فعال کردن سیستم نیمه خودران در موستانگ Mach-E

قطعه نیوز: فورد سیستم جدید دستیار فعال رانندگی (ADA) خود را تا پایان سال ۲۰۲۱ روی کراس‌اور برقی موستانگ Mach-E ارائه می‌دهد.

فورد در راستای ورود به دنیای رانندگی نیمه خودران و بدون دست اعلام کرد که سیستم جدید دستیار فعال رانندگی (ADA) خود را تا پایان سال ۲۰۲۱ روی کراس‌اور برقی موستانگ Mach-E و برخی دیگر از محصولات سال ۲۰۲۱ ارائه می‌دهد. سیستم دستیار فعال رانندگی (Active Drive Assist) فورد به‌عنوان گل‌سرسبد خانواده فناوری‌های Co-Pilot ۳۶۰ این خودروساز، به مجموعه‌ای از سیستم‌های طراحی شده برای حفظ ایمنی و کاهش استرس رانندگان در جاده‌های آمریکای شمالی می‌پیوندد.

قبل از ورود به ریزه‌کاری‌های این سیستم، بهتر است درباره دردسترس بودن آن صحبت کنیم. دسترسی به دستیار فعال رانندگی فورد یک فرایند دو مرحله‌ای است. ابتدا مشتریانی که خودرو برقی Mach-E را سفارش می‌دهند، باید پکیج‌ Active 2.0 Prep را انتخاب کنند. این پکیج یکی از آپشن‌های نصب‌شده در کارخانه به شمار می‌رود که متناسب با تمام نیازهای سخت‌افزاری ADA است و با عرضه خودرو دردسترس خواهد بود. در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، فورد فروش نرم‌افزار را برای عملکرد ADA آغاز می‌کند که مصرف‌کنندگان می‌توانند با مراجعه به نمایندگی محلی فورد یا به‌روزرسانی بی‌سیم آن را نصب کنند.

درنتیجه مشتریان باید دو خرید جداگانه انجام دهند؛ اگرچه دارن پالمر، مدیر برنامه‌های جهانی خودروهای الکتریکی فورد در کنفرانس با رسانه‌ها به موتوروان گفت که «قیمت مجموعه کامل این سیستم بسیار رقابتی خواهد بود».

پالمر گفت:
ما می‌خواهیم تا حد امکان تعداد افراد بیشتری ADA را داشته باشند.

به گفته مسئولان این شرکت، دستیار فعال رانندگی تکامل‌یافته سیستم‌های کنترل کروز هوشمند در ترکیب با سیستم Lane Centering است که از دوربینی پیشرفته برای بررسی وضعیت راننده بهره می‌برد. ADA پس از نصب، بسیار شبیه به سیستم سوپر کروز (Super Cruise) جنرال موتورز عمل می‌کند. خودرو از ترکیب حسگرهای بیرونی و مقاطع از پیش نقشه‌برداری شده جاده استفاده خواهد کرد تا امکان رانندگی خودران را فراهم کند.

هم‌اکنون فورد بیش از ۱۶۰،۰۰۰ کیلومتر جاده را در ۵۰ ایالت آمریکا و کانادا برای استفاده ADA ترسیم کرده است. اما در شرایط فعلی این مجموعه فقط بزرگراه‌های مجزا را پوشش می‌دهد. درحالی‌که هنوز حدود ۷۵،۰۰۰ کیلومتر دیگر در سیستم بزرگراهی بین ایالتی پوشش داده نشده است، سیستم Active Drive Assist هنوز هم باید مکان‌های زیادی را در نقشه‌های خود بگنجاند.

به‌نظر می‌رسد ADA با وجود شباهت‌هایی که با سوپر کروز جنرال موتورز دارد، سیستم هوشمندانه‌تر و قابل استفاده‌تری باشد. فهمیدن زمان فعال شدن سیستم و به دست گرفتن کنترل خودرو توسط آن، چیزی شبیه منحنی یادگیری است. این مسئله برای مصرف‌کنندگانی که با رانندگی خودران آشنایی ندارند، کمی مشکل‌ساز خواهد بود.

پالمر بدون اینکه به‌طور مستقیم به سوپر کروز اشاره کند، گفت:
برخی از سیستم‌هایی که هم‌اکنون به فروش می‌رسند، بسیار پیچیده هستند و گاهی اوقات قفل می‌کنند و وقتی راننده کمی عصبی شود یا بخواهد فرمان را بچرخاند و کنترل آن را به دست بگیرد، واقعاً باید با آن کشتی بگیرد. این برای مردم بسیار ناخوشایند است. ما واقعاً می‌خواستیم اطمینان حاصل کنیم که چنین چیزی نداریم و وقتی راننده می‌خواهد کنترل خودرو را دوباره در دست بگیرد، فورا فرمان را بچرخاند.

علاوه بر تسهیل به دست گرفتن دوباره کنترل فرمان، فورد اطمینان می‌دهد که مالکان هرگز تمام کنترل خودرو را به سیستم واگذار نخواهند کرد. قلب ADA یک سیستم دوربین مادون قرمز روبه‌روی راننده است که حرکات سر و چشم راننده را کنترل می‌کند تا مطمئن شود که او به جاده توجه می‌کند. این سیستم حتی در مواقعی که راننده عینک، عینک آفتابی یا ماسک محافظی داشته باشد، کار می‌کند و به‌عنوان اولین خط دفاعی برای استفاده بدون‌‌توجه به ADA عمل خواهد کرد.

طبق گفته‌های پالمر، پیش از این‌که رانندگان بخواهند به سیستم اعتماد کرده و سپس توجه خود را از جاده دور کنند، فعالسازی ADA حدود هفت دقیقه زمان می‌برد. در حقیقت فورد سیستم دوربین مادون قرمز را برای کم کردن این نوع رفتار طراحی کرده است. طی چند ماه آینده اطلاعات بیشتری درباره سیستم Drive Drive Assist فورد منتشر خواهد شد.

هائو تای تانگ، مدیر ارشد توسعه و فروش محصولات فورد گفت:
معرفی Active Drive Assist با دوربین روبه‌روی راننده کاملا منطقی است زیرا وسیله نقلیه به راننده کمک می‌کند تا استرس و فشار رانندگی را کاهش دهد اما همچنان او را به‌طور کامل کنترل می‌کند. اگر راننده تمرکز خود را روی جاده پیش رو از دست دهد، سیستم Active Drive Assist به‌طور خودکار به او هشدار می‌دهد و به‌طور بالقوه سرعت حرکت خودرو را کند می‌کند تا زمانی‌که دوباره روی جاده متمرکز شود.

منبع: زومیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.