شائبه حمایت گروه‌های خاص از خودرویی‌ها در بورس

قطعه نیوز: بورس تهران هفته جدید را با تداوم رشد پرشتاب شاخص کل شروع کرد. پس از عرضه‌های معنادار و اصلاح جزئی نماگر اصلی بازار سهام در روز شنبه، از روز یکشنبه شاهد برتری کامل تقاضا بر عرضه بودیم و در سه روز ابتدایی هفته دماسنج بورس رشد ۶.۵ درصدی را به ثبت رساند.

جهش خیره‌کننده نرخ ارز در بازار موازی و درنوردیدن مرز روانی ۲۰ هزار تومان با عبور از سطح ۲۲ هزارتومانی در مظنه‌های روزانه مسیر صعود قیمت‌ها در بازار سهام را هموارتر کرد.

این اتفاق در حالی رخ می‌داد که سهام گروه خودرویی با جداسازی معاملات «خودرو» و «خساپا» از ساعات مجاز روزانه روند رو به رشد خود را ادامه دادند.
بورس تهران در روز نخست هفته شاهد تشدید عرضه‌ها و اختلال توامان هسته معاملاتی بود به نحوی که سفارشات در نیمه نخست داد و ستدهای روزانه با تاخیر و بعضا عدم ثبت هراه می‌شد.

جو منفی بازار به ثبت سفارش‌های فروش سرمایه‌گذاران ترسیده در پایین‌ترین قیمت‌ها منجر شده و شاخص کل به این ترتیب سقوط بیش از ۳۰ هزار واحدی را تجربه کرد.

اما از نیمه دوم بازار با کاهش استرس ناشی از عرضه‌های سنگین صبحگاهی و مشخص شدن نرخ روزانه ارز و سیگنال صعودی به بورس، صف‌های کم حجم عرضه برچیده شدند و رفته رفته با صف خرید شدن سهم‌های دلاری (عمدتا با مارکت کپ بالا و تاثیر زیاد بر روند شاخص کل) شاهد کمرنگ‌تر شدن رنگ قرمز در نمادهای بورسی بودیم به نحوی که نهایتا در پایان روز، اصلاح شاخص به رشد ۱۰ هزار واحدی تبدیل شد.

از همان ساعات نخست مجاز شدن سهم‌ها برای خرید و فروش روز شنبه، با تشخیص ناظر و برای کاهش فشار بر هسته معاملات، نمادهای ایران خودرو و سایپا متوقف شدند و زمان داد و ستد این سهم‌ها به بعد از ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه و در بازه زمانی ۱۳:۴۵-۱۴:۵۰ با پنج دقیقه فرصت سفارش‌گیری موکول شدند.

جمع شدن صف های فروش و هیجان بازار ارز به عنوان مهمترین محرک رشد قیمت‌ها در بورس طی روزهای یکشنبه و دوشنبه نیز گارد صعودی حرکت سهام را حفظ کرد به نحوی که تقریبا تمام سهم‌های بزرگ با صف خرید و پر کردن گپ حداکثری قیمت روزانه به کار خود پایان دادند و شاخص کل بیش از ۹۷ هزار واحد رشد را تجربه کرد که اوج این رواز در روز دوشنبه با رشد نزدیک به ۶۳ هزار واحدی دماسنج بورس رقم خورد.

فارغ از قیل و قال بازار

خودرویی‌های بورس این روزها رشک سرمایه‌گذاران و فعالان بازار را برانگیخته‌ است. تغییر ساعات معاملاتی سهام لیدر این گروه و تعیین زمان یکساعته برای خرید و فروش این سهم‌ها اگرچه به دلیل کاهش فشار بر هسته معاملات صورت گرفته‌است اما شائبه حمایت گروه‌های خاص از این سهم‌ها را به وجود آورده است.

رقابت سنگین برای خرید سهم‌هایی با فرصت خرید و فروش کوتاه، نوعی هیجان مضاعف را در این سهم‌ها به همراه داشته است و صف‌های خرید میلیاردی با حداقل عرضه، این هیجان را دوچندان کرده است.

به نظر می‌رسد با کاهش روند پرشتاب رو به رشد قیمت‌ها در بازار ارز رفته رفته شاهد کاهش فشار تقاضا و بازگشت تعادل به معاملات بورسی باشیم و سهام گروه خودرویی هم به تبع این آرامش در ساعات عادی خرید و فروش شوند.

اما جنس تقاضای پرحجم شاید این سهام بزرگ این گروه و نمادهای الایشی را به عنوان آخرین گزینه‌های اصلاح برای سرمایه‌گذاران مطرح کند.

نویسنده: علی صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.