لوگوی سورنتو با حروف درشت کرومی و یک شبه دیفیوزر در نزدیک ترین قسمت به زمین به خوبی با یکدیگر هماهنگ شده اند تا سورنتو ۲۰۲۱ در این قسمت نیز عملکرد موفقی را ارائه دهد.

کابین
کیا برای این بخش نیز برنامه مفصلی تدارک دیده که در تصویر زیر کاملا مشخص است. عناصر کرومی در قسمت های مختلف مانند دستگیره داخلی درب ها، قاب خروجی سیستم تهویه و … به علاوه روکش مرغوب برای صندلی ها و سایر قسمت ها همان ابتدا کیفیت بالا و متفاوت خود را به مخاطب انتقال می دهند.

طراحی متفاوت نشانگر آمپر و نمایشگر اصلی سیستم سرگرمی نیز یکی از ویژگی های جدید کابین سورنتو است. نمایشگر اصلی در اندازه های ۸ و یا ۱۰.۳ اینچی با توجه به تریم انتخاب می شود. پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اوتو به همراه رابط کاربری مناسب سیستم سرگرمی آنرا به یک مجموعه کارامد تبدیل می کند.

نشانگر آمپر باتوجه به آپشن در اندازه ۱۲.۳ اینچی تمام دیجیتال قابل انتخاب است که بر جاذبه های فناورانه این کابین می افزاید. ۶ تا ۸ پورت یو اس بی (که البته نسل پورت ها دقیقا مشخص نشده است)، سیستم صوتی از برند حرفه ای بوز با ۱۲ اسپیکر، دستیار صوتی گوگل و الکسای آمازون، هماهنگی با نرم افزار تلفن هوشمند و … بخشی از ویژگی های سورنتو ۲۰۲۱ هستند.

ایمنی
در بخش ایمنی نیز باید به مواردی مانند هشدار برخورد از جلو با قابلیت تشخیص عابر پیاده و ترمز اضطراری اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی جدید که مدیریت هوشمند روی سرعت خودرو را با استفاده از دوربین های جلو و سامانه جی پی اس اعمال می کند، نمایش نقاط کور دید راننده، هشدار خروج از خط و دستیار حفظ خودرو بین خطوط و … اشاره کرد.

پیشرانه
کیا موتورز در این قسمت مجموعه متنوعی را ارائه می دهد. مدل پایه با موتور تنفس طبیعی ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر که ۱۹۱ اسب بخار خروجی و ۲۴۷ نیوتن متر گشتاور دارد، ارائه می شود. این مجموعه با جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک هماهنگ خواهد بود.

نمونه دیگر به مدل توربوشارژ همین پیشرانه مربوط می شود که با جعبه دنده ۸ سرعته دوکلاچه اتوماتیک هماهنگ شده و برابر با ۲۸۱ اسب بخار خروجی و ۴۲۲ نیوتن متر گشتاور دارد.

انتخاب سامانه تمام چرخ محرک به عنوان آپشن پیش روی مشتری قرار می گیرد.

میزان مصرف سوخت موتور پایه در حالت ترکیبی حدود ۸.۷ لیتر است و در موتور توربوشارژ به ۹.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می رسد.

اما سورنتو ۲۰۲۱ یک نمونه هیبریدی نیز دارد که شامل موتور توربوشارژ ۱.۶ لیتری در هماهنگی با یک موتور الکتریکی ۴۴ کیلوواتی می شود. در این مجموعه از بسته باتری ۱.۵ کیلوات ساعتی لیتیوم –یون استفاده شده تا مجموع خروجی پیشرانه برابر با ۲۲۷ اسب بخار باشد. در بخش جعبه دنده از مدل ۶ سرعته اتوماتیک استفاده شده که نیرو را به محور جلو انتقال می دهد. آمار مصرف سوخت برای این پیشرانه در شهر برابر با ۶ لیتر، در بزرگراه ۶.۷ لیتر و در حالت ترکیبی ۶.۳ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر است.

سامانه تمام چرخ محرک در حالت آپشن پیش روی مشتری قرار می گیرد.

اما برای آن گروه از مشتریان که موتور فناورانه را با قدرت بیشتری می خواهند؛ کیا موتورز یک انتخاب دیگر را در نظر گرفته است! نمونه ۱.۶ لیتری توربو به علاوه جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک اما با یک موتور الکتریکی قویتر ۶۶.۹ کیلوواتی. در این مدل ظرفیت باتری لیتیوم-یون نیز به ۱۳.۸ کیلووات ساعت افزایش یافته است. سامانه تمام چرخ محرک نیز به حالت پیش فرض فعال است.

با این ویژگی ها مجموع خروجی موتور برابر با ۲۶۱ اسب بخار است و خودرو در حالت الکتریکی کامل قابلیت پیمایش ۴۸ کیلومتر را دارد.

قیمت
سورنتو ۲۰۲۱ در ۵ تریم عرضه خواهد شد که حدود قیمت های هر کدام را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

قیمت سورنتو 2021

منبع: عصر ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.