«شاهین» سایپا تا چه حد پاسخگوی نیاز بازار خودرو خواهد بود؟

قطعه نیوز: شاهین به عنوان پرچمدار جدید گروه خودروسازی سایپا قرار است بعد از گذشت دو سال از زمان رونمایی در نمایشگاه خودرو شیراز بالاخره در نیمه دوم سال جاری وارد بازار شود.

به گزارش «قطعه نیوز»، سایپا در سال ۱۳۹۳ باهدف توسعه محصولات و ورود به کلاسC بین خودروسازان پروژه محصول پلتفرم جدید خود را با تمام ظرفیت داخلی و خارجی با نام  اختصاصیsp100 استارت زد که پس از شش سال بالاخره میوه و ثمره این پلتفرم قرار است طی چند ماه آینده پا به جاده های کشور بگذارد.

خودرویی که براساس ترند روز بین خودروسازان جهانی طراحی شده و در واقع سبک و زبان جدید طراحی این شرکت به حساب آمده و به دور از هرگونه هیجان از طراحی نسبتا زیبا و استایل به روز و پویایی برخوردار است.

این خودرو اولین محصول ملی کلاسC سایپا است که از زبان مفهومی طراحی جدیدی در آن استفاده شده است. به عنوان مثال لوگوی «saipa» درون کاسه چراغ عقب این خودرو حک شده و از خطوط روان در طراحی این خودرو هرچه بیشتر استفاده شده است. همین جزئیات شاهین را در نماها و زوایای مختلف بهبود می‌بخشد.

شاهین  قرار است در چند تیپ و با سطح  تجهیزات و قوای محرکه متفاوت وارد باز بشود که در نسخه پایه S شاهین به امکاناتی چون: دو کیسه هوای ایمنی، ترمز دیسکی چرخ های عقب ABS، ABD، BAS و سانروف به اضافه چراغ روشنایی روز Day light، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه ای رینگ فولادی و تهویه دستی مجهز است.

طی چند روز گذشته با انتشار تیزر رسمی این خودرو جنجال‌های زیادی در فضای مجازی به پا شد. انتقادات در این زمینه بود که در کلیپ منتشر شده از شاهین نشانی از امکانات جزیی این خودرو مشاهده نمی‌شود.

لازم به ذکر است این خودرو در دو نوع کلاس G و S عرضه خواهد شد که ملاک تحویل و عرضه به بازار کلاس G و نسخه کامل این خودرو است.

نسخه پایه S این خودرو مجهز به یک پیشرانه هشت سوپاپ توربوشارژ باقدرت ۱۱۰hp اسب بخار است که از تکنولوژی و فناوری قدیمی برخوردار است. همین امر باعث می‌شود در بحث پیشرانه و مصرف سوخت تا حدی موفق عمل نکند. چراکه این این پیشرانه بهبود یافته تیبا M15 است و پیشرانه تیبا نیز بهبود یافته پراید M13 است که انتظارات را برآورده نمی کند. این پیشرانه به یک گیربکس پنج سرعته دستی متصل می شود.

چندی پیش اسناد و خبراتی منتشر شد که مجموعه مگاموتور از زیر شاخه های اصلی سایپا،در حال کار بر روی موتور ۱۶ سوپاپ ملی است. طبق اطلاعات کسب شده از منابع معتبر، شاهین در قویی‌ترین نسخه با موتور توربوشارژ ۱۶ سوپاپ و با قدرتی بیش از ۱۴۵ اسب بخار عرضه خواهد شد.

شایان ذکر است جعبه دنده این خودرو مشابه برلیانس h200 و h300 دنده ای و با قابلیت تعویض به‌صورت کابلی بوده که با توجه به وزن ۱۲۶۰kg کیلوگرمی و گشتاور ۱۶۵نیوتون متری شاهین، به نظر میرسد در کمتر از ۱۱.۵ ثانیه بتواند از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد.

طبق ادعای سایپا، شاهین توانسته است سه ستاره یورو انکپ ۲۰۱۸ و گلوبال۲۰۱۹ را پاس کند که رقم قابل توجهی در بین محصولات داخلی به شمار می‌رود.

سایپا در حوزه پیشرانه قطعا نمیتواند با این موتور رضایت مشتریان خود را به دست آورد. چراکه موتور هشت سوپاپ توربو شارژ از استهلاک نسبتا زیادی برخوردار است. این موتور اولین موتور سایپا است که بر روی آن پرخوان توربوشارژ نصب شده و چون سایپا در حوزه مهندسی موتورهای توربو شارژ و ساختار اینترکولر ومراحل کالبیرالسیون موتور تجربه کافی ندارد، ممکن است برای خریداران این خودرو در آینده دردسرساز شود و مشکلاتی ایجاد کند. مانند اتفاقی که پیش از این در مورد سورن توربو شارژ ایران خودرو افتاده است.

باید توجه داشت درفاز بعدی قرار است شاهین با سطح تجهیزات بیشتر و پیشرانه قدرتمند تر و جعبه دنده اتوماتیک با فناوری مهندسی بالاتر عرضه شود تا جولان چینی‌ها را در بازار محدود کند.

حال باید دید این محصول سایپا در بازه قیمتی ۱۶۰ تا ۱۹۰میلیون تومان، آیا می‌تواند در بازار خودروی کشور حضوری موفق داشته باشد یا خیر.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.