مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت: سرپرست وزارتخانه دستور ترخیص قطعات کسری خودروهای ته‌نشین را صادر کرد

قطعه نیوز: مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تولید تجمعی خودرو در کشور تا نیمه شهریور ماه جاری، ۳۹۵ هزار و ۶۵۱ دستگاه بوده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش نشان می دهد.

به گفته سهیل معمارباشی، تعداد خودروی تولید شده در مدت مشابه سال گذشته، حدود ۳۳۲ هزار دستگاه بوده است.

این مقام مسوول در ادامه به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: از کل دستگاه های تولید شده در سال جاری، ۳۲۱ هزار و ۹۳۳ دستگاه به مشتریان تحویل داده شده است که تقریبا معادل رقم سال گذشته است و نزدیک به ۳ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: از خودروهای تحویل داده شده، حدود ۲۵۰ هزار دستگاه مربوط به تهدات معوق بوده است و بقیه تعهدات جاری و فروش فوری را در بر گرفته است.

معمارباشی تعداد خودروهای کف نشین شده در پارکینگ ها را حدود ۹۸ هزار و ۲۳۵ دستگاه عنوان کرد و افزود: برای این تعداد خودرو به دلیل کسری قطعات امکان تکمیل تولید وجود نداشته است، البته عمده قطعاتی که در آنها کمبود وجود دارد، وارد گمرکات کشور شده اند.

وی اذعان کرد: با وجود اینکه امسال در مقایسه با سال گذشته، تولید افزایشی بوده است اما تعدادی خودروهای ناقص تولید شده است. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت دستوری مبنی بر در اولویت قرار دادن ترخیص قطعات کسری خودروهای ته نشین، صادر کرده است که امیداوریم روند تولید خودروهای ناقص نزولی شود و هر چه سریعتر این خودرها تکمیل و تحویل شود.

هزینه تولید خودرو ۳ برابر شده است

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: صنعت خودرو در سال جاری در تامین ارز با مشکل مواجه بوده است و نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد کمتر ارز گرفته است و این در حالی است که با توجه به افزایش هزینه ها و طولانی شدن روند لجستیک، نیاز به سرمایه در گردش آن ۳ برابر بیشتر از سال گذشته است.

معمارباشی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت کمیته تخصیص ارز و نارضایتی ها از عملکرد آن، گفت: این کمیته از زمان تصویب فعالیت دارد، به نحوی که درخواست شرکت ها و لیست های دارای اولویت را دریافت می کند. این لیست ها شامل اطلاعات قطعه سازان طرف قرارداد با خودروسازان است و مربوط به قطعات بحرانی خطوط تولید خودروسازان می شود.

وی ادامه داد:  در کمیته تخصیص ارز، لیست های دریافتی پس از صحه گذاری، برای تخصیص ارز به بانک مرکزی و برای ترخیص های تعهدی به گمرک ارسال می شود.

وی بیان کرد: فرایند تولید شرکت های خودروسازان فرایندی مستمر است و روزانه حدود ۴ هزار خودرو در خطوط خودروسازان تولید می شود که هر خودرو حدود ۳ هزار قطعه نیاز دارد و از آنجا که فرایند تامین قطعات به تامین نقدینگی و ارز وابسته است، در نتیجه ما با فرایندی نفس گیر و پرچالش روبه رو هستیم، با این حال تمام تلاش خود را می کنیم که قطعه های بحرانی خطوط تولید را تامین کنیم.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.