موانع ترخیص ۲۱۰۰ خودرو خارجی که هنوز در گمرک مانده‌اند

قطعه نیوز: دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تشریح موانع ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک، گفت: آخرین مهلت ترخیص این خودروها ۲۶ شهریورماه است و این در حالی است که برخی واردکنندگان با مشکل عدم صدور گارانتی روبه‌رو هستند.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه ۲۱۰۰ دستگاه خودروی وارداتی همچنان در گمرک باقی مانده‌اند و ترخیص نشده‌اند، اظهار داشت: حدود ۸۰۰ دستگاه از این خودروها در اختیار مرجع قضایی است که هنوز رفع توقیف نشده است، هر چند مرجع قضایی همکاری زیادی برای این موضوع داشته است.

وی با بیان اینکه کل خودروهای دپو شده در گمرک حدود ۷ هزار دستگاه بوده است، افزود: در حال حاضر موانعی برای ترخیص خودروهای باقیمانده در گمرک وجود دارد که یکی از آنها سوء برداشت از ماده ۴ قانون حمایت از مصرف کننده است به طوری که طبق این ماده قانونی، هر فردی که بخواهد خودرو به کشور وارد کند باید از نمایندگی رسمی آن خودرو، گارانتی خریداری کند. این در حالی است که هم اکنون بسیاری از نمایندگی‌های رسمی تعطیل شده‌اند و یا اصولا کسی گارانتی بابت خودروها ارائه نمی‌کند.

دادفر ادامه داد: این معضل باعث شده تا شرکت‌های غیر نمایندگی برای خروج خودروهایشان از گمرک با مشکل روبه‌رو باشند.

مشکلات ترخیص خودرو از گمرک شهریار

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این که گمرک شهریار، گمرک معین کشور برای ترخیص خودروهای وارداتی است، اظهار داشت: بخش دیگری از مشکل ترخیص خودروها به منقضی شدن کارت‌های بازرگانی افراد واردکننده خودرو مربوط می‌شود که با وجود دستور مرجع قضایی و رئیس کل گمرک مبنی بر باز کردن این کارت‌های بازرگانی، گمرک شهریار از این کار امتناع می‌کند و همین موضوع، خروج خودروها را از گمرک با مشکل روبرو کرده است.

وی تصریح کرد: اگر این واردکنندگان بخواهند نسبت به تمدید کارت بازرگانی خود اقدام کنند، دو تا سه ماه زمان می‌برد و این در حالی است که آخرین مهلت ترخیص خودروها از گمرک ۲۶ شهریور ماه تعیین شده است.

دادفر افزود: برخی خودروهای موجود در گمرک، سه سال پیش وارد کشور شده‌اند و واردکنندگان در آن زمان برای واردات خودرو اقدام به دریافت کارت بازرگانی کرده‌اند. حالا در این مدت که از واردات خودروها می‌گذرد به دلیل این که تجارتی نداشته‌اند، اقدامی برای تمدید کارت‌های بازرگانی خود نکرده‌اند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار داشت: در حال حاضر سازمان توسعه تجارت می‌گوید که این افراد باید کارت بازرگانی معتبر ارائه دهند تا سقف سفارش آنها فعال شود که این کار نیز زمان بر است.

منبع: فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.