عملکرد بی‌نتیجه کمیته‌های تخصیص ارز؛ هنوز هیچ قطعه‌سازی ارز نیمایی نگرفته است

قطعه نیوز: افزایش بی رویه نرخ ارز در چند سال گذشته، در سال جاری نیز ادامه یافت تا تاثیر آن بر همه کالاهای وارداتی و به تبع آن تولیدات داخلی نمایان شود. در این میان صنعت خودرو و قطعه‌سازان نیز از این افزایش بی رویه قیمت ارز و در نتیجه هزینه‌های تولید بی‌نصیب نماندند.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز» موضوع برای قطعه‌سازان زمانی دشوارتر شد که قیمت ارز در قراردادهای آنها با خودروسازان به روال پیشین باقی ماند و مطالبات آنها معطوف به همان ارقام قراردادهای قبلی شد. اکنون یک چالش مهم که این دسته از صنعتگران با آن مواجهند، افزایش نرخ ارز و به روز نشدن ارقام مربوطه در قراردادهای‌شان با خودروسازان است.

اگر مطالباتی که وصول نشده است را هم به آن اضافه کنیم، ملغمه‌ای از موانع را بر سر راه تولید آن هم در سال «جهش تولید» پیش روی خواهیم داشت. نکته دیگر این است که حتی در صورت وصول مطالبات، مبالغ پرداختی کفاف هزینه‌های به‌روز شده قطعه‌سازان را نمی‌دهد.

در کنار همه اینها، قطعه‌سازان از اسفندماه سال ۹۸ از صف دریافت‌کنندگان ارز نیمایی حذف شده‌اند تا دلار را گاها تا ۲۵ هزار تومان نیز خریداری کنند. در پی قطع تخصیص ارز به قطعه‌سازان، ارز حاصل از صادرات و ارز اشخاص جایگزین آن شد و قطعه‌سازان به سوی صادرکنندگان هدایت شدند.

مشکلات ارزی قطعه‌سازان تا جایی بالا گرفت که مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان تیرماه سال‌جاری به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: بانک مرکزی هیچ ارزی به قطعه‌سازی تخصیص نمی‌دهد و متاسفانه این موضوع این صنعت را زمین‌گیر کرده‌است.

آب باریکه ارز صادراتی و اشخاص برای قطعه‌سازان

ناگفته نماند که در این مدت وزارت صنعت، معدن و تجارت هم بی کار ننشست و اقداماتی انجام داد تا هم ارز قطعه‌سازان تامین شود و هم رقم قراردادها افزایش پیدا کند. سرپرست سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت دستوری مبنی بر تشکیل کمیته تخصیص ارز قطعه‌سازان را صادر کرده بود تا ارز حاصل از صادرات صنایع معدنی محلی برای تامین نیاز ارزی این گروه از صنعتگران باشد.

در پی این اقدام، مردادماه گذشته، محمد شهپری، یک عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان از تخصیص میزانی ارز به قطعه‌سازان خبر داد و گفت: الان شرایط ارزی وضعیت مناسبی ندارد اما با این حال مقداری ارز صادراتی به قطعه‌سازان تعلق گرفته است. به گفته این فعال قطعه‌سازی، تخصیص ارز حاصل از صادرات صنایع معدنی، تمامی مشکلات ارزی قطعه‌سازان را حل نکرد اما بانک مرکزی به نوبت در حال پرداخت ارز مورد نیاز قطعه‌سازان بود.

کمیته‌های تخصصی، روزنه امیدواری یا ناامیدی برای قطعه‌سازان؟

در کنار اقدامات وزارت صمت و بانک مرکزی، کمیته‌های تخصصی و از جمله کمیته ارز در انجمن قطعه‌سازان شکل گرفت تا به گفته بیگلو، دبیر این انجمن، در صورت تامین نشدن ارز توسط بانک مرکزی، این کمیته در پی راه حل جایگزین برای تامین ارز قطعه‌سازان باشد؛

کمیته‌هایی که اکنون با گذشت حدود دو ماه از اعلام تشکیل آن، هنوز اخباری مبنی بر عملکرد آن و نتایج حاصل منتشر نشده است و معلوم نیست که آیا کمیته‌ها توانستند کاری از پیش ببرند یا نه؟

اکنون در پی همه تلاش‌های صورت گرفته، آخرین اخبار حاکی از آن است که گویا تنها نتیجه حاصل، حکایت از تغییر قیمت ارز از ۱۱ هزار تومان به ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان بابت سه ماهه چهارم سال ۹۸ در قراردادها دارد.

این در حالی است که به گفته فعالان صنعت قطعه، هیچ قطعه‌سازی در سال ۹۹ مشمول دریافت ارز نیمایی نبوده است و ارز اشخاص نیز با قیمت بازار آزاد به اضافه یک و نیم درصد هزینه امتیاز خرید ارز به دست تولیدکننده می‌رسد و در حالی که اکنون قیمت دلار بیش از ۲۳ هزار تومان است، مبالغ مندرج در قراردادهای قطعه‌سازان در صورت به روزسازی بر مبنای نرخ ارز، تا حدود ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.