خودرویی‌ها یکه‌تاز بازار سهام/ رشد ۱۰درصدی سهام گروه خودرویی

قطعه نیوز: بورس تهران دومین هفته تیرماه را با گارد اصلاحی آغاز کرد. ترمز شاخص کل با نزدیک شدن به مرز روانی ۱.۵ میلیون واحدی مطابق انتظارات کشیده شد و عرضه‌های بیشتری را در کلیت بازار سهام مشاهده کردیم. اما در این مسیر پرعرضه خودرویی‌ها کاملا پرقدرت بودند و برتری تقاضا در این گروه کماکان حفظ شد. امری که به عبور ارزش سهام خودرویی بورس از سطح ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منجر شد.

مرز روانی ۱.۵ میلیون واحدی شاخص کل برای بسیاری از فعالان بورسی به عنوان یک سطح روانی مهم مطرح است. شاخص کل در بازه یک‌ماهه از رقم ۹۲۰ هزار واحدی با شتاب فزاینده‌ای به ۱.۵ میلیون واحد نزدیک شد و ارزش بازار سهام بیش از ۵۰ درصد رشد را تجربه کرد.

سودهای بزرگ در سهام شاخص ساز با وجود حمایت نرخ ارز در بازار موازی، میل به فروش و سیو سود را در سهام افزایش داده است. از سوی دیگر ورود نقدینگی به بازار سهام در سمت تقاضا به ثبت ارزش معاملات خرد روزانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان در بورس و بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان در فرابورس منجر شده‌است.

رشد محسوس ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه با دست به دست شدن پرحجم سهام و اصلاح تدریجی و کم شتاب قیمت‌ها می تواند نوید روزهای بهتری را بدهد. هرچند محرک‌های رشد قیمت با وسواس بیشتری در مقطع فعلی بررسی خواهند شد و انتخاب سهام برتر در چنین شرایطی، تفاوت محسوس سودآوری در کوتاه‌مدت و میان‌مدت را به همراه خواهد داشت.

آنچه در این معادلات چشم اهالی بورسی را خیره کرده‌است، حفظ برتری تقاضا و رشد قیمت‌ها در سهام گروه خودرویی و ساخت قطعات است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بازدهی سهام خودرویی نسبت به متوسط بازدهی بازار سهام از ابتدای سال تاکنون بسیار چشمگیر بوده و تداوم شتاب قیمت‌ها را نمی‌توان به عقب‌ماندگی سهام گروه خودرویی از روند کلی نسبت داد.

تافته جدا بافته

شاخص کل سهام گروه خودرویی از ابتدای هفته جاری تاکنون (سه روز کاری) رشد ۱۰ درصدی را به ثبت رسانده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در همین مدت رشد ۴.۴ درصدی داشته است. حضور پرقدرت سهامداران خرد و نسبت‌های کوچک خرید در مقایسه با فروش در کنار افزایش عرضه سهامداران حقوقی در سهم‌های بزرگ و جریان‌ساز گروه خودرویی هنوز کفه ترازو را به نفع خریدار سنگین می‌کند.

ارزش سهام گروه خودرویی در هفته جاری از مرز ۳۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده و به رقم قابل توجه ۳۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده‌است. بسیاری بر این باورند که سنگین ماندن صف‌های خرید در نمادهای لیدر این گروه مهمترین عامل حفظ روند رو به رشد سهام این گروه است و عدم عرضه سنگین سهام توسط سهامداران حقوقی، میل به فروش سهامداران خرد در سودهای بزرگ را نیز به حداقل رسانده است.

از سوی دیگر برخی بر این باورند که تشدید فشار فروش و عرضه صف‌های خرید خودرویی بر روند کلی بازار سهام تاثیر منفی خواهد گذاشت و حفظ صف‌های خرید به عنوان نشانه حفظ آرامش در بستر بورس کمک خواهد کرد. هرچند این ادعا به هیچ وجه قابل توجیه نیست اما نمی توان از اثر روانی چنین عاملی را نادیده گرفت.

به طور کلی تداوم عرضه‌ها و شتاب‌گیری اصلاح قیمتی در سایر صنایع بورسی نیز میل به فروش در سهام گروه خودرویی را افزایش خواهد داد امری که احتمال تحقق آن با وجود حضور پرقدرت خریداران و برچیده شدن صف‌های فروش در نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز طی روزهای اخیر، کم‌رنگ است.

نویسنده: علی صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.