شانزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو اصفهان؛ بازدیدکننده کم اما به شدت تخصصی

قطعه نیوز: شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، مجموعه‌ها و صنایع وابسته خودرو در حالی در قطب تولید قطعه‌سازی کشور، «اصفهان» برگزار شد که حتی تا پیش از برگزاری، به دلیل شیوع بالای کرونا و قرار گرفتن اصفهان در وضعیت هشدار، صحبت‌هایی مبنی بر لغو این رویداد وجود داشت.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز» در اصفهان، این نمایشگاه به دلیل شیوع بالای کرونا همراه با آیین رسمی افتتاح نشد، اما در این دوره حدود ۸۰ مشارکت‌کننده معتبر و فعال از استان‌های اصفهان، تهران، گیلان، مازندران، البرز، فارس، خراسان رضوی، مرکزی، آذربایجان شرقی و کردستان در مساحتی بالغ بر ۸۰۰۰ مترمربع و در قالب سه سالن نمایشگاهی برپا شد و شرکت‌های فعال در حوزه طراحی و تولید قطعات خودرو، فعالان حوزه واردات، توزیع و فروش قطعات خودرو، ارائه‌کنندگان خدمات آموزشی در زمینه خودرو و تعمیرات و اپلیکیشن‌های خدماتی خودرو در این نمایشگاه به ارائه توانمندی‌های خود پرداختند.

با گشت و گذاری در سالن‌های این نمایشگاه اگرچه از شلوغی سال‌های گذشته خبری نیست و برخی مشارکت‌کنندگان از میزان پایین بازدید این نمایشگاه گلایه داشتند، اما برخی دیگر این خلوتی را یکی از مزیت‌های این دوره شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، مجموعه‌ها و صنایع وابسته خودرو اصفهان در دوران سخت کرونا می‌دانند.

 بازدیدکنندگان تخصصی نمایشگاه قطعات اصفهان

حسن چلونگر یکی از مشارکت‌کنندگان این نمایشگاه از گروه صنعتی چلونگر به عنوان تولیدکننده آب رادیاتور، ضد یخ و شیشه‌شور، معتقد است: این دوره به نسبت دوره‌های قبل بازدیدکنندگان کمتری داشت و شاید یکی از دلایل آن ساعت نامناسبِ برپایی آن یعنی از ساعت ۱۵ تا ۲۱ بود و این مسئله را به مسئولان برگزارکننده اعلام کردیم. البته در دو روز پایانی نمایشگاه تعداد بازدیدکنندگان بیشتر شد.

وی با بیان اینکه در نگاه کلی به این نمایشگاه ۶۰درصد مشارکت‌کنندگان تولیدکننده واقعی و ۴۰درصد واسطه‌ها بودند به خبرنگار«قطعه نیوز» گفت: مزیت این نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبل، بازدیدکنندگان تخصصی بود. اما به نظر می‌رسید در این دوره بیشتر مشارکت‌کنندگان واسطه‌ها و نمایندگی‌های فروش بودند تا قطعه‌سازان و یا تولیدکنندگان که در این فضا رقابت بیشتر به سمت فروش می‌رود تا افزایش کیفیت. اما اگر خود تولیدکنندگان در این فضا گرد هم آیند تعامل و رقابت جهت تولید، باکیفیت بیشتر می‌شود.

وی برگزاری این نمایشگاه را در داخلی‌سازی قطعات خودرو تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: به عنوان مثال در این نمایشگاه چهار تولیدکننده سرسیلندر حضور داشتند که در این فضا، آنها می‌تواند کیفیت تولید خود را بهبود دهند. اما واسطه‌ها و نمایندگی‌ها نمی‌توانند کیفیت تولیدات را بالا ببرند.

چلونگر با اشاره به اینکه در این دوره از نمایشگاه با وجود کاهش بازدیدکنندگان، اما شرکت‌کنندگان تولیدات باکیفیتی به نمایش گذاشتند و این نقطه قوت شانزدهمین نمایشگاه قطعه‌سازی در دوران کرونا بود، اظهار کرد: برای بهبود کیفیت در صنعت قطعه‌سازی، تولیدکنندگان نیازمند حمایت مادی و معنوی دولت هستند. اما حمایت دولت تنها معطوف به تولیدکنندگان بزرگ است، در حالیکه تولیدکنندگان کوچک تولیدات باکیفیت‌تری دارند.

وی حضور تولیدکنندگان شهرهای دیگر را مزیت دیگر این دوره از نمایشگاه دانست و عنوان کرد: حضور تولیدکنندگان از شهرهای همجوار موجب ایجاد فضای رقابتی بهتر و در نهایت سبب بهبود کیفیت تولیدات برای ماندن در بازار می‌شود.

شانزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو اصفهان

هدف‌مان جذب مشتریان مویرگیِ بازار بود که محقق نشد

سارا قاسمی دیگر مشارکت‌کننده تهرانی از شرکت فولادفام به عنوان تولیدکننده زنجیره اصلی خودرو، مجموعه پدال، قطعات مربوط به گیربکس و سوییچ های استپ ترمز و … با ارزیابی این دوره از نمایشگاه به عنوان یکی از نمایشگاه تخصصی صنعت قطعه‌سازی کشور، گفت: کرونا موجب حضور پایین بازدیدکنندگان در این نمایشگاه شده بود و تعداد بازدیدکنندگان مورد انتظار ما نبود، البته اصفهان در برپایی این نمایشگاه در سایه رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار خوب عمل کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به تعداد بالای تولیدکننده و صنعتگر در اصفهان و شهرهای اطراف آن انتظار بالای حضور بازدیدکنندگان را داشتیم، اما گویا تبلیغات به گونه‌ای بود که تنها فعالان این صنف را به این نمایشگاه دعوت کرده بودند، بنابراین طی چند روز برگزاری این نمایشگاه خودمان در جستجوی مشتری در بازار اصفهان بودیم و بسیاری در سطح بازار از برپایی این نمایشگاه بی اطلاع بودند.

وی تاکید کرد: متاسفانه آن بازخوردی که از برپایی نمایشگاه انتظار داشتیم، انتظاراتمان را برآورده نکرد، چراکه مجموعه حدود ۲۰۰ شرکت تولیدکننده و توزیع‌کننده با برند ما فعالیت دارند، اما هدف اصلی ما برای حضور در شانزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو، جذب مشتریانی بود که در بازار به صورت مویرگی فعالیت دارند که متاسفانه این هدف‌مان برآورده نشد.

وی البته حضور شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی از شهرهای مختلف در این نمایشگاه را مزیت این دوره دانست و گفت: با توجه به حضور تولیدکنندگان خوب داخلی، این نمایشگاه در آینده می‌تواند سبب تعامل بهتر و بیشتر تولیدکنندگان با یکدیگر باشد.

فهیمه آرام دیگر مشارکت‌کننده این دوره نمایشگاه از گروه تولیدی یدک به عنوان تولیدکننده قطعات خودروهای سنگین، گفت: با وجود شیوع کرونا، این نمایشگاه نسبتا بازدیدکننده تخصصی خوبی داشت و با توجه به اینکه شاید این نمایشگاه، تخصص فعالیت ما نبود و گروه تولیدی یدک تنها تولیدکننده جکلوی در ایران است و تنها محصولات آلمانی و چینی در این سطح در بازار موجود است، باز در این نمایشگاه توانستیم حدود ۱۰ مشتری را برای سفارش محصولات خود جذب کنیم.

حضور پر تعداد تولیدکنندگان داخل به جای واردکنندگان و شرکت‌های خارجی

عرفان بابایی دیگر مشارکت‌کننده شانزدهمین نمایشگاه قطعه‌سازی اصفهان از شرکت نوین برتر به عنوان تولیدکننده قطعات سبک و سنیگن خودرو، درباره این دوره از نمایشگاه، توضیح داد:اگرچه روزهای نخست نمایشگاه شلوغ نبود و گویا کسی از برپایی آن خبر نداشت، اما از اواخر روز سوم تا روز آخر بر تعداد بازدیدکنندگان اضافه شد، البته کرونا نیز موجب حضور پایین بازدیدکنندگان نسبت به دوره های قبل شده بود.

وی اما حضور بازدیدکنندگان تخصصی را مزیت بالای این نمایشگاه عنوان کرد و افزود: بازدیدکنندگان تخصصی با توجه به شناختی که از قطعات داشتند، موجب شد تا ما زمان بهتری را برای معرفی محصول داشته باشیم و این موجب تعامل بهتر و لینک شدن با بازار برای معرفی محصولاتمان شد و نسبت به نمایشگاه‌های دیگر و حتی دوره‌های قبل بهتر توانستیم در جذب مشتری عمل کنیم چرا که بازدیدکنندگان تخصصی حضور یافتند.

بابایی با اشاره به تحریم‌ها و مشکلات ارزی و گمرکی کشور، تصریح کرد: این موضوع موجب شد تا تولیدکنندگان و قطعه‌سازان داخلی بیشتری در این دوره گرد هم آیند و به طور قطع این نمایشگاه می‌تواند در بهبود کیفیت قطعات خودرو نقش موثری داشته باشد و با متصل شدن مشتری با تولیدکننده اصلی، دست واسطه گران قطع خواهد شد.

نقش نمایشگاه اصفهان در افزایش داخلی‌سازی

علی فرزانه، مدیر فروش هولدینگ جزیره به عنوان واردکننده قطعات موتوری از اروپا که از ارومیه در شانزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو اصفهان حضور یافته بود، گفت: پیش از این تاکنون در نمایشگاه صنعت قطعه‌سازی اصفهان شرکت نکرده بودم، اما در مقایسه با دیگر نمایشگاه‌هایی که شرکت کرده بودم این دوره شرایط خوبی حاکم بود و اگرچه بازدیدکنندگان عمومی در آن حضور نداشتند و به گفته مسئولان برگزارکننده تبلیغات شهری برای جذب بازدیدکنندگان صورت نگرفته بود، اما گویا با تبلیغات تخصصی و هدفمند، نه در روز اول و دوم بلکه از روز سوم برپایی نمایشگاه، بازدیدکنندگان تخصصی که آشنایی کامل با قطعات داشتند از غرفه ها بازدید کردند.

او با اعتقاد بر اینکه شانزدهمین نمایشگاه صنعت قطعه‌سازی خودرو، در داخلی‌سازی قطعات نقش خواهد داشت، تصریح کرد: پیش از این به دلیل کرونا انتظار لغو نمایشگاه و یا غرفه‌های خالی را داشتم، اما این گونه نبود و تولیدکنندگان داخلی نسبت به ارائه محصولات باکیفیت خود تلاش کرده بودند و به نظر می‌رسد در آینده فضای رقابتی در تولید باکیفیت قطعات خودرو با توجه به تحریم‌های موجود ایجاد شود.

خبرنگار: ریحانه سجادی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.