اولین کامیون پیل سوختی هیدروژنی در سوئیس

قطعه نیوز: اولین ناوگان از کامیون‌های پیل سوختی هیدروژنی هیوندای Xcient راهی سوئیس شد و تا سال ۲۰۲۵ در مجموع ۱،۶۰۰ دستگاه کامیون به مشتریان تحویل داده داده می‌شود.

هیوندای سابقه نسبتا طولانی و اهتمام جدی به فناوری خودروی هیدروژنی دارد. این اهتمام فراتر از خودروهای سواری مانند هیوندای توسان پیل سوختی یا مدل Nexo است. امروز، آخرین و بزرگ‌ترین تلاش هیوندای در حوزه فناوری هیدروژن، به وسایل نقلیه تجاری اختصاص دارد. هیوندای اعلام کرد که اولین ناوگان جدید پیل سوختی خود را شامل ۱۰ کامیون کشنده Xcient به سوئیس می‌فرستد. کامیون‌های پیل سوختی هیوندای بدون انتشار هیچ‌گونه گازهای مضری، برای حمل‌ونقل کالا در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

البته این تنها اولین محموله کامیون‌های پیل سوختی است، زیرا هیوندای قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی مجموعاً ۵۰ دستگاه از Xcient را به سوئیس بفرستد و تحویل آن‌ها به مشتریان از ماه سپتامبر آغاز خواهد شد. این روند طی سال‌های آینده ادامه خواهد داشت و در مجموع ۱،۶۰۰ دستگاه کامیون پیل سوختی هیدروژنی Xcient تا سال ۲۰۲۵ به مشتریان تحویل داده داده می‌شود.

هیوندای Xcient از سیستم پیل سوختی هیدروژنی ۱۹۰ کیلوواتی شامل دو پکیج پیل سوختی ۹۵ کیلووات بهره می‌برد. هیدروژن در هفت مخزن ذخیره می‌شود و حدود ۳۲ کیلوگرم هیدروژن امکان دستیابی به ظرفیت پیمایش تقریبی ۴۰۰ کیلومتر را در نسخه ۴x۲ فراهم می‌کند. هیوندای می‌گوید ارقام دقیق‌تر مربوط به ظرفیت پیمایش این سیستم را براساس انواع پیکربندی و میزان بار کامیون بعداً به‌روزرسانی خواهد کرد.

هیوندای Xcient همچنین از باتری ۷۳/۲ کیلووات ساعت و موتور الکتریکی با قدرت ۴۶۹ اسب‌بخار بهره می‌برد و بیشینه سرعت آن حدود ۸۵ کیلومتربرساعت است. سوخت‌گیری این کامیون بین ۸ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. هیوندای همچنین اظهار داشت که در حال تولید نسخه دوربرد با ظرفیت پیمایش ۱،۰۰۰ کیلومتر برای بازارهای جهانی از جمله آمریکای شمالی است.

اگرچه هیوندای از Xcient به‌عنوان اولین کامیون سنگین پیل سوختی تولید انبوه در جهان یاد می‌کند، سایر مدل‌های هیدروژنی نیز پیش از این مورد استفاده قرار گرفته‌اند یا به‌زودی دردسترس خواهند بود. تویوتا کامیون‌های پیل سوختی خود را به‌عنوان بخشی از پروژه پورتال، آزمایش کرده است و نمونه‌های اولیه‌ای از آن‌ها در بندر لس آنجلس در مسیرهای کالیفرنیای جنوبی کار می‌کنند و حتی مدلی دیزلی مخصوص مسابقه درگ نیز وجود دارد. نیکولا سال‌ها مشغول کار روی سه مدل کامیون پیل سوختی خود بوده است. هوندا و ایسوزو نیز در اوایل سال جاری همکاری خود را برای تولید کامیون‌های سنگین هیدروژنی اعلام کردند.

کامیون پیل سوختی هیوندای Xcient ظاهر بسیار جذابی دارد و چراغ‌های جلو آن در ترکیب با جلوپنجره بزرگ، جالب به‌نظر می‌رسند. هیوندای به‌تازگی از کامیون هیدروژنی HDC-6 نپتون با ظاهر آینده‌محور رونمایی کرد که در آینده نزدیک بیشتر از آن خواهیم شنید.

حضور هیوندای Xcient در استرالیا

کامیون‌های Xcient از فناوری پیل سوختی هیوندای نکسو بهره می‌برند و تعدادی از آن‌ها به‌زودی در قالب طرح آزمایشی راهی جاده‌های کانبرا در استرالیا خواهند شد.

در یک کامیون یا خودروی پیل سوختی، هیدروژن به الکتریسیته تبدیل می‌شود تا پکیج باتری داخلی که به نوبه خود قدرت موتور یا موتورهای الکتریکی را تأمین می‌کند، شارژ کند. این بدان معنا است که خودروی هیدروژنی به‌جای آن‌که شبیه خودروهای الکتریکی نیاز به چند ساعت شارژ مداوم داشته باشد، می‌تواند ظرف مدت چند دقیقه (درست مانند خودروی بنزینی یا دیزلی) سوخت‌گیری کند.

چئول لی، معاون ارشد و رئیس بخش خودروهای تجاری هیوندای در بیانیه رسانه‌ای گفت:
کامیون پیل سوختی Xcient واقعیتی امروزی و نه فقط به‌عنوان یک پروژه محض طراحی آینده است. با به‌کارگیری این وسیله نقلیه در جاده، هیوندای نقطه عطف مهمی را در تاریخ خودروهای تجاری و توسعه فناوری هیدروژنی به ثبت می‌رساند. ساخت اکوسیستم جامع هیدروژن که در آن نیازهای حمل‌ونقل مهم توسط وسایل نقلیه‌ای مانند کامیون پیل سوختی Xcient برآورده می‌شود، به تغییر پارادایم منجر خواهد شد که به نوبه خود آلایندگی خودروها را از معادله محیط زیستی حذف می‌کند.

طبق گفته مسئولان هیوندای، ظرفیت پیمایش ۴۰۰ کیلومتری برای تأمین تعادلی بهینه بین نیازهای خاص مشتریان بالقوه این ناوگان تجاری و زیرساخت‌های شارژ در سوئیس فراهم شده است. هیوندای ادعا می‌کند که فناوری پیل سوختی با فراهم کردن ظرفیت پیمایش طولانی و سوخت‌گیری کوتاه‌مدت برای برنامه‌های تجاری ایدئال است. هیوندای همچنین ادعا می‌کند که سیستم پیل سوختی دوقلو به اندازه کافی قدرتمند است تا از مناطق کوهستانی سوئیس (جایی که خودروهای سنگین در آن مصرف سوختی بالایی دارند) عبور کند.

خودروهای هیدروژنی را می‌توان به‌عنوان ایستگاه‌های برق متحرک تصور کرد؛ از هیدروژن برای نیرو دادن به پیل سوخت استفاده می‌شود که برق موردنیاز برای شارژ باتری خودرو را ایجاد می‌کند و باتری نیز موتور الکتریکی خودرو را به کار می‌اندازد. هیچ آلایندگی در این سیستم وجود ندارد و بخار آب تنها ماده‌ای است که از لوله اگزوز خارج می‌شود.

اسکات نرگار، مدیر ارشد حمل‌ونقل آینده و روابط دولتی هیوندای استرالیا به نشریه CarAdvice گفت:
کامیون‌های پیل سوختی Xcient بعید است که به‌زودی راهی استرالیا شوند. در کوتاه‌مدت شاید این هدف محقق نشود، اما ما همیشه به‌دنبال فرصت‌ها هستیم.

اسکات نرگار همچنین افزود که کامیون هیدروژنی Xcient به لطف قابلیت شارژ سریع، برای شرایط استرالیا مناسب هستند؛ این مدیر هیوندای تأکید کرد که باید زیرساخت شارژ مورد نیاز برای بهبود کارآیی تجاری سازگار با هیدروژن تأمین شود.

هیوندای یکی از پیشگامان فناوری پیل سوختی به شمار می‌رود که از سال ۱۹۹۸ تیم تحقیقاتی اختصاصی را برای این منظور تشکیل داده است. در سال ۲۰۱۹، هیوندای نکسو به اولین خودروی هیدروژنی در مقیاس تجاری در استرالیا تبدیل شد. بااین‌حال، نمونه‌های اولیه نکسو قرار نیست تا اواخر سال جاری به دولت مرکزی استرالیا تحویل داده شود.

منبع: زومیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.