اثرات تحویل خودروها در بازار قابل مشاهده نیست/ نرخ ارز علت افزایش قیمت‌ها نیست؛ معلول تورم است

قطعه نیوز: یک کارشناس خودرو اعلام کرد: اثرات تحویل ۱۷۳ هزار خودروی دو خودروساز کشور در بازار قابل مشاهده نیست.

فربد زاوه با اشاره به آمار اعلام شده برای تحویل خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور در سه ماهه اول امسال به خبرنگار «قطعه‌نیوز» گفت: اگر رقم تحویل ۱۷۳ هزار خودرو محقق شده باشد، به معنای تحویل حدودی ماهانه ۹۰ هزار دستگاه است. در سال‌های گذشته با تحویل این رقم خودرو، به وفور خودرو در بازار موجود بود اما اکنون خودروی نو در بازار چندان مشاهده نمی‌شود. 

وی ادامه داد: با توجه به نبود برنامه اسقاط خودروی فرسوده، این تعداد خودروی نو باید در بازار قابل رویت باشد و خریدار برای پیدا کردن خودروی ساخت امسال با مشکل مواجه نباشد، اما بازار در حال حاضر دچار کمبود خودروی نو است.

وی بیان کرد: اگر به صورت واقعی ۱۷۳ هزار خودرو به مشتری تحویل داده شده باشد، بازار کم کم کاهشی می‌شود و از آنجا که تقاضا به این میزان وجود ندارد، بنابراین قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا می‌کند. 

افزایش نرخ ارز بهانه گرانی خودرو است، نه علت آن

این کارشناس خودرو درباره تاثیر بالا رفتن نرخ ارز بر بازار خودرو و افزایش دوباره قیمت این کالا، گفت: نرخ ارز عامل موثر در قیمت کالا نیست، بلکه معلول تورم است. نرخ ارز در ایران در دو سال اخیر معلول تورم ناشی از سیاست‌های پولی است و به صورت دماسنجی است که زودتر از بقیه وضعیت را نشان می‌دهد اما تاثیر تجاری بالا رفتن نرخ ارز همیشه چندین ماه بعد خود را نشان می‌دهد.

زاوه  اظهار کرد: اگر نقدینگی سرگردان در بازار نباشد، اثر افزایش نرخ ارز باید با چند ماه تاخیر، هنگامی که مصرف تجاری اتفاق می‌افتد، نمایان شود و اگر امروز افزایش قیمت را بلافاصله مشاهده می‌کنیم، به این معنا است که بالا رفتن قیمت دلار بهانه‌‌ای برای افزایش قیمت خودرو است، نه اینکه علت آن باشد.

وی عنوان کرد: نمی‌توان گفت که افزایش قیمت خودرو با بالا رفتن نرخ ارز، اثر روانی است، چراکه اثر روانی یک مدتی نمایان می‌شود، نه اینکه ۴۰ سال در هر موضوعی اثرگذار باشد. اثر روانی زمانی مطرح است که برای مدتی کوتاه مثلا برای دو هفته موجی ایجاد شود، وقتی یک نوع موج گرانی هیچ وقت از بین نمی‌رود، نشان می‌دهد که بالا رفتن قیمت، بهانه است.

وی تاکید کرد: اثر روانی در شرایطی معنا دارد که برای مدت چند ماه قیمت‌ها افزایش پیدا کند و بعد از گذشت مدت زمانی، نرخ متعادل شود، اما می‌بینیم که قیمت‌ها در کشور ما هیچ گاه رو به پایین نمی‌رود.

زاوه تصریح کرد: واقعیت این است که هیچ انضباط مالی در کشور وجود ندارد و همه سیاست‌ها در جهت خلق پایه پولی و نقدینگی است و تورم به صورت بی‌پروا در حال ساختاری شدن در کشور است، بنابراین طبیعی است که اجناس و خودرو گران شود.

وی درباره اثرات بلند مدت افزایش فعلی نرخ ارز بر قیمت خودرو گفت: این موضوع به سیاست‌های پولی بستگی دارد، اگر این سیاست‌ها در جهت منضبط شدن پیش برود، بالا رفتن قیمت ارز در شرایط فعلی در دراز مدت هم اثر زیادی بر قیمت خودرو نخواهد داشت، به این معنا که بازار سعی می‌کند از سایر هزینه‌ها در حوزه‌های مختلف این گرانی را جبران کند اما وقتی در همه حوزه‌ها بی‌انضباطی وجود داشته باشد، روند جبران هزینه‌ اتفاق نخواهد افتاد و اثر خود را در بهای تمام شده خودرو در کارخانه نشان خواهد داد و نه در بازار.

زاوه با تاکید بر اینکه قیمت بازار از سیاست‌های پولی به وضعیت فعلی رسیده است، اضافه کرد: در حال حاضر حجم بازار در حال کوچک شدن است، البته کاهش تقاضا قابل پیش‌بینی بود و علت آن هم کم بودن قدرت خرید مردم است، بنابراین بازار به سمت رکود رفته است.

وی افزود: دلیل اینکه با وجود کاهش تقاضا، قیمت‌ها افزایش داشته است، سیاست‌های پولی است که همچنان انبساطی است و فضای جذابی را برای سرمایه‌گذاری و فروش به قیمت بالاتر ایجاد کرده است، البته تب چنین سرمایه‌گذاری‌هایی هم به زودی مقداری فروکش خواهد کرد و کند خواهد شد، اما این کندی منجر به کاهش قیمت نمی‌شود، چراکه سیاست‌های پولی و تورم کلان کشور تغییری نخواهد کرد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.