ته‌نشین شدن خودرو در پارکینگ خودروسازان نتیجه عملکرد جزیره‌ای دولتی‌ها و بانک مرکزی است

قطعه نیوز: عملکرد جزیره‌ای نهادهای دولتی مانع رسیدن قطعه به خودروها و ته نشین شدن آن در پارکینگ‌ها شده است.

یک عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» با بیان این مطلب شرح داد: بیشتر کمبود قطعه در ‌خودروهای ته‌نشین شده، مربوط به قطعات وارداتی یا قطعاتی است که تکمیل فرآیند تولید آنها به واردات وابستگی دارد.

سعید صبوری افزود: بخشی از قطعات مدیلاتور، کاتالیست، ایربگ وABS  از خارج از کشور وارد می‌شود و نبود آنها باعث تکمیل نشدن فرآیند تولید این قطعات می‌شود.

وی عنوان کرد: بخشی از قطعات لازم، وارد نشده است یا در گمرک کشور مانده است و به دلیل وجود قوانین دست و پاگیر ترخیص نمی‌شود. گمرک، بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت هر کدام قوانین خاص خود را دارند و بدون هماهنگی با یکدیگر به صورت جزیره عمل می‌کنند.

وی در خصوص قوانین دست و پاگیر نهادهای مرتبط با صنعت خودرو گفت: برای ترخیص از گمرک باید بانک مرکزی ارز مورد تقاضای شما را تایید کرده باشد و در نوبت دریافت ارز قرار داشته باشید تا ترخیص صوت بگیرد، این گفته به معنای آن است که به صرف اعلام بانک مرکزی مبنی بر اینکه در صف تخصیص ارز قرار دارید باعث ترخیص کالا از گمرک نمی‌شود و این موضوع باعث طولانی شدن زمان ترخیص کالا می‌شود.

صبوری بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات مشکل‌ساز این بود که چند ماه ابتدای سال جاری، بانک مرکزی بدون قانون مشخصی ارز تخصیص نداد و گشایش‌های ارزی همه معلق شد.

وی افزود: یکی از قوانینی که دست و پای تولید را بسته است مربوط به این است که برای واردات هر کالا، یک دوره طولانی برای اثبات نبود کالای مشابه داخلی طی می‌شود، این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت بر همه کالاهای داخلی اشراف دارد و این روند می‌تواند بسیار سریع صورت بگیرد.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان تاکید کرد: وقتی مواد و قطعات لازم در کشور تولید شوند، سازنده ترجیح می‌دهد از کالای داخلی استفاده کند، نه اینکه کالای مورد نیاز خود را به صورت ارزی و بسیار گران‌تر از ریال خریداری کند.

صبوری با انتقاد از تاکید بانک مرکزی بر مشخص بودن منشا ارز اشخاص، گفت:  تاکید بانک مرکزی بر مشخص بودن منشا ارز اشخاص در حالی است اگر ما دریچه‌ای که برای مبادلات کالا پیدا کرده‌ایم و منشا ارز خود را معرفی کنیم، به دلیل تحریم‌ها، سازمان‌های جهانی مسیر آن را می‌بندند. 

فرآیند دسترسی قطعه‌سازان به مواد اولیه دشوار و زمان‌بر است

به گفته این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان، در سه ماهه اول امسال بانک مرکزی ارزی به سازندگان قطعات تخصیص نداده است و قطعه‌سازان با موجودی انبار خود پنج ماه ابتدای امسال را گذرانده‌اند.

صبوری عنوان کرد: پیش‌بینی کرده بودیم که برای نیمه دوم امسال در ساخت قطعه به مشکل برخواهیم خورد، چراکه خرید مواد اولیه و قطعات تکمیلی از خارج زمان‌بر است.

وی افزود: در حال حاضر بانک مرکزی تصمیم به تخصیص ارز دارد، اما این تخصیص بسیار زمان‌بر است و هفت‌خوان رستم را برای دریافت ارز باید طی کرد.

وی اظهار کرد: صنعت خودروسازی در طول یک سال ۲ میلیارد دلار ارز نیاز دارد که مقدار زیادی نیست اما همین رقم را هم اختصاص نمی‌دهند که منجر به لنگ شدن کار خودروسازی می‌شود.

صبوری تاکید کرد: فرآیند دسترسی قطعه‌سازان به مواد اولیه و قالب فرآیندی دشوار و زمان‌بر است، برای مثال ما دو ماه پیش از تایوان قالب ساخت قطعه خریداری کرده‌ایم اما این محموله دو ماه است که در بندر چین مانده است و کشتی برای حمل آن وجود نداشته است، بعد از دو ماه به تازگی یک کشتی به مقصد چین برای آوردن این کالاها در راه است و معلوم نیست چه زمانی و با چه مشکلاتی به ایران برسد.

وی افزود: با وجود چنین معضلاتی عجیب نیست که خودروها ته نشین شده است. باید همه امکانات و تسهیلات فراهم باشد تا بتوان قطعه را تولید کرد. در کنار همه این معضلات، بعضی رسانه‌ها مانند صدا و سیما تبر را برداشته‌اند و به جان خودروسازی افتاده‌اند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.