راهکارهای افزایش شتاب خودرو

قطعه نیوز: توان خودرو و به دنبال آن میزان شتاب خودرو از جمله مهمترین ویژگی ها و پارامترهای یک شخص برای خرید خودرو است. قبل از خرید خودرو می توان با خواندن کاتالوگ خودرو، مشخصات فنی و ظاهری خودرو را بررسی نمود که به دنبال آن می توان شتاب خودرو را هم فهمید.

اما خیلی از افراد به خصوص جوانان در پی فهمیدن عوامل افزایش شتاب خودرو خود هستند تا با انجام آنها شتاب خودرو خود را افزایش دهند. دلایل زیادی هم دارند مثلا شرکت در مسابقات خودرو که به درگ معروفند و خیلی ها هم بدون دلیل در پی افزایش شتاب خودرو خود می باشند. در ادامه قصد داریم تا ساده ترین عوامل افزایش شتاب خودرو را بررسی نماییم.

عوامل افزایش شتاب خودرو


با چند ترفند ساده می توان شتاب خودرو را تقویت نمود

پس از استفاده از خودرو برای مدتی متوجه کم شدن توان و شتاب خودرو خود خواهید شد. یکی از دلایل این مشکل فرسوده شدن وسایل و قطعات خودرو می باشد. خودروسازان، خودروها را برای استفاده روزمره و طولانی مدت می شازند و پس از استفاده از خودرو برای مدت زیادی، توان خودرو کاهش می یابد و به دنبال آن شتاب ماشین هم کم می شود. اما با آشنایی با عوامل افزایش شتاب خودرو و با چند ترفند ساده می توان شتاب خودرو را تقویت نمود.

تقویت ECU

EUC موجود در خودروهای صفر به دلیل حداکثر بهره وری در میزان مصرف سوخت و کمترین تولید آلایندگی، معمولی هستند. اما EUC خودرو را می توان طوری تنظیم نمود که بیشترین عملکرد را داشته باشد. برای این کار باید تراشه ECU خودرو را بروز کرد. با استفاده از دیاگ و یا یک ماژول تعویضی می توان این کار را انجام داد. از دستگاهی به نام دیاگ پرتابل هم در بعضی اوقات می توان استفاده نمود. استفاده از این دیاگ پرتابل بیشتر در موتورهای مدرن امکان پذیر می باشد.

کنترل کننده دریچه گاز


در خودروهای جدید و مدرن با فشردن پدال گاز، موقعیت پدال گاز به کامپیوتر خودرو فرستاده می شود

تغییر در کارایی و عملکرد خودروها به این دلیل است که در وسایل نقلیه پیشرفت ثابتی در حال انجام می باشد. کامپیوترهای خودروهای مدرن دریچه های گاز یک خودرو را کنترل می کنند و این در حالی است که در قدیم این کار به شکل سنتی و مکانیکی انجام می شد. در خودروهای جدید و مدرن با فشردن پدال گاز، موقعیت پدال گاز به کامپیوتر خودرو فرستاده می شود.

به همین دلیل زمان ارسال این دستور به موتور خودرو کاهش یافته و شتاب خودروها بیشتر شده است. این فرایند باعث می شود تا برخی از فرایندهای کنند کننده حذف شوند. در عین حال این سیستم کاملا ایمن طراحی شده و در پی بروز مشکل، به سرعت تشخیص داده می شود. این فرایند به میزان زیادی شتاب، سرعت و زمان پاسخ دهی را کنترل می کند.

افزایش شتاب خودرو با تعویض چرخ دنده ها

چرخ دنده های موجود در موتور خودروها به دو شکل کوتاه و بلند می باشند. اگر کمی با مسائل مکانیک آشنایی داشته باشید متوجه می شوید که خودروهایی که دارای چرخ دنده بزرگ هستند سرعت بیشتر و شتاب کمتری دارند و مصرف سوخت پایینی دارند.

خودروهای دارای چرخ دنده های کوچکتر، دارای شتاب بسیار بیشتری می باشند و مصرف بیشتری هم دارند.

به همین دلیل برای افزایش شتاب خودرو خود می توانید چرخ دنده های بزرگ خودرو را با چرخ دنده های کوچک تعویض نمایید. این کار البته باعث افزایش مصرف سوخت خودرو شده و این کار را نمی توان در خانه انجام داد و برای ان باید به یک مکانیک ماهر مراجعه نمایید. پس یکی دیگر از عوامل افزایش شتاب خودرو ، تعویض چرخ دنده ها می باشد.

تغییر آج و اصطکاک لاستیک ها


افزایش آج لاستیک برای افزایش شتاب

برخی از کارشناسان و متخصصین خودرو قادرند با تغییر ( افزایش ) آج و اصطکاک لاستیک خودرو، شتاب خودرو را افزایش دهند. زیرا شتاب خودرو همواره با میزان اصطکاک و چسبندگی تایرها رابطه مستقیم داشته. پس زمانی که تایر خودرو فرسوده می شود، قطعا شتاب خودرو هم کاهش می یابد.

البته میزان افزایش آج و اصطکاک خودرو با توجه به محاسبه ی نیروی لازم جهت به حرکت در آوردن خودرو محاسبه می شود. که با تقسیم نیرو بر وزن تایر و برخی محاسبات دیگر انجام می شود. در ادامه پارامترهایی مانند سرعت و حرارت بر عملکرد تایرها تاثیر می گذارد. پس همواره تعویض تایر های قدیمی و فرسوده بر افزایش شتاب خودرو تاثیر مستقیم می گذارد.

کاهش وزن خودرو

خوب مشخص است که اجسام سبک سریعتر از اجسام سنگین به حرکت در می آیند به مانند آدم ها که چاق ها کند تر از لاغرها می باشند. پس یکی از عوامل افزایش شتاب خودرو کاهش وزن خودرو می باشد.

مثلا برخی از افراد برای این منظور، ترمز های فابریک خودرو را با ترمزهای روتور دوتایی تعویض می نمایند که جدا از وزن کمتر، عملکرد خودرو را بهبود می بخشد. البته برای کاهش وزن خودرو باید از یک متخصص کمک گرفت که متناسب با مدل و توان خودرو، وزن را کاهش دهید.

بهبود وضعیت آیرودینامیک


طراحی آیرودینامیک خودرو به این دلیل است که شتاب خودرو را بالا ببرد

نحوه طراحی بدنه یک خودرو قطعا یکی از مهمترین عوامل افزایش شتاب خودرو می باشد. به همین دلیل اگر خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت را نگاه کنید می بینید طراحی عجیبی دارند.

این طراحی صرفا برای زیبایی خودرو نیست بلکه یک خودرو اسپرت که شتاب و سرعتش شاید مهم ترین پارامتر هایش باشد، به این شکل طراحی می شود. طراحی آیرودینامیک خودرو هم به همین دلیل است که شتاب خودرو بالا برود.

این بخش از طراحی خودرو آنقدر مهم است که به عنوان یک رشته تحصیلی در مقاطع تکمیلی تدریس می شود.
از این رو می دانیم که ما نمی توانیم طراحی و شکل ظاهری خودرو را تغییر دهیم اما با حذف کردن برخی موارد مانند باربندها می توان شتاب خودرو را افزایش داد.

یکی دیگر از این عوامل هم کم کردن ارتفاع خودرو است که در این صورت به دلیل عبور مقدار بسیار کمتری هوا از زیر خودرو، سرعت و شتاب خودرو افزایش می یابد. با تغییر در فنرهای خودرو می توانید ارتفاع خودروتان را کم کنید و شتاب خودرو را افزایش دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.