قائم‌مقام مدیرعامل سایپا؛ برای پرداخت بدهی قطعه‌سازان مشکلات جدی داریم

قطعه نیوز: قائم‌مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش در نشست خبری با اعلام اینکه تولید صد هزارمین محصول گروه خودروسازی سایپا در سال ۹۹ در ابتدای تیرماه جاری میسر شد، گفت: این رقم در شرایط تحریم و کرونا به دست آمده است و این نکته قابل توجهی است.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»، مجید باقری با بیان اینکه در تیر ماه جاری مراسم پایان تولید خودروی پراید برگزار می‌شود، افزود: در سال جاری تاکنون ۳۰ هزار دستگاه پراید ۱۳۱ تولید کرده‌ایم که با قیمت ۳۸ میلیون تومان به فروش رسیده است و تا زمان توقف تولید آن هم ۲۰ هزار دستگاه دیگر تولید خواهیم کرد که با قیمت فعلی توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: تحقیقات شرکت سایپا نشان می‌دهد نیاز کشور به خودرو یک میلیون دستگاه در سال است و تقاضای فعلی به دلیل نیاز کاذبی است که از شرایط اقتصادی کشور حاصل شده است.

باقری نیاز بازار در سال ۹۸ را ۹۰۰ هزار خودرو عنوان کرد و گفت: تولید خودرو در سال گذشته ۸۶۰ هزار دستگاه بود که اگر در اسفند ماه با شیوع بیماری کرونا مواجه نشده بودیم، نیاز واقعی بازار را پوشش می‌ دادیم اما متاسفانه حجم نیاز واقعی به خودرو از سال گذشته به امسال منتقل نشده است.

وی با اشاره به طرح اتو خدمت سایپا تصریح کرد: در این طرح ۱۳۰ هزار متقاضی داشتیم که از مکانیزم قراردادهای خودرویی استفاده می‌کردند و به جای درخواست واریز سود، خودرو را مطالبه کردند. در همان زمان با ۱۲۰ هزار تقاضای جدید هم مواجه بودیم و باید این موضوع را مدیریت می‌کردیم.

وی ادامه داد: همچنین ۶۰ درصد از تعهدات رنو و برلیانس مشمول طرح تبدیل شدند و مجموع عوامل باعث شد که نتوانیم تعهدات خود را به موقع به ثمر برسانیم. اکنون به دنبال ساماندهی تولید هستیم تا فقط دو محصول به تعهد معوق بخورد.

باقری درباره تولید خودروی شاهین گفت: استانداردهای خودروی شاهین با گرید ۳ استانداردهای اروپایی برابری می‌کند و ما در نیمه دوم سال جاری این خودرو را به بازار عرضه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه شاهین پیش‌قراول محصولات جدید سایپا است، اظهار کرد: در طرح پیش‌فروش هم شاهد استقبال بالا از این خودرو بودیم.

قائم‌مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش، در پاسخ به سوالی درباره علت کاهش کیفیت خدمات پس از فروش این شرکت عنوان کرد: تمرکز بر رفع مشکلات، امکانات سایپا را به سمت تولید برد، اما در حال حاضر ستاد عالی خدمات پس از فروش را تشکیل داده‌ایم تا هم به لحاظ تامین قطعات و هم کم شدن مدت زمان تعمیر، مطالعات و اقدامات لازم را انجام دهد.

 وی با اذعان به اینکه در سال‌های گذشته، معضلات فروش، تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، توان شبکه نمایندگی‌های سایپا را کاهش داده بود، گفت: برای بهبود امدادرسانی و خدمات پس از فروش، برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده‌ایم.

قائم مقام سایپا به زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور که به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، اشاره کرد و گفت: هر دو شرکت خودروسازی کشور در انتهای سال ۹۸ مجمع تجدید ارزیابی را برگزار کردند تا بتوانند از تسهیلات بانکی برای پرداخت بدهی‌های قطعه‌سازان استفاده کنند اما همچنان مشکلات جدی در این زمینه وجود دارد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.