منابع صندوق توسعه ملی به جای کالای مصرفی به واردات ماشین‌آلات قطعه‌سازی اختصاص یابد

قطعه نیوز: نایب رئیس انجمن صنایع همگن و قطعه سازی کشور، با بیان اینکه صنعت قطعه سازی تنها صنعت خصوصی مورد تحریم در کشور است، گفت: با توجه به این تحریم ها لازم است دولت برای داخلی سازی بیشتر به این صنعت کمک کند.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»، مهدی مطلب زاده در نشست هم‌اندیشی این انجمن با حضور اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، خودروسازان، نمایندگان وزارت صمت و سازمان گسترش عنوان کرد: تاکنون در مجموع چهار میز تعمیق ساخت داخل برگزار شده است که طی آن، با مشارکت ۱۲۵ سازنده، ۱۵۴ قطعه با ارزش قرارداد چهار هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان و کاهش ارزبری ۳۴۱ میلیون یورو در یک سال، داخلی سازی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه بسته مشوق‌های پیشنهادی برای تعمیق ساخت داخل پرداخت شده، گفت: این مشوق ها در دو بخش حاکمیتی و خودروسازان ارائه شده است.

مطلب زاده مشوق های حاکمیتی را ۶ عنوان بر شمرد و گفت: تامین سرمایه ثابت و سرمایه در گردش با بهره پایین برای تهیه سخت افزار و خرید خطوط تولید در داخلی سازی صنعت قطعه لازم است و دولت باید تسهیلات با ۱۰ درصد بهره را برای این صنعت در نظر بگیرد.

وی عنوان کرد: اختصاص بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به واردات ماشین آلات صنعت قطعه سازی به جای کالای مصرفی نیز می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

وی مشوق ها و معافیت های مالیاتی در پروژه های ساخت داخل در مدت بازگشت سرمایه، حمایت رسانه ای و تبلیغاتی در برابر هجمه های موجود علیه صنعت خودرو و تدوین قوانین در این زمینه را از دیگر مشوق های پیشنهادی حاکمیتی در تعمیق ساخت داخل دانست.

مطلب زاده همچنین حفاظت از مالکیت  خصوصی در تولیدات قطعه سازان و حمایت قضایی در این حوزه را از جمله مشوق های دیگر اعلام کرد و خواستار جلوگیری از واردات قطعات خودروی دارای مشابه داخلی به میزان ساخت داخلی شد.

وی در ادامه به پیشنهادات قطعه سازان به خودروسازان پرداخت و گفت: خودروسازان قطعه را با قیمت تمام شده معادل واردات و با قیمت Landed price خریداری کنند.

مطلب زاده ادامه داد: خرید نقدی قطعات تحویلی برای دوره مشخص در ابتدای سرمایه گذاری، عقد قرارداد عادلانه خرید و تضمین خرید برای بازگشت سرمایه و مشارکت خودروساز در ریسک سرمایه گذاری ثابت پروژه ها از دیگر پیشنهادات قطعه سازان به خودروسازان برای تعمیق ساخت داخل است.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.