نحوه کارکردن فناوری نمایشگر لمسی با تشخیص از راه دور

قطعه نیوز: جگوار لندرور، فناوری لمس پیش‌گویانه یا لمس از راه دور را برای خودروهای آینده معرفی کرده است که که توسط گروه تحقیقاتی رابط ماشین و انسان جگوار لندرور و دانشگاه کمبریج تهیه شده است. این فناوری می‌تواند حواس‌پرتی راننده و نیاز به تماس با نمایشگر لمسی را کاهش دهد.

علاقه به صفحه‌نمایش‌‌های لمسی مانند علاقه به برخی غذاها است؛ یا آن‌ها را دوست داریم یا از آن‌ها متنفریم. به‌جز اینکه روشن نیست آیا کسی واقعاً آن‌ها را دوست دارد یا نه. به‌نظر می‌رسد که نمایشگرهای لمسی در زمان ظهورشان ایده خوبی برای ازبین‌بردن پنل‌های ابزار داشبورد بودند، اما تعداد زیادی از رانندگان آن‌ها را عاملی برای حواس‌پرتی می‌دانند.

جدیدترین ایده برای کاهش نیاز به نگاه‌کردن به آیکون‌هایی که فرد می‌خواهد روی آن فشار دهد، فناوری لمس پیش‌گویانه (Predictive Touch) است؛ فناوری جدیدی که توسط گروه تحقیقاتی رابط ماشین و انسان جگوار لندرور و دانشگاه کمبریج تهیه شده است.

سیستم لمس پیش‌گویانه پیش‌بینی می‌کند که انگشت شما قبل از لمس صفحه‌نمایش چه چیزی را هدف قرار داده و بدون نیاز به تماس، انتخاب را انجام می‌دهد. انجام این کار بدون نیاز به هدف دقیق می‌تواند باعث کاهش حواس‌پرتی راننده شود؛ اما چگونه می‌توان با اعتماد به نفس از انتخاب راننده بهره برد و از انجام انتخاب‌های اشتباه و نادرست خودداری کرد؟

درحالی‌که راننده یا سرنشین برای لمس صفحه‌نمایش دست خود را حرکت می‌دهد، سیستم با استفاده از دوربین زمان پرواز (ToF) حرکت دست او را ردیابی می‌کند تا موقعیت آن را نسبت به صفحه‌نمایش بسنجد. دوربین ToF از طیف نور مادون قرمز برای ردیابی حرکت دست‌ها به‌صورت سه‌بعدی استفاده می‌کند. این دوربین می‌تواند به‌صورت انفرادی یا همراه‌با سیستم مبتنی بر بینایی مورد استفاده قرار گیرد و کمی مانند رادار عمل می‌کند؛ به عبارت دیگر با اندازه‌گیری مدت زمان لازم برای بازگشت نوری که از سوژه (در این‌جا دست فرد) ساطع می‌شود، قادر به تشخیص و پیش‌بینی موقعیت دست خواهد بود.

چگونه سیستم به کاربر اجازه می‌دهد بداند بدون ایجاد مزاحمت و حواس‌پرتی بیشتر، دارد انتخاب درستی انجام می‌دهد؟ تجزیه و تحلیل نظری، چهار روش مناسب را برای پیش‌انتخاب آیتم‌ها روی صفحه‌نمایش مشخص کرده است: برجسته‌سازی، تغییر اندازه، میزان درخشش و لمس‌ها. روش آخر می‌تواند شامل استفاده از امواج فراصوت برای ایجاد احساس در نوک انگشت باشد هنگامی که هنوز در میانه مسیر رسیدن به نمایشگر است.

پس از تجزیه و تحلیل، آزمایش‌های زنده با آزمایش‌کنندگان انسانی انجام شد تا روی بهترین انتخاب تمرکز کنند. با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته بار شناختی و حواس‌پرتی توسعه یافته توسط مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) همراه‌با ترجیحات مشتری، مشخص شد که بهترین راه‌حل، ترکیبی از افزایش اندازه آیکون و میزان درخشش آن است.

احتمالاً بزرگ‌ترین مزیت سیستم، کاهش حواس‌پرتی راننده خواهد بود. این سیستم یک فناوری تبلیغی با اهداف تجاری نیست. جگوار لندرور و دانشگاه کمبریج مقاله‌ای علمی درباره روش کار این فناوری در سال ۲۰۱۶ منتشر کردند. حتی پس از آن، داده‌های جمع‌آوری شده از ۲۰ شرکت‌کننده در شرایط مختلف رانندگی نشان می‌دهد «صفحه‌نمایش پیش‌گویانه می‌تواند باعث کاهش بار کاری، تلاش و مدت زمان انجام کارهای انتخاب روی صفحه‌نمایش در وسایل نقلیه شود».

چهار سال از ارائه‌ی مقاله می‌گذرد و درنهایت جگوار لندرور راه‌حلی به غیر از به‌کارگیری دکمه‌ها، صفحه‌نمایش لمسی یا مکالمات عجیب و غریب با سیستم‌های رباتیک تشخیص صدا دارد که می‌تواند رانندگی با خودروهای مدرن و پیچیده را بسیار ایمن‌تر کند. آخرین نتایج آزمایشگاهی و آزمایش‌های جاده‌ای نشان داده است که تعامل راننده با صفحه‌ نمایش لمسی می‌تواند تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

تنفس هوای تازه با فناوری لمس پیش‌گویانه
لمس پیش‌گویانه بخشی از بهبود رفاه رانندگان و به همین ترتیب سیستم تهویه مطبوع بهبودیافته است. یکی از ویژگی‌های جدید سیستم هیوندای AfterBlow، خشک کردن راه‌گاه‌های سیستم تهویه مطبوع پس از خاموش شدن پیشرانه به منظور جلوگیری از ایجاد بوهای ناشی از کپک‌زدن است.

حالت Multi-Air هوا را از دریچه‌های متعدد (به‌جای یک دریچه‌ی خاص) پمپ کرده و از بادهای سرد ناراحت‌کننده جلوگیری می‌کند؛ درحالی‌که نشانگر ذرات ریز گرد و غبار (Fine Dust)، جزئیات ذرات مضر را در کابین ارائه می‌دهد و آن‌ها را تمیز می‌کند.

منبع: زومیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.