جلسه انجمن همگن قطعه‌سازی با سرپرست جدید وزارت صمت در روزهای آینده/ وعده‌های مدرس خیابانی محقق نشد

قطعه نیوز: نایب‌رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی از جلسه این انجمن با سرپرست جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، جعفر سرقینی طی روزهای آینده خبر داد.  

مهدی مطلب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» با بیان اینکه هنوز صحبتی از طرف انجمن همگن با جعفر سرقینی نشده است، ادامه داد: در این نشست قرار است درباره وعده‌هایی که در زمان سرپرستی آقای مدرس خیابانی در حوزه صنعت قطعه داده شد، با آقای سرقینی صحبت شود.

وی عنوان کرد: مسائل و چالش‌های عمومی صنعت قطعه مانند تسهیل ترخیص از گمرکات، وضعیت تخصیص ارز، گشایش اعتبار و ثبت سفارش‌ها، مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان و تصمیم دولت برای رفع این معضل در جلسه با آقای سرقینی از سوی انجمن مطرح خواهد شد.   

وی تصریح کرد: قول‌هایی که در خصوص تخصیص ارز در زمان سرپرستی آقای مدرس خیابانی به قطعه‌سازان داده شد، تحقق نیافت و این وعده‌ها اکنون که ایشان از وزارت صمت رفته‌اند نیز همچنان محقق نشده است. البته تخصیص ارز موضوعی نیست که وزارت صمت درباره آن تصمیم‌گیر نهایی باشد و این وزارتخانه تنها می‌تواند کار را تسهیل کند و در مورد ارز در  بانک مرکزی تصمیم‌گیری می‌شود.

وی اضافه کرد: در مورد سایر وعده‌ها مانند دستورات برای تغییرات قیمتی هم هنوز در هیچ خودروسازی تغییر قیمت صورت نگرفته است و در حساب تولیدکنندگان ننشسته است.  

وی بیان کرد: افزایش قیمت قطعه هم با وجود گذشت پنج ماه از سال هنوز در کارخانه‌ها صورت نگرفته است و با وجود بالا رفتن قیمت خودرو، این افزایش را در صنعت قطعه شاهد نیستیم.

این فعال صنعت قطعه‌سازی اظهار کرد: ما به دنبال مطالبات ریالی خود از خودروساز و همچنین اجرایی شدن داخلی‌سازی و تعیین نحوه حمایت دولت از نهضت ساخت داخل هستیم.

مطلب‌زاده تاکید کرد: با وجود وعده‌ها هنوز تغییرات قابل لمسی رخ نداده است. انجمن هم بازوی اجرایی ندارد و باید خواسته خود را تا جایی که مقدور است مطالبه کند، چراکه قطعه‌سازی تا حدی توان دارد و ممکن است در جایی بایستد و دیگر توان حرکت نداشته باشد.   

مذاکرات جدید قطعه‌سازان با خودروسازان درباره افزایش قیمت قطعات

وی عنوان کرد: صحبت‌هایی میان قطعه‌سازان شده است تا با خودروسازان درباره بالا بردن قیمت قطعه به مذاکرات جدید بپردازند.

مطلب‌زاده درباره به‌روزسازی قیمت‌های قراردادهای قطعه‌سازان با خودروسازان گفت: با وجود فراخوان‌های داده شده از سوی ایران خودرو که در این زمینه پیشتاز بود، هنوز به نتیجه مطلوب دست پیدا نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم هیچ قراردادی به‌روز نشده است اما این کار به طور عام صورت نگرفته و نمی‌توان برای آن درصدی مشخص کرد و تغییر فیزیکی قابل لمسی حاصل نشده است.

مطلب‌زاده عنوان کرد: در حال حاضر قطعه‌سازان برای پرداخت هزینه‌های جاری خود دچار مشکل هستند و این در حالی است که حجم مطالبات آنها از خودروسازان با رشد تولید خودرو در چند ماه گذشته، به بالای ۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: خودروهای زیادی به دلیل نقص قطعه ته‌نشین شده‌اند و خودروساز نمی‌تواند آنها را تجاری کند و بدهی قطعه‌سازان را بپردازد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.