تشخیص خرابی باتری خودرو و زمان تعویض آن

قطعه نیوز: یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو،باتری آن است که آن را قلب الکتریکی اتومبیل می‌نامند. از وظایف باتری خودرو، تامین نیروی مورد نیاز استارت و فراهم کردن انرژی الکتریکی مورد نیاز خودرو زمانی که نیاز خودرو بیش از مقدار تولید شده توسط دینام است.

زمانی که باتری خودرو سالم باشید شارژ می‌شود و شارژ را داخل خود نگه می‌دارد. در نتیجه هنگام استارت زدن خودرو می‌تواند شدت جریان لازم و نزدیک به آن میزان آمپری که درج شده را ایجاد کند. اما باتری که خراب شده باشد شارژ نمی‌شود و شارژ را در خود نگه نمی‌دارد.

اکثر صاحبان خودرو این مسئله برایشان پیش آمده که یک روز صبح هنگام استارت زدن خودرو با روشن نشدن مواجه می‌شوند. نخستین موردی که هنگام روشن نشدن خودرو به ذهن می‌رسد تمام شدن باتری است اما چگونه می‌توان قبل از این که با چنین وضعیتی مواجه شویم از شرایط باتری خودرو و میزان شارژ آن اطلاع پیدا کنیم.

یکی از بهترین راه‌ها برای این که بفهمیم باتری خودرو سالم است یا خراب استفاده از دستگاه ولت متر است. این دستگاه ولت متر می‌تواند دیجیتال یا آنالوگ باشد اما پیشنهاد می‌کنیم از نمونه‌های دیجیتال استفاده کنید چرا که کار کردن با آنها ساده تر است. حال می‌رسیم به نحوه بررسی باتری توسط دستگاه ولت متر.

برای این کار ابتدا سوییچ خودرو را کامل ببنید و از خاموش بودن چراغ‌ها اطمینان پیدا کنید. سپس کابل قرمزرنگ ولت متر را به قطب مثبت باتری وضل کنید. برای پیدا کردن قطب مثبت باتری معمولا کنار آن یک علامت + زده شده یا رنگ آن قرمز است. یک کابل دیگر با رنگ سیاه نیز در ولت متر وجود دارد که آن را به قطب دیگر باتری متصل می‌کنید.

بعد از آن باید به عددی که ولت متر نشان می‌دهد دقت کنید چرا که این مرحله جزو اصلی‌ترین موارد برای تشخیص عمر باتری است. لازم به ذکر است که میزان ولتاژ به دمای محل استفاده نیز بستگی دارد اما ما دما را روی ۲۶ درجه سانتی‌گراد در نظر می‌گیریم. در صورتی که عدد ولتاژ روی ۱۲.۶۶ باشد یعنی باتری ۱۰۰ درصد سالم است. عدد ۱.۴۵ به معنی ۷۵ درصد و عدد ۱۲.۲۴ به معنی ۵۰ درصد سلامت باتری است. این اعداد در صورتی که روی ۱۲.۰۶ یا ۱۱.۸۹ باشد به ترتیب نشان دهنده ۲۵ درصد و ۰ درصد است. بنابراین اگر با اعداد ۱۲.۰۶ و ۱۱.۸۹ مواجه شدید باید به فکر خرید یک باتری جدید باشید.

این نکته را نیز باید گفت که اعداد زیر ۷۵ درصد به طور کلی به معنای شارژ پایین باتری است. برای همین بهتر است در صورتی که با چنین اعدادی مواجه شدید به مدت ۲۰ دقیقه با سرعت متوسط ۶۵ کیلومتر بر ساعت با خودرو رانندگی کنید یا از یک شارژر استفاده کنید تا باتری شارژ شود. اما در صورتی که انجام این کارها نیز نتیجه نداد عمر باتری خودروی شما به پایان رسیده است.

باتری‌ها چند سال عمر می‌کنند؟

به طور کلی نمی‌توان عدد دقیقی برای عمر باتری خودرو اعلام کرد چرا که به میزان استفاده از خودرو، نوع آن و برند سازنده بستگی دارد. اما معمولا باتری‌های بین ۴ تا ۵ سال عمر می‌کنند. بنابراین اگر حداقل ۴ سال از عمر باتری شما گذشته بهتر است ابتدا سلامت آن را با ولت متر بررسی کنید و در صورتی که با اعداد کمتر از ۷۵ درصد مواجه شدید به فکر خرید یک باتری نو باشید.

سلامت دینام خودرو

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که یک باتری ضعیف لزوما خراب نیست بلکه ممکن است شارژ نشدن آن به دینام خودرو ارتباط داشته باشد. در صورتی که دینام خودرو سالم نباشد در نتیجه باتری نیز به درستی شارژ نمی‌شود.

باتری به باتری

ممکن است عمر باتری خودروی شما به پایان رسیده و تازه متوجه آن شده اید. برای باتری به باتری و روشن کردن خودرو چه مراحلی را باید طی کرد. در این خصوص مطالب زیادی تاکنون منتشر شده اما در ادامه به صورت خلاصه مراحل باتری به باتری را نیز آورده ایم:

۱- کابل قرمز را به قطب مثبت خودرو با باتری خراب وصل کنید.

۲- طرف دیگر کابل قرمز را به قطب مثبت باتری سالم وصل کنید.

۳- کابل مشکی را به قطب منفی باتری سالم وصل کنید.

۴- کابل مشکی را به باتری خراب وصل نکنید بلکه آن را به یک قسمت فلزی رنگ نشده ارتباط دهید. بهتر است این بخش یک پیچ یا مهر باشد.

۵- خودروی سالم را روشن کنید و ۱ الی ۲ دقیقه صبر کنید.

۶- خودروی با باتری خراب را استارت بزنید و بعد از روشن شدن هر دو خودرو بگذارید چند دقیقه کار کنند.

۷- برای قطع کابل‌ها ابتدا از مشکی شروع کنید.

منبع: گسترش نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.