مطالبه افت قیمت خودرو پس از تصادف

قطعه نیوز: بنا به ماده ۱ و ۲ قانون مسئولیت مدنی هرگاه کسی به دیگری چه به صورت عمد و چه غیرعمد، خسارتی وارد کند، مسئول جبران خسارت است.

خسارت افت قیمت خودرو در تصادف

در تصادفات رانندگی بین دو اتومبیل در اغلب موارد خسارات جزیی یا کلی به خودرو وارد می‌شود. گاهی این خسارات آنقدر جزیی است که با صرف کمترین وقت و هزینه قابل جبران بوده و به بدنه اتومبیل ضرر چندانی وارد نمی‌کند. در مواقعی که اتومبیل صفر یا گران قیمت باشد و خسارت وارده باعث ضرر چشمگیری به خودرو شده‌باشد، به غیر از لزوم تعمیر و بازسازی قسمت آسیب دیده، ماشین دچار افت قیمت نیز می‌شود. افت قیمت خودرو در اصلاح به این معنا است که خودرو به علت خسارت حتی بعد از تعمیر، افت قیمت غیر‌قابل چشم‌پوشی پیدا می‌کند.  در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی افت قیمت خودرو و مسئولیت جبران خسارت افت قیمت خودرو در تصادف می‌پردازیم.

افت قیمت خودرو و مسئول پرداخت آن

در مورد خودرو‌های صفر و یا خودرو‌های گران قیمت، از آنجا که در هنگام فروش قیمت آن‌ها کاهش چشمگیری پیدا می‌کند، علاوه بر جبران خسارتی که به بدنه خودرو وارد شده، باید هزینه افت قیمت آن نیز پرداخت شود. اگر مالک خودرو تقاضای پرداخت افت قیمت را داشته باشد،  باید به مرجع صالح مراجعه کرده و دادخواست دهد. اصولا پرداخت خسارت سوانح رانندگی و سوانحی که آسیبی به شخص ثالثی وارد کند، برعهده بیمه است. تمام دارندگان خودرو به موجب قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵، موظف به بیمه کردن وسیله نقلیه خود هستند. در خصوص خسارت بدنی وارد شده به اتومبیل مشکلی از جهت پرداخت وجود نخواهد داشت و از بیمه شخص مقصر حادثه پرداخت می‌شود؛ اما هیچ بیمه‌ای تعهد به پرداخت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو را ندارد و پرداخت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو بر عهده شخص مقصر تصادف است، پس برای دریافت خسارت ناشی از افت قیمت ماشین باید به راننده مقصر حادثه مراجعه کرد.

خسارت خسارت افت قیمت خودرو در تصادف

مرجع صالح برای رسیدگی به افت قیمت خودرو

 راننده مسبب حادثه باید خسارت ناشی از افت قیمت خودرو را بپردازد، بنابراین شخص متضرر باید به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و تقاضای دریافت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو در اثر تصادف رانندگی را داشته باشد. بعد از ثبت دادخواست تامین دلیل برآورد افت قیمت، قاضی شورا قرار کارشناسی صادر می‌کند و بعد از پرداخت هزینه کارشناسی توسط متضرر حادثه، کارشناس مربوط به تصادفات میزان افت قیمت ماشین را برآورد می‌کند. پس از برآورد خسارت ناشی از افت قیمت خودرو توسط کارشناس، مالک خودرو آسیب دیده باید دادخواست مطالبه خسارت به طرفیت مالک خودرو مقصر را تقدیم دادگاه و یا شورای حل اختلاف کند. اگر میزان خسارت برآورد شده کمتر از بیست میلیون تومان باشد باید در شورای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار گیرد و اگر میزان خسارت بیشتر از بیست میلیون میلیون تومان باشد رسیدگی در صلاحیت دادگاه است.

منبع: دلتا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.