بررسی تفاوت بین گیربگس CVT و VVT

قطعه نیوز: گیربکس اتوماتیک CVT و VVT تفاوت‌هایی دارند که در این گزارش آن را بررسی می کنیم.

با پیشرفت علم و نیاز روز افزون خودرو‌ها به بهینه سازی و بازدهی بالاتر، هر روز تکنولوژی‌های جدیدتر در زمینه جعبه دنده‌های اتوماتیک به بازار عرضه می شود که بسیاری از آنها بر اساس همان جعبه دنده‌های اتوماتیک ساده و تنها با افزوده شدن چند قطعه مکانیکی و الکترونیکی و هیدرولیکی طرحی می شوند.

امروز به بررسی تفاوت های گیربکس اتوماتیک CVT و VVT می پردازیم. گیربگس CVT، نوعی از گیربکس اتوماتیک است که قدرت استفاده بیشتر، مصرف سوخت بهتر و تجربه رانندگی روانتر از یک گیربکس اتوماتیک سنتی را فراهم می‌کند.

مزایای CVT چیست؟

موتور‌های خودرو به هیچ وجه قدرت ثابت ندارند، آن‌ها دارای سرعت‌های خاصی هستند که گشتاور (قدرت کشش)، اسب بخار (قدرت سرعت) یا راندمان سوخت در بالاترین حد خود قرار دارد. از آنجایی که هیچ دنده‌ای برای ایجاد یک سرعت مشخص در جاده های مستقیم وجود ندارد، CVT می‌تواند سرعت موتور را برای دستیابی به حداکثر توان و همچنین حداکثر راندمان سوخت تغییر دهد.

این امر به گیربگس CVT اجازه می‌دهد تا ضمن مصرف سوخت کمتر، شتابی سریعتر از گیربگس دستی معمولی داشته باشد. CVT یک سیستم گیربکس اتوماتیک است که ادعا می شود، می تواند شتاب و سوخت بهتری را برای خودرو فراهم کند.

از جمله مزایا استفاده از این نوع سیستم‌های انتقال قدرت می‌توان به کاهش مصرف سوخت تا بیش از ۱۸ درصد نسبت به گیربکس‌های خودکار معمولی، انتقال روان‌تر و یکنواخت‌تر قدرت موتور، کارایی دینامیکی بهتر، شتابگیری بهتر، کارکرد دائمی موتور در بهینه‌ترین دور که ضمن کمک به سلامت موتور موجب کاهش مصرف سوخت می‌شود، اشاره کرد.

معایب CVT را بدانید

از آنجا که CVT به موتور اجازه می‌دهد تا با هر سرعتی تغییر کند، باعث ایجاد صدا‌هایی عجیب و غریب در موتور می شود. CVT باعث ایجاد تغییرات تدریجی در صدای موتور مانند تغییر در صدای گیربکس یا کلاچ لغزنده می‌شد.

خودروسازان در تلاش هستند تا در خودروها بیشتر از CVT به جای گیربکس معمولی استفاده کنند.

از آنجا که CVT‌های اولیه اتومبیل محدود به میزان مشخصی اسب بخار هستند، نگرانی در مورد قابلیت اطمینان طولانی مدت CVT وجود دارد. پیشرفت فناوری، CVT را بسیار مستحکم‌تر کرده است. نیسان بیش از یک میلیون CVT تولید کرده است و ادعا می کند که این گیربگس قابلیت استفاده طولانی نسبت به گیربگس های معمولی دارد.

VVT چه کارایی دارد؟

در موتور‌های احتراق داخلی از VVT اغلب برای بهبود کارایی، مصرف سوخت یا انتشار گاز‌های گلخانه‌ای استفاده می‌شود.

از VVT در دستگاه‌های مکانیکی زیادی از جمله سیستم‌های برقی و هیدرولیکی و بی سیم استفاده می شود و مقررات مربوط به کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای باعث شده است تا بسیاری از تولید کنندگان خودرو از سیستم‌های VVT استفاده کنند.

موتور‌های دو زمانه بیشتر از VVT استفاده می‌کنند.

در حقیقت VVT مخفف Variable Valve Timing است که به بعضی اوقات به آن VVA (Variable Valve Actuation و (VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control نیز می‌گویند.

این سیستم زمان بالا و پایین رفتن سوپاپ‌ها در پیشرانه کنترل می‌کند. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم، یک پیستون برای بالا و پایین رفتن و تولید نیرو احتیاج دارد که ترکیبی از سوخت و هوا در سیلندر وارد شده و در زمان مناسب جرقه زده شده و احتراق ایجاد شود. اما این قضیه به این راحتی‌ها هم نیست.

زمانیکه سرعت خودرو زیاد است، برای احتراق به هوای بیشتری نیاز است و همچنین در زمانیکه سرعت خودرو کم است، به هوای کمتر. اگر این امر به درستی انجام نشود و به طور مثال، هوای کمی و یا بیش از اندازه وارد سیلندر شود، نه تنها در عملکرد پیشرانه تاثیر دارد، بلکه باعث می‌شود سوخت بدون اینکه به درستی تبدیل به نیرو شود، از سیلندر خارج شده و آلایندگی تولید شده را افزایش دهد.

سیستم VVT سعی می‌کند که این مشکل را برطرف کرده و به طور مثال در سرعت‌های بالا، زمان بیشتری سوپاپ را باز نگه دارد تا هوای کافی برای احتراق وارد سیلندر شود و همچنین در سرعت‌های پایین نیز سعی می‌کند در زمان مناسب سوپاپ را ببندد تا هوای بیش از اندازه وارد سیلندر نشود.

جالب است بدانید که اولین بار شرکت آلفارومئو بود که در سال ۱۹۸۰ این سیستم را روی مدل Spider خود نصب کرد.

این خودرو دارای یک پیشرانه ۲ لیتری بود که سیستم VVT آن کاملا به صورت مکانیکی کار می‌کرد و سپس آلفارومئو همین سیستم را در مدل‌های Quadrifoglio و Giampaolo نیز در دهه ۷۰ میلادی استفاده کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.