ترخیص قطعات خودرو بدون ترخیص ارز ترجیحی و کد رهگیری

قطعه نیوز: دپو ۷ میلیون تن کالا در بنادر جنوبی کشور

معاون فنی و امور گمرکی گمرک کشور از دپوی ۷میلیون تن کالا در بنادر جنوبی کشور خبر داد و گفت: قطعات خودرو با توجه به درخواست سرپرست وزارت صمت، بدون تخصیص ارز ترجیحی و بدون ارائه کد رهگیری کالا، ترخیص شده‌اند.

مهرداد جمال ارونقی در استودیو پخش خبر ۲۱ شبکه اول سیما ابراز کرد: علاوه بر ۳ و نیم میلیون کالای اساسی، همین میزان هم کالای غیراساسی در بنادر جنوبی کشور وجود دارد.

او از وجود ۲۵هزار کانتینر حاوی کالا‌های اساسی و غیراساسی دیگر هم در بنادر جنوبی کشور خبر داد.

ارونقی گفت​: در خصوص ترخیص بدون کد رهگیری کالا‌های اساسی و دارای مجوز خروج از گمرک، پنج قلم کالا شامل ذرت، جو، سویا، روغن و دانه‌های روغنی به چشم می‌خورد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک کشور افزود: از میزان کل ۳ و نیم میلیون تن کالای اساسی، یک و نیم میلیون تن ذرت، ۲۳۹ هزار تن جو، ۲۳۶ هزار تن سویا، ۴۰۰ هزار تن روغن و ۵۵ هزار تن دانه‌های روغنی در بنادر کشور دپو و نگهداری می‌شود.

او تصریح کرد:​ در فضای گمرکی کشور، تأیید کد رهگیری کالا از سوی بانک مرکزی الزامی است، اما تسهیلاتی در این خصوص اتخاذ شده است که طی آن، این پنج قلم کالا می‌توانند با داشتن فقط مدارک مالکیت و شناسایی ترخیص شوند.

ارونقی در خصوص ارزش مالی این پنج قلم کالای اساسی گفت: تاکنون ۱۱ میلیون تن کالای اساسی به‌ارزش ۶ میلیارد دلار ترخیص کرده‌ایم که ارزش ریالی این پنج قلم کالا باید طبق این اعداد و ارقام محاسبه گردد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک کشور گفت: تاکنون صاحبان ۲۵هزار تن کالا برای ترخیص کالا‌های خود اقدام و نامه‌نگاری کرده‌اند، اما عده‌ای هم به‌دلیل عدم تأمین ارز مورد نیاز از ترخیص کالا سر باز می‌زنند و ترجیح می‌دهند اول تکلیف ارز ترجیحی کالا‌ها معین شود و سپس اقدام به ترخیص نمایند.

او در خصوص کالا‌های غیراساسی موجود در گمرک بنادر گفت: ۸۵ درصد از ۳ و نیم میلیون تن کالای غیراساسی موجود در انبار‌های بنادر شامل مواد اولیه تولیدی‌ها و مربوط به پروژه‌های ملی مانند قطعات خودرو می‌شود که این دسته از کالا‌ها هم در انتظار تعیین تکلیف ارز‌های ترجیحی هستند. البته در خصوص قطعات خودرو باید گفت؛ با توجه به درخواست سرپرست وزارت صمت، این اقلام بدون تخصیص ارز ترجیحی و بدون ارائه کد رهگیری کالا، ترخیص شده‌اند.

منبع: تسنیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.