جایگاه ویژه خودرویی‌ها در پازل رشد بورس

قطعه نیوز: روزهای پرعرضه بازار سهام و اصلاح شاخص کل بورس تهران با تقویت ورود نقدینگی به تالار شیشه‌ای بسیار کم دوام و موقتی‌است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ابتدای سال جاری تاکنون قیمت بسیاری از سهم‌های بزرگ بورسی چهار ، پنج برابر شده‌اند و شاخص کل با عبور از مرز یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی، پرواز بیش از ۳.۵ برابری را نشان می‌دهد. در این میان حال و روز خودرویی‌ها با تکیه بر نمادهای لیدر نظیر ایران «خودرو»، «خساپا» و «خگستر» از متوسط بازار سهام نیز بهتر است.

معاملات سه روز ابتدایی هفته جاری برای سرمایه‌گذاران قدیمی‌تر حاوی نکات جالبی بود. ریزش قیمت‌ها در اولین روز هفته با عرضه‌های بسیار سنگین و فروش‌های گسترده کدهای بزرگ، تنها یک ساعت دوام آورد. بسیاری از کارشناسان بورسی با توجه به عرضه صف‌های خرید سهم‌های بزرگ و فروش‌های پرحجم سهامداران حقوقی در نمادهای تاثیرگذار در آخرین روز کاری هفته گذشته، بر این باور بودند که اصلاح شاخص کل در مرز تکنیکالی یک میلیون ۸۰۰ هزار واحدی آغاز شده‌است و باید منتظر روزهای سرخ تالار شیشه‌ای باشیم.

اما آنچه در عمل محقق شد، تجمیع صف‌های فروش تنها برای یک ساعت در نمادهای بزرگ بورسی بود. قدرت‌نمایی پول‌های حقیقی مانند موج سهمگین علاوه بر برچیدن صف‌های فروش به رِنج‌های مثبت و تشکیل صف‌های خرید انجامید به نحوی که در برخی از نمادها نوسان مثبت ده درصدی را شاهد بودیم و ریزش بیش از ۳۶ هزار واحدی در نهایت به اصلاح جزئی ۱۲ هزار واحدی ختم شد.

همین موضوع علاوه بر سرخورده کردن فروشندگان، عطش خریداران در روز یکشنبه را افزایش داد و دماسنج بورس در دومین روز کاری هفته پرواز بیش از ۴ درصدی را با ثبت رساند. آمار معاملات روز دوشنبه نیز حاکی از تداوم روزهای خوب نمادهای بزرگتر و اصلاح دامنه‌دار نمادهای کوچکتر است. با این تفاوت که تعداد نمادهای پیشرو در بورس روز به روز محدودتر شده و به تعداد نمادهای در اصلاح قیمت افزوده می‌شود.

برآیند این معادلات در شاخص کل رشد ۹ هزار واحدی (معادل نیم درصد) را نشانه رفته است در حالی که اثر مثبت ۷ نماد بزرگ گروه‌های فلزات اساسی خودرویی و پالایشی بر شاخص کل بیش از ۲۵ هزار واحد بود که بخش بزرگی از آن با اصلاح قیمت نمادهای در حاشیه از بین رفت.

بسیاری بر این باورند که عدم اجازه اصلاح قیمت‌ها و تعدیل شاخص کل (که در ۴۰ روز گذشته نزدیک به ۱۰۰ درصد رشد داشته است) می‌تواند در ادامه راه کار را برای کنترل ریزش‌های احتمالی دشوار کند. ارزش معاملات در نمادهای بزرگ و ارزش صف‌های خرید خودرویی مترصد برای ورود به این سهم‌ها، رقم‌های بزرگ بیش از ده هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد. ارقامی که طی روزهای اخیر همواره برقرار بوده است و در مجموع یک‌ماه گذشته سطوح عجیب و غریبی را به تصویر می‌کشد. در سهم‌های خودرویی پول‌های بسیار بزرگی وارد شده‌اند و صف‌های میلیاردی حالا دیگر ارزش چندصد میلیاردی پیدا کرده‌اند و حرکت در مسیری ناشناخته با سرعت روزافزون را تداعی می‌کنند. آسان‌گیری ناظر بورس برای بازگشایی نمادهای خودرویی و اجازه ثبت رشدهای بیش از ۱۰۰ درصدی پس از شفاف‌سازی‌های شرکت‌های خودرویی و قطعه‌ساز نیز از تمایل بخش نظارتی بورس برای حفظ شرایط موجود پرده‌برداری می‌کند.

علاوه بر این یکی از نکات مهم در معاملات روزهای اخیر، کم‌رمق شدن صف‌های فروش در نمادهای اصلاحی(عمدتا کوچک) و تقویت تقاضا در قیمت‌های پایین‌تر است. این نکته می‌تواند سیگنالی برای رشد قیمت سهم‌های کوچک قطعه‌ساز در آینده نزدیک باشد اما در این میان تنها دست‌انداز احتمالی می تواند شروع اصلاح قیمت نمادهای بزرگ بورسی و تاثیر منفی آن بر جو معاملات باشد.

نویسنده: علی صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.