ارائه راهکار برای رفع موانع تولید به جای انتشار روزانه اخبار منفی/ برای قطعه‌سازان و تولیدکنندگان امید بسازیم

قطعه نیوز: عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی معتقد است در شرایط کنونی که بخش صنعت کشور با نوسان‌ها، محدویت‌ها و فشارهای زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، لازم است به جامعه اخبار امیدوار کننده تزریق شود. امید رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه‌نیوز» از لزوم ارائه راهکار برای رفع موانع تولید به جای انتشار هر روزه اخبار منفی گفت:

دلیل تاکید شما بر انتشار اخبار مثبت چیست؟

در حال حاضر بخش صنعت کشور با نوسان‌ها، محدویت‌ها و فشارهای زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. این فشارها هم جنبه اقتصادی دارند و هم به دلیل تغییرات قوانین و مقررات خلق‌الساعه رخ می‌دهند. محدودیت‌ها و نواسانات فعلی در شرایطی به تولیدکننده سخت می‌گیرند که آنها باید تمام تلاش خود را بر حفظ نیروی انسانی، بازار و تامین نقدینگی قرار دهند. با این شرایط اگر در فضای فعلی به اخبار ناخوشایند دامن بزنیم که فشارهای ذهنی را تشدید می‌کند، رخوت را به کل جامعه صنعتی منتقل کرده‌ایم. انتظار این است که افراد آگاه از رویدادهای اقتصادی و رسانه‌ها، اخبار مثبت‌تر را  هم بیان کنند.

حمایت‌های نصفه و نیمه‌ای که قرار است از صنعت صورت بگیرد می‌تواند خبر خوبی باشد. تثبیت تیراژ تولید در سه ماهه اول امسال در صنعت خودروسازی نشان می‌دهد که کورسوی امیدی وجود دارد و با وجود چالش‌ها، نوسانات تیراژی ما به میزان حداقل است. این واقعیت وجود دارد که اخبار خوب کم است، اما می‌توانیم به جای انتشار اخبار بد، اگر راهکار یا ایده‌ای داریم، بیان کنیم. اگر در همه اخبار بگوییم که باید منتظر تعطیلی خطوط کارخانه‌ها باشیم، بر کارگر و مدیر کارخانه تاثیرات منفی خواهد گذاشت. شوک‌های خبری کمکی به این افراد نمی‌کند، اما اگر ایده‌ای داشته باشیم که برای حل مشکلات کمک کند، برای بخش تولید موثر خواهد افتاد. واقعیت این است که همه ما مشکلات مالیاتی، بیمه‌ای و… را می‌دانیم اما آیا تکرار آن روح امید را به صنعت می‌دمد؟

در بیان انتقادها و کمبودها، مساله ایجاد امید یا ناامیدی نیست، بلکه این موضوع مطرح است که بیان آن در رسانه به دیده شدن مسائل و چالش‌ها و درنتیجه تلاش برای حل آن کمک می‌کند. برای مثال، موضوع سقف ۱۰ درصد اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار خودرو، مدتی پیش در یک نشست خبری که با حضور مدیران سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان برگزار شد، مطرح و شد و به دنبال آن شاهد پیگیری سازمان‌های مربوط بودیم. 

من با این نوع از مطالبه‌گری‌ها مشکلی ندارم و اتفاقا فکر می‌کنم باید بیشتر هم بیان شود، اما موضوعی که مدنظر دارم، مربوط به اخباری است که نقش ترمز را به خود می‌گیرند و خیلی بیشتر از یک بار هم تکرار می‌شوند. این اخبار وقتی دوباره و دوباره بیان شوند، ترس به دنبال خود می‌آورند. صحبت من درباره اخباری است که هنوز اتفاق نیفتاده‌اند و حدس ما این است که اتفاق می‌افتند‌.

ممکن است این حدس درست یا غلط باشد و آن خبر بد رخ بدهد یا ندهد. گرچه معتقدم این خبرها هم باید بیان شوند، اما لازم است در انتشار آنها به یک نکته دقت کنیم. این اخبار وقتی به مدیر بالادستی می‌رسد، هوشیاری می‌آورد، وقتی به بدنه مدیران می‌رسد، فکر می‌آورد و وقتی به بدنه کارگری می‌رسد، موجب ترس می‌شود. خبرها در بخش‌های مختلف جامعه تاثیر یکسان ندارند. این خبرها را باید در نشست با مسوولان مطرح کرد اما وقتی در سطح جامعه و در دسترس همه قرار می‌گیرد، افرادی به آن دست پیدا می‌کنند که قصد سوءاستفاده از آن را دارند.

منظور را با یک مثال بیان می‌کنم. خبرهای بد حوزه قطعه‌سازی را فعالان این صنعت به رسانه‌ها می‌دهند و گاهی پیش می‌آید که بعضی از آنها حتی برای بیان خبرهای تلخ هم مردد هستند و معتقدند دردی را دوا نمی‌کند. وقتی فعالان یک حوزه خبر خوبی برای گفتن ندارند، طبیعی است که خروجی رسانه‌ها هم مملو از اخبار منفی باشد.

شما درواقع حرف مرا تایید می‌کنید. اینقدر اخبار بد شنیده شده است و فعالان صنعت با اخبار بد مواجه هستند که خودشان هم از گفتن آن خبرها ترس دارند. در این وضعیتی که خبر خوب کیمیا است، تلاش کنیم کمی هم  اخبار خوب را در رسانه خود بیاوریم. آیا این اخبار بد برای بیماری که در کما است و بقایی برای آن نمانده است، کارگشا است؟ دغدغه من این است که کمی از وقت و انرژی را هم برای رصد و انتشار اخبار خوب بگذاریم تا نور امید به جامعه برگردد. الان شرایط به گونه‌ای است که قیمت یک کالای مصرفی هر روز با روز قبل فرق دارد و قیمت‌ها همواره افزایشی است. همه این خبر را می‌دانند و تکرار آن دردی را دوا نمی‌کند، بلکه انگیزه و انرژی را هم از افراد جامعه می‌گیرد.

وزارت صنعت مدتی قبل آماری را اعلام کرده است که حاکی از رشد تولید خودرو در اردیبهشت و خرداد سال جاری دارد. این خبر مثبت است. رسانه‌ها آن را منتشر کردند، اما بر هیچ کدام از بخش‌های صنعت خودرو تاثیر مثبتی نداشت و بر قیمت خودرو، بازار خودرو، میزان تولید قطعه‌ساز و … بی اثر بود.

تاثیر بر بازار و تاثیر بر افراد جامعه دو موضوع جدا از هم هستند. وقتی صنعت خودرو با ترازهای منفی درگیر است، با رقم ۷ درصد رشد تولید نمی‌توان بر آن اثر گذاشت. بیماری که ۴ لیتر خون از دست داده است، با ۱۰ سی سی زنده نمی‌ماند اما برای شنونده وجود این مقدار خون نسبت به نبود آن امیدوار کننده است. با این اخبار این رقم‌ها بر اقتصاد تاثیر نخواهد داشت. برای مثال در مورد بیماری کرونا دیدیم که اخبار اولیه باعث شد مردم به رعایت اصول بهداشتی رو بیاورند اما تکرار بیش از اندازه آن جامعه را دچار زدگی کرد و مردم به حدی ترسیده بودند که به آینده خود هم فکر نمی کردند و بی‌انگیزگی در سطح شهر رواج پیدا کرد تا حدی که بحران بعد از کرونا را افسردگی دانستند. بعد از آن صدا و سیما شروع به سرگرم کردن مردم و منحرف کردن ذهن آنها کرد تا مردم انرژی بگیرند. در مورد صنعت هم همین طور است، وقتی خبر بدی قبلا گفته شده است و اخطار آن داده شده است، طرح چندین باره آن، بی‌انگیزگی و افسردگی را رواج می‌دهد.

در صنعت قطعه‌سازی در ابتدای سال جاری تقاضا کردیم که با حداقل ۳۵ درصد افزایش رقم قراردادها موافقت کنند، اما این اتفاق نیفتاد، بعد از آن مجبور شدیم رقم ۵۵ درصد را اعلام کنیم، و اگر باز هم با آن موافقت نمیشد، با توجه به افزایش چشمگیر قیمت تمام شده تولید قطعا، چند ماه دیگر پیشنهاد افزایش قیمت قراردادها بالاتر می رفت. حالا شما تصور کنید این تغییرات اگر در جامعه منتشر شود، ترس ایجاد می‌کند. اگر در زمان ارائه آن رقم اول با پرداخت آن موافقت می شد، دوره بقای صنعتگر بیشتر می‌شد. امروز اگر با ۵۵ درصد موافق نمیشد، در ماه‌های آینده به ۷۰ درصد می‌رسید و دیگر جانی برای صنعت قطعه باقی نمی ماند. حالا نگاه کنید که اگر این درصد را به طور روزانه اعلام کنیم منجر به نگرانی بیشتر خواهد شد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.