بلاتکلیفی قطعه‌سازان در سه‌گانه انجمن‌های قطعه‌سازی؛ ادغام یا انشقاق

قطعه نیوز: بعد از گذشت سال‌های متمادی از فعالیت انجمن‌های قطعه‌سازی به عنوان نماینده قطعه‌سازان در کشور، با نگاهی به کارنامه عملکرد آنها در دوره های مختلف و با هیات مدیره ها و هیات رئیسه های مختلف، در ظاهر جز پیگیری مطالبات و اعلام هشدارهایی مبنی بر اینکه معضلات خط تولید کارخانه ها را تعطیل خواهد کرد، هیچ عملکرد زیربنایی خاصی از آنها دیده نشده است.

این در شرایطی است که ایجاد برخی تبعیض ها و همچنین حضور نمایندگان خودروسازان در ترکیب هیات مدیره یکی از انجمن ها، باعث شد حداقل حرکت ها نیز از سوی انجمن های قطعه سازی تحت الشعاع قرار بگیرد. این عامل در کنار عوامل متعدد دیگر باعث شده است که بیشتر قطعه سازان از عملکرد هیچ کدام از انجمن های فعال در این حوزه، رضایت کافی نداشته باشند.

در ابتدا پس از ایجاد انجمن دیگری در حوزه صنعت قطعه سازی، این امیدواری به وجود آمد که امکان شکل گیری تحولات و حل چالش های موجود در این صنعت، بیش از گذشته فراهم آمده است، اما کارنامه عملکرد انجمن دوم نیز چنگی به دل قطعه سازانی که به نتایج مثبت این تغییر دلبسته بودند، نزد.

این فرایند در حالی طی مسیر کرد که سال گذشته در نتیجه جلسات پشت پرده و تحرکات برخی قطعه سازان که از قضا هر کدام عضویت هیات مدیره یکی از دو انجمن موجود را برعهده داشتند، زمزمه ایجاد انجمن سومی نیز شنیده شد.

این تغییر و تحولات در سطوح بالای انجمن ها در حالی سال ها است جریان دارد که بعضی از قطعه سازان عضو یکی از انجمن ها و برخی دیگر در هر دو انجمن عضویت دارند.

با این وجود اما چند سوال کلیدی وجود دارد که هنوز پس از سالها، یافتن پاسخ شفاف برای آنها کار دشواری است. اینکه با وجود ایجاد انجمن های دیگر در استان های مختلف کشور با هدف افزایش تاثیرگذاری، اما امروز عملکرد تمام انجمن های قطعه سازی در سراسر کشور چگونه ارزیابی می شود؟

از منظر مسئولین و نهادهای دولتی، به نظر می رسد یک روز جلسه ای با این انجمن برگزار می شود و روز دیگر با آن یکی انجمن. این در حالی است که گاهی درخواست انجمن ها و نحوه طرح مشکلات موجود در صنعت با یکدیگر تفاوت معنادار دارد و در مواردی هم برگزاری جلسه با دو انجمن، در نهایت به طرح موازی درخواست های مشابه می انجامد.

بنابراین پرسش اصلی دیگر این است که برآیند این عملکرد در صنعت چگونه بوده است و آیا قطعه سازان به عنوان اعضای انجمن ها، از عملکرد آنها رضایت دارند؟

با وجود اینکه شکل گیری یک انجمن تخصصی قطعه سازی در اعتراض به حضور و دخالت خودروسازان در انجمن اول بوده است، اما در عمل پس از گذشت سال ها نه تنها عملکرد قابل دفاعی از انجمن دوم مشاهده نمی شود، بلکه امروز نگرانی از دخالت خودروسازان در این انجمن، بیش از انجمن اول، قوت گرفته است و این امر حتی در انجمن سوم نیز به شدت به چشم می خورد.

به جرات می توان گفت حاکم شدن چنین شرایطی طی سالها فعالیت انجمن های قطعه سازی، امروز نه تنها به بهبود شرایط قطعه سازان، به خصوص در مقیاس های کوچک و متوسط منجر نشده است، بلکه به سردرگمی اعضای انجمن ها، مسئولین، خودروسازان و حتی خود قطعه سازان نیز انجامیده است.

حال پس از همه این سالها، به نظر می رسد با ایفای نقش پررنگ تر خودروسازان در تصمیم سازی ها و عملکرد انجمن های قطعه سازی، فشار و اصرار زیادی بر ادغام انجمن ها احساس می شود.

اگرچه این امر می تواند از موازی کاری ها جلوگیری کند، اما آیا در شرایط فعلی، چنین ادغامی به بهبود وضعیت قطعه سازان کمک خواهد کرد. اگر پاسخ مثبت است، پس دلیل انشقاق و تفکیک های گذشته و اختلاف نظرها و انتقادات چه می شود؟

بنابراین باید پذیرفت تا زمانی که صنعت قطعه سازی به سمت یک پوست اندازی جدی حرکت نکند تا بتواند با ایجاد خروجی منسجم، حرف واحدی را با قدرت مطرح کند، نمی توان به نتیجه و پاسخ ها امیدوار بود. باید بررسی شود که این چند دستگی‌های موجود به نفع قطعه‌سازی است یا به ضرر آن.

نویسنده: الهام دانیالی / سردبیر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.