هفتاد ساله شدن مسابقات درگ در دوم جولای

قطعه نیوز: دوم جولای روز تولد مسابقات درگ است، دِرَگ یا مسابقهٔ شتاب مسابقه‌ای است که در یک مسیر مستقیم با طول مشخص، بین دو خودرو یا موتورسیکلت یا کامیون انجام می‌شود.

در دوم جولای سال ۱۹۵۰، اولین مسابقه درگ به صورت حرفه ای، تجاری شده و بر اساس برنامه ریزی و با هماهنگی مسئولان شهری در پایگاه هوایی ارتش آمریکا در سانتا آنای کالیفرنیا برگزار شد و تا ۹ سال این پایگاه هوایی میزبان این مسابقات بود و در طی این ۹ سال مسابقات درگ به یک رویداد و پدیده ملی تبدیل شده ، قوانین ورزشی، مراسم قهرمانی و کسب و کار تبلیغاتی در آن شکل گرفت. امروزه دیگر این مسابقات یک ورزش مهم جهانی به حساب می آیند و در کنار مسابقات جهانی، مسابقات محلی با حفظ همان شئون ۷۰ سال پیش در برخی از مناطق ایالات متحده برگزار می شود.

البته مانند بسیاری از رویدادهای اجتماعی و جمعی بشری، مشخص کردن زمان تولد واقعی مسابقات درگ آسان نیست و کار به حدس و گمان می کشد ولی احتمالاً از زمان پیدایش دومین خودرو به ذهن خطور کرده است. شاید مردم ایالات کالیفرنیا از همان دهه ۱۹۳۰ در کنار دریاچه های طبیعی با هم مسابقه می دادند اما این که به شکی نهادینه و با اصول و قوانین به اجرا در آید باید همان دهه ۱۹۵۰ باشد.

بنابراین باید تفکیکی بین مسابقات موسوم به هات رادرز و مسابقات درگ قائل شد.

در سال ۱۹۵۰، سی جی هارت CJ Hart‌ و کرایتن هانتر Creighton Hunter‌ با هماهنگی مسئولان شهر سانتا آنا در دوم جولای اولین مسابقات درگ را ترتیب دادند. این اولین باری بود که برای یک مسابقه درگ، برنامه ریزی شده و به طور رسمی تبلیغات صورت گرفته بود و از مردم برای تماشا دعوت به عمل آمده بود. صدها نفر از مردم هم برای تماشای این مسابقه جمع شده بودند. در آن روزها جایگاهی برای تماشای مردم ساخته نشده بود و مردم در کنار جاده و در مسیر مسابقات به تماشا می پرداختند.

در مسابقات ابتدایی، مسابقه بر سر بالاترین سرعت بود در پایان مسابقه هم تایمرهای الکتریکی بود. فتوسل ها در دو طرف مسیر می توانست سرعت خودرو را اندازه گیری کند. با این که برخی خودروهای سریع تر داشتند نمی دانستند چرا در مسابقه بازنده شده اند. در آن مسابقات زمان سپری شده اندازه گیری می شد که در بین مسابقه دهندگان اختلاف به وجود می آورد تا این که تکنولوژی e.t. light‌ از راه رسید و به اختلافات پایان داد.

مسابقات امروز سریع تر، بزرگتر، گران تر و خیلی تجاری تر شده و در عین حال از محبوبیت آن کم نشده است. به تدریج استفاده از فناوری های جدید کامپیوتر کسری از ثانیه را هم اندازه گیری می کند و سرعت خودروها در این مسابقات از ۳۰۰ مایل در ساعت (نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر در ساعت) هم می گذرد.

منبع: سایپانیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.