فقط ۱۰درصد از ماشین‌آلات قطعه‌سازی به‌روز است/ بعضی قطعه‌سازان دولتی تسهیلات بانکی را در ساخت‌وساز صرف کردند

قطعه نیوز: عضو سابق هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: تنها حدود ۱۰ درصد از ماشین‌آلات کارخانه های قطعه‌سازی به‌روز است.

محمود عبدالخالقی در این‌باره به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: دستگاه‌های تولید قطعه در کشور به‌روز نیست،  چراکه در دو دهه گذشته به دلیل نوسانات نرخ ارز، نبود سفارش‌های کافی برای تولید، تحریم‌ها، نبود نقدینگی، نبود رقابت و مشکلاتی مانند مشکلات بانکی، بیمه، مالیات و… امکان به روزسازی دستگاه‌ها وجود نداشته است، البته ماشین‌آلات حدود ۱۰ درصد از کارخانه‌ها به‌روز است.

وی با بیان اینکه به روز نبودن دستگاه‌ها بر کمیت تولید قطعه اثر دارد، گفت: قدیمی بودن دستگاه‌ها معمولا بر کیفیت تاثیر چندانی ندارد. در قطعه‌سازی بیشتر قالب مطرح است، مثلا در داشبورد پراید با تیبا متفاوت است که قالب آن باید تغییر کند.

وی ادامه داد: در قطعه‌سازی بعضی دستگاه‌ها تا سی سال هم توان پاسخگویی در امر تولید را دارند، اما قطعات مکانیکی و الکترونیکی آنها باید عوض شود.

وی اعلام کرد: ماشین‌آلات قطعه‌سازی مورد استفاده در کشور در حال حاضر بیشتر آلمانی و فرانسوی است اما اکنون به دلیل تحریم‌ها حتی نمی‌توانیم قطعات آن را وارد کنیم و در صورت خرابی، دستگاه را باید با قطعات دیگری که مناسب نیستند، تعمیر کنیم  که کارآیی لازم را ندارد.

این فعال صنعت قطعه‌سازی درباره داخلی‌سازی ماشین‌آلات ساخت قطعه گفت: ماشین‌سازان داخلی بیشتر در بحث تولیدات مکانیکی قطعه‌سازی ورود کرده‌اند و در مباحث الکترونیکی تولیدات چندانی نداشته‌اند.

عبدالخالقی اضافه کرد: در مواردی بعضی قطعات را می‌توانیم از تولیدکننده داخلی تامین کنیم اما تولیدات جهانی هر روز با روز قبل متفاوت است. در حال حاضر بعضی قطعه‌ها مانند قطعات تزئینی ممکن است ساخت داخل باشد اما دستگاه‌هایی که بتوانند قطعاتی مانند رینگ، جلوبندی و یا پیستون خودرو را بسازند هنوز در کشور به تولیدات مناسب نرسیده است.

وی با بیان اینکه تحریم‌های داخلی از تحریم‌های خارجی مشکلات بیشتری را برای ما ایجاد کرده‌اند، تاکید کرد: علاوه بر تحریم‌های خارجی، تحریم‌های داخلی هم در جلوگیری از واردت ماشین‌آلات موثرند، برای مثال فردی ادعا می‌کند که من ماشین‌آلات برای تولید فلان قطعه را در داخل کشور ساخته‌ام و این ادعا را در نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه می‌کند، وزارتخانه هم بدون تحقیق و بررسی درباره صحت ماجرا و اینکه میزان تولید این دستگاه آیا جوابگوی نیاز داخل هست یا نه، جلوی واردات دستگاه را به دلیل ساخت داخل می‌گیرد.

این فعال باسابقه صنعت قطعه‌سازی در واکنش به اینکه شنیده می‌شود بعضی قطعه‌سازان برای جبران زیان خود هم‌زمان با قطعه‌سازی به تولید کالاهای دیگری نیز مشغولند، گفت: این موضوع صحت ندارد، یا تعداد واحدهایی با این شرایط، خیلی انگشت شمار است.

عبدالخالقی اذعان کرد: پیش از این بعضی از قطعه‌سازان تسهیلات بانکی را برای قطعه‌سازی دریافت می‌کردند اما آن را به کار ساخت‌وساز ساختمان می‌بردند. اما الان نقدینگی به کف خود رسیده است و امکان چنین کاری نیست.

وی تصریح کرد: بانک‌ها به دلیل چند مرتبه‌ای که تسهیلات قطعه‌سازان در جای خود خرج نشد، به همه سازندگان قطعه بدبین شده‌اند، این در حالی است که قطعه‌سازان بخش خصوصی چنین کاری نکرده‌اند و بیشتر بنیادها و کارخانه‌های دولتی در این کار دست داشتند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.