قطعه‌سازان در صف دریافت ارز حاصل از صنایع معدنی هستند/ ارتباط ارز مورد نیاز قطعه‌سازان با عمق داخلی‌سازی قطعات

قطعه نیوز: چندی پیش سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت دستوری مبنی بر تشکیل کمیته تخصیص ارز قطعه‌سازان را صادر کرد تا ارز حاصل از صادرات صنایع معدنی محلی برای تامین نیاز ارزی این گروه از صنعتگران باشد. در حال حاضر با صادر شدن این دستور، یک عضو انجمن قطعه‌سازان و سازندگان مجموعه‌های خودروی کشور به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت که کمبود ارز در کشور وجود دارد و قطعه‌سازان برای تحویل ارز مورد نیاز خود در صف هستند.

محمد شهپری عنوان کرد: نمی‌توانیم بگوییم با تخصیص ارز حاصل از صادرات صنایع معدنی، مشکل ارزی قطعه‌سازان حل شده است اما بانک مرکزی به نوبت در حال پرداخت ارز مورد نیاز قطعه‌سازان است.

وی افزود: اینکه انتظار داشته باشیم امروز برای دریافت ارز ثبت‌نام کنیم و فردا بانک مرکزی آن را تخصیص بدهد، این طور نیست. صفی تشکیل شده است و بانک مرکزی به روال در حال پرداخت است.

وی تصریح کرد: کافی بودن میزان ارز تخصیص یافته به قطعه‌سازان، بستگی به عمق ساخت داخل هر قطعه‌ساز دارد، بعضی قطعه‌سازان عمق داخلی سازی بالایی دارند اما بعضی دیگر که نیاز به واردات و ارزبری دارند، ممکن است با چالش روبه رو شوند.

وی ادامه داد: در حالت کلی در حال حاضر شرایط ارزی وضعیت مناسبی ندارد اما با این حال مقداری از ارز صادراتی تخصیص یافته، به قطعه­سازان پرداخت شده است. ایمیدرو نیز مقداری ارز مس و فولاد را به قطعه‌سازان پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه همواره مقداری نگرانی برای همه فعالان صنعت قطعه در زمینه تامین ارز وجود دارد، اظهار کرد: در پی قطع تخصیص ارز به قطعه‌سازان که از اسفندماه سال گذشته اتفاق افتاد، ارز حاصل از صادرات و ارز اشخاص جایگزین آن شد و قطعه‌سازان به سوی صادرکنندگان هدایت شدند.

این فعال صنعت قطعه‌سازی عنوان کرد: بعضی از شرکت‌­های صادرکننده مانند ایمیدرو وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند و صادرات مس و فولاد دارند و بعضی از شرکت‌ها هم خصوصی هستند و محصولاتی مانند زعفران، پسته، خشکبار و… صادر می‌کنند.

شهپری افزود: ارز موجود در بانک مرکزی بسیار محدود است و صفی طولانی برای دریافت ارز وجود دارد. الان بانک مرکزی هم برای صادرات کالا و هم برای ورود ارز با مشکل روبه‌رو است.

وی با بیان اینکه پیش از این ارز عمدتا از طریق فروش نفت به دست می‌آمد، گفت: ­اکنون وضعیت فروش نفت مناسب نیست. بانک مرکزی هم اعلام کرد که ۲۰ میلیارد دلار از ارز صادراتی هنوز به کشور برنگشته است، بنابراین سیستم عرضه و تقاضا به هم خورده است، این در حالی است که واحدهای تولیدی باید کار کنند و به ارز نیاز دارند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.