تعهدات معوق خودروسازان به صفر می‌رسد

قطعه نیوز: سرپرست وزارت صمت : تعهدات معوق دو خودرو ساز بزرگ تا پایان شهریور به صفر می‌رسد و به کارخانجاتی اجازه فروش فوق العاده می‌دهیم که تعهدات معوق نداشته باشند.

حسین مدرس خیابانی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: حدود ۲ سال است که خودروساز کره و فرانسه کشور را ترک کرده اند، اما ما تولید خود را داریم و در چهار ماهه امسال تولید ۲۰ درصد افزایش داشته بعد از اینکه دو سال گذشته کاهش تولید داشتیم.

وی افزود: میزان تحویل نیز در این چهار ماه ۵۰ درصد افزایش داشته است و همه خودرو‌های ناقص پارکینگ‌ها نیز جمع می‌شود.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: قیمت فروش هر دو خودروساز بزرگ به خاطر افزایش قیمت مواد اولیه ان‌ها کمتر از قیمت تمام شده است و به همین دلیل زیان انباشته دارند.

وی گفت: تلاش می‌کنیم در ثبت نام‌ها خودرو به متقاضیان واقعی برسد و در این زمینه سختگیری‌های لازم انجام شده است و در ثبت نام اخیر ایران خودرو برای واگذاری ۱۵ هزار خودرو ۲۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند که این نشان از کاهش تقاضا دارد.

مدرس خیابانی درباره تولید ماسک گفت: قبل از کرونا تولید ماسک در کشور کمتر از ۲۰۰ هزار عدد در روز بود که این عدد امروز بیش از ۱۱ میلیون عدد رسیده است و به اندازه کافی در شبکه‌های توزیع وجود دارد و هم اکنون درخواست صادرات نیز داریم.

وی افزود: ما هم اکنون توان تولید ماشین آلات ماسک را هم داریم و درحال تنوع بخشی به پارچه‌های تولید ماسک هستیم که اگر تایید شود ۴ میلیون به ظرفیت تولید ماسک اضافه می‌شود و به ۱۵ میلیون در روز می‌رسیم.

سرپرست وزارت صمت درباره عرضه محصولات فولادی در بورس افزود: سازوکار این عرضه در بورس مربوط به قانون برنامه سوم است و بیست سال است که فولاد در بورس عرضه می‌شود و به هیچ وجه دولت قصد خروج فولاد از بورس کالا را ندارد، زیرا یک شبکه توزیع پذیرفته شده و شفاف است.

وی گفت: به هیچ وجه کسی سعی در لغو این سازوکار ندارد و همه محصولات فولادی در بورس عرضه می‌شود.

مدرس خیابانی با بیان اینکه افزایش قیمت ارز باعث شد که بورس فلزات نیز تحت تأثیر قرار بگیرد افزود: در قالب یک شیوه نامه به جمع‌بندی رسیدیم که از آنجا که صادرات برای ما بسیار مهم است، کف عرضه برای تامین خوراک کارخانجات نورد قرار می‌دهیم و مازاد آن صادر خواهد شد.

وی گفت: سازوکار ویژه نیز برای تامین نیاز ورق فولادی کارخانه‌های لوازم خانگی و خودرو داریم که به صورت ویژه در قالب رینگ اختصاصی در بورس عرضه شود.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت درباره واگذاری شرکت‌های زیر مجموعه وزارت صنعت در بورس گفت: شش واحد را با وزارت اقتصاد به جمع‌بندی رسیده‌ایم که در بورس عرضه شود از جمله آلومینیوم جاجرم و لوله گستر اسفران.

وی افزود: در خصوص افزایش عرضه سهام شناور شرکت‌هایی که هم اکنون در بورس داریم اقدامات لازم انجام شده است.

وی درباره برنامه‌های وزارت صمت گفت: تقویت تولید داخل و توسعه صادرات و افزایش همه ابعاد تولید از نظر کمی و کیفی و تنوع محصولات و اتکا به توان تولید داخل مهمترین برنامه‌های وزارت صمت هستند.

وی افزود: در حوزه معیشت مردم تامین کالا‌های اساسی و توجه به سفره مردم در اولویت است.

مدرس خیابانی گفت: مهمترین برنامه ما کاهش وابستگی‌ها در بخش‌های مختلف صنعت و محور دوم تکمیل و اتمام پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام است که در قالب پویش تولید ۲۴ هزار پروژه بالای ۸۰ درصد پیشرفت به مرور تا قبل از اتمام دولت دوازدهم راه اندازی می‌شود.

وی گفت: طرح‌های بزرگ صنعتی، معدنی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۷۰ هزار میلیارد تومان هر پنجشنبه در استان‌ها به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: محور سوم برنامه‌های ما توسعه صادرات و کنترل واردات است و مصمم هستیم که نسبت به کنترل واردات اقدام کنیم که تا کنون ۲۵۰۰ تعرفه کالا‌های وارداتی را بستیم.

مدرس خیابانی گفت: سال گذشته حدود ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای سال ۹۹ داخلی سازی خواهد شد و در طول چهار ماه حدود ۳۰۰ میلیون دلار ساخت داخل تصویب شده است.

وی با اشاره به آمار‌های تولید ۴ ماهه گفت: در تولید خودرو سواری ۱۹ درصد تولید آلومینیوم ۵۰ درصد تولید وانت سواری ۲۳ درصد، الیاف اکرلیک ۱۶۰ درصد، تولید تلویزیون ۷۰ درصد انواع لوازم خانگی و تلویزیون بین ۵ تا ۳۰ درصد و سایر حوزه‌ها مانند فولاد هفت و نیم درصد رشد داشته ایم.

منبع: صدا و سیما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.