خودرویی‌ها در بورس ترمز بریدند/ افزایش قیمت قطعات هم سهام قطعه‌سازان را تکان نداد

قطعه نیوز: مدت‌هاست داغ بودن بازار سهام به اولین و مهمترین مساله اقتصاد کشور تبدیل شده‌است. بحث تامین مالی دولت از بورس در مقطع فعلی و آزادسازی سهام عدالت با دستور مستقیم رهبری جمهوری اسلامی ایران، دریچه ورود نقدینگی به تالار شیشه‌ای را بازتر از هر زمان دیگر کرده‌است.

کسب بازدهی‌های رویایی در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت نیز بر رغبت سرمایه‌گذاران خرد و کلان افزوده و خرید سهام را به گزینه اول سرمایه‌گذاری در کشور بدل کرده است. میل به افزایش سرمایه‌ها از طریق تغییر مسیر حساب‌های جاری و پس‌اندازهای کوتاه‌مدت به سهام نتایج درخشانی داشته و ثروت سهامداران را به طرز قابل توجهی افزایش داده‌است. هرچند برای تحقق سودهای کسب شده، فروش این سهم‌ها و اصطلاحا ذخیره سود لازم است.

آمارها حاکی از آن است که تداوم تزریق نقدینگی با منشا حقیقی به بازار سهام، روند صعودی را پشت سر می‌گذارد و خللی در این جریان به وجود نیامده است. آمار معاملات روزانه ۲۵-۳۰ هزار میلیارد تومانی نیز موید این امر است.

در چنین جریان پرشتاب و توقف ناپذیری، سهام مطرح و پرشتاب بورسی به عنوان گزینه نخست سرمایه‌گذاری توسط پول‌های تازه‌وارد انتخاب می‌شوند و اگر این سهم‌ها در لیست واگذاری‌های دولتی باشند، میل به خرید در آنها دوچندان می‌شود.

سهام گروه خودرویی و به طور خاص سهام شرکت‌های خودروساز بزرگ نظیر ایران خودرو و سایپا هر دو خصوصیت را دارند و از این رو در زمره بهترین سهم‌ها به لحاظ بازدهی قیمت در سال ۹۹ هستند.

علاوه بر این، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته نظیر گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و سرمایه‌گذاری سایپا نیز به پشتوانه رشد قیمت سهام خودروسازان بزرگ در لیست بهترین‌های بورسی قرار دارند و با حجم معاملات بالا، کمترین میزان افت را در روند رو به رشد خود تجربه کرده‌اند.

در شروع معاملات هفته جاری، بسیاری از سهامداران به منظور ذخیره سودهای رویایی کسب شده، سفارش‌های فروش خود را در سیستم معاملات قرار دادند. از سوی دیگر بسیاری از سهامداران به دلیل توقف چند روزه نمادها جهت برگزاری مجامع عادی سالانه و عدم تمایل برای شرکت در این رویداد سالانه، بر فشار فروش در نمادهای درگیر افزودند.

نمادهای خودروسازی بزرگ نیز از این قاعده مستثنی نبودند و به همین منظور در روزهای ابتدایی هفته شاهد تشکیل صف‌های فروش چند میلیاردی در نمادهای «خساپا» و «خودرو» به عنوان لیدر صنعت خودرو بودیم.

اما در نقطه مقابل، روند صعودی پرشتاب نرخ ارز در بازار موازی و عبور دلار از مرز ۲۶ هزار تومانی، به دلیل تاثیر مستقیم بر کاهش ارزش پول ملی، رغبت خرید سهام را در کلیت بورس افزایش داد و مسیر اصلاح قیمت‌ها در بازار سهام عقیم ماند.

صف‌های فروش میلیاردی روزهای چهارشنبه و شنبه، در روز یکشنبه به صف‌های خرید قدرتمند تبدیل شد. عرضه‌ها به حداقل رسید و مسیر نزولی شاخص کل به کلی معکوس شد. در چنین شرایطی بود که خبر تزریق ۳۰۰ میلیون دلار ارز صادراتی به سامانه نیما در روز دوشنبه بار دیگر با ریزش نرخ دلار در بازار آزاد به تشدید عرضه‌ها در نمادهای کوچک و بزرگ بورسی منجر شد.

اما خودروسازهای بزرگ با انتشار رسمی خبر افزایش نرخ محصولات در قالب شفاف‌سازی گروه الف، علاوه بر توقف نمادهای مزبور و در امان ماندن از عرضه‌های پرحجم، چشم‌انداز بازگشایی دلچسبی را به اهالی بازار ارائه کردند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در هفته گذشته خبر موافقت ایران خودرو و ساپکو با افزایش نرخ قطعات خودرویی تاثیر محسوس و خاصی بر روند قیمت سهام شرکت‌های قطعه‌ساز در بورس تهران نداشت و روند قیمت این نمادها-جز در برخی موارد خاص که تحت تاثیر جریان پول قدرتمند راه خود را از سایرین جدا کرده‌اند- کماکان افتان و خیزان است و شباهتی با روند قیمت سهام خودروسازان بزرگ، شاخص گروه خودرویی و شاخص کل ندارد.

نویسنده: علی صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.