نتیجه نامه رییس‌جمهور برای فروش خودرو در حاشیه بازار چه شد؟/ منطقی‌سازی قیمت خودرو مطالبات قطعه‌سازان را افزایش می‌دهد

قطعه نیوز: اعطای مجوز درخواست سه ماه یک بار برای افزایش قیمت خودرو به خودروسازان در حالی صورت گرفته است که قطعه‌سازان عمدتا با این تصمیم موافق هستند و این طرح از ابتدا مورد استقبال آنها قرار گرفته بود.

با این حال پرسش این است که این افزایش یا به زعم دولتی‌ها، منطقی‌سازی قیمت‌ها تا چه میزان بر پرداخت مطالبات قطعه‌سازان تاثیر خواهد داشت و در واقع این حرکت به سمت واقعی‌سازی قیمت خودرو چقدر برای صنعت قطعه‌سازی منفعت خواهد داشت و آیا پس از آغاز، ادامه خواهد یافت؟

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در این باره به «قطعه نیوز» گفت: تا پیش از این، قیمت‌های قطعه‌سازان به دلیل افزایش نرخ ارز و قیمت مواد اولیه داخلی در زیان مطلق بود و اکنون این اصلاح قیمت‌ها به جبران زیان کمک خواهد کرد.

مازیار بیگلو افزود: با این حال اصلاح قیمت‌های سه ماهه دو بعد دارد، بعد اول اینکه صنعت قطعه‌سازی حداقل از زیان‌دهی خارج می‌شود، اما بعد دوم این است که اصلاح قیمت‌ها، مجموع مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان را بالا می‌برد.

وی عنوان کرد: با منطقی‌سازی قیمت خودرو، طلب قطعه‌سازان از خودروسازان به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. وقتی قیمت خودرو اصلاح شود، تازه بحث این مطرح می‌شود که مابه‌التفاوتی که قرار است به قطعه‌ساز پرداخت شود، چه روندی را طی خواهد کرد و در هر صورت، بحث مطالبات قطعه‌سازان سر جای خود باقی خواهد ماند.

بیگلو تاکید کرد: اگر خودروساز بتواند قیمت‌ها را اصلاح کند، قادر خواهد بود طلب قطعه‌سازان را هم پرداخت کند. اصلاح شرایط فعلی به این بستگی دارد که دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت یک تصمیم نهایی درباره میزان اصلاح قیمت خودروسازان بگیرند و کمک کنند تا خودروسازان از زیان در آیند.

وی خاطرنشان کرد: رییس جمهور نامه‌ای نوشته‌اند و گفته‌اند که چاره اصلاح قیمت‌ها، فروش خودرو در حاشیه بازار است، اما گویا بخش اجرایی دولت نمی‌خواهد به این وعده عمل کند و هنوز در بحران چانه قیمتی با قطعه‌سازان مانده است.

زمان مهم نیست، تورم مهم است

رییس انجمن صنایع همگن خودرو و نیرومحرکه استان اصفهان هم در این خصوص تاکید کرد: اعتقاد ما بر این است که اگر خودرو با قیمت واقعی خود به فروش برسد، خودروساز می‌تواند مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کند و این در مجموع به نفع صنعت خودروی کشور تمام خواهد شد، چراکه قطعه‌سازان می‌توانند قطعات باکیفیت‌تر در زمان کمتر تولید کنند و این بر کیفیت خودروی تولیدی که به دست مردم می‌رسد، اثر دارد.

ابراهیم احمدی عنوان کرد: ما قطعه‌سازان هیچ‌گاه صحبت از افزایش قیمت نداشته‌ایم، بلکه حرف ما این است که قیمت‌ها باید واقعی شوند و قیمت خودرو و قطعات آن باید به میزان تورم موجود در کشور تعیین شود.

وی بیان کرد: جلسات مختلفی با وزارتخانه و خودروسازها داشته‌ایم و بارها دلایل منطقی ارائه کرده‌ایم که  اجازه دهند خودرو و قطعه به قیمت واقعی خود برسند.

احمدی عنوان کرد: زمان سه ماه برای درخواست واقعی‌سازی قیمت خودرو به دلیل سرعت تورم در کشور اعلام شد، البته مدت زمان آن مهم نیست، بلکه مهم این است که بپذیرند خودرو به قیمت واقعی خود به فروش برسد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.