مردم برای حفظ ارزش پول خود خودرو می‌خرند

قطعه نیوز: مدیر گروه پژوهش های صنعت و معدن موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی گفت: افزایش قیمت خودرو ارتباطی با شرکت های خودروسازی ندارد و سایر عوامل در به هم ریختگی بازار اثرگذار هستند.
الهام اسماعیلی پور درباره چرایی افزایش قیمت خودرو در بازار و اینکه برای برون رفت از شرایط موجود چه اقداماتی می توان انجام داد، گفت: از اواخر سال ۹۶ که زمزمه خروج آمریکا از برجام رسانه ای شد، شاهد رشد قیمت در مواد اولیه تولید خودرو بودیم که بخشی از آن مربوط به فلزات، محصولات پتروشیمی و نرخ ارز بود.
وی ادامه داد: با افزایش قیمت کالاهای یاد شده به مرور مردم شاهد کاهش ارزش پول ملی بودند، از این رو برای آنکه ارزش دارایی هایشان کاهش پیدا نکند، به کالاهای مصرفی چون خودرو، نگاه سرمایه ای کردند.
اقتصاددان موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی گفت: در ابتدای سال ۹۷ که قیمت مواد اولیه خودرو رشد مضاعفی پیدا کرد، شورای رقابت با توجه به نرخ تورم، قیمت خودرو را واقعی نکرد و قیمت خودرو ثابت ماند. با ادامه این روند به مرور شاهد افزایش تقاضا برای خرید خودرو بودیم چرا که اکثر کالاها به رشد قیمت مدنظر خود رسیده بودند ولی صنعت خودرو مجبور بود با وجود خرید مواد اولیه گران تر قیمت نهایی خودرو را ثابت نگه دارد.
حضور دلالان از کجا شروع شد؟
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: در کنار خروج شرکت های خارجی، ممنوعیت واردات خودرو با هدف جلوگیری از خروج ارز هم اتفاق افتاد و این امر عامل دیگری شد تا قیمت خودرو سیر افزایشی خود را ادامه دهد و در این مقطع بود که کاهش تولید گریبان گیر شرکت های خودروسازی شد.
وی گفت: با کاهش تولید، دلالان و واسطه ها وارد بازار شدند و به یکباره تقاضا برای خرید خودروی ایرانی بالا رفت؛ با این رخداد فاصله قیمتی بازار و کارخانه روز به روز بیشتر شد و این امر ادامه داشت تا سران سه قوه بر فروش خودرو ۵ درصد در حاشیه بازار موافقت کردند، اما این امر به درستی اجرا نشد و بعد از مدتی شاهد این بودیم که ستاد تنظیم بازار کنار رفت و شورای رقابت، دوباره تعیین کننده قیمت خودرو شد.
این نوع قیمت گذاری برخلاف علم اقتصاد است
این اقتصاددان موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی تصریح کرد: با فرمول فعلی شورای رقابت، نمیتوان به جایی رسید و فاصله قیمت بین بازار و خودروساز بیشتر می شود؛ بنابراین توصیه می کنم که فرمول قیمت گذاری خودرو مورد بازنگری قرار گیرد.
وی با بیان اینکه قیمت محصولات پتروشیمی روندی صعودی و یکنواخت دارد اما محصولات فولادی مرتب جهش قیمت دارند، تصریح کرد: قیمت کل حقله های تولید خودرو باید متوازن باشد. از نظر علم اقتصاد هم درست نیست که بخش های اول تولید سود بگیرند و بخش های نهایی، زیان ده شوند. بنابراین تا زمانی که به سمت قیمت گذاری واقعی خودرو نرویم مشکلات حوزه خودرو باقی خواهد ماند.
چهار دلیل رشد قیمت خودرو
اسماعیلی پور در جمع بندی صحبت های خود گفت: علاوه بر تبدیل شدن خودرو از کالای مصرفی به کالایی سرمایه ای، نوسانات ارز هم باعث افزایش قیمت خودرو می شود؛ یعنی هر زمان ارز بالا می رود، قیمت خودرو در بازار هم از آن متاثر می شود چرا که دارندگان خودرو می خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند.
وی دلیل سوم رشد قیمت خودرو را کاهش تولید خودرو در سال ۹۷ به خاطر تحریم ها اعلام کرد و علت چهارم را نیز فرمول اشتباه قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت دانست.
منبع: سایپانیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.