نوسازی ناوگان تاکسیرانی با ۳۰هزار تاکسی جدید/ اتوبوس‌های جدید ناوگان شهری تهران با استاندارد یورو۵ تولید می‌شود

قطعه نیوز: مدیر حمل و نقل ترافیک تهران از اضافه شدن ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»، مناف هاشمی در حاشیه آیین امضای قرارداد نوسازی ناوان مسافری شهری تهران میان شهرداری تهران و شرکت ایران خودرو دیزل در جمع خبرنگاران، اعلام کرد: حمل و نقل عمومی تهران حداقل با کمبود ۳هزار دستگاه اتوبوس مواجه است. به خصوص در شرایط حال حاضر و وجود ویروس کرونا، نیاز به رعایت فاصله اجتماعی در وسایل حمل و نقل عمومی بیشتر شده است و این موضوع نیاز به اتوبوس را از ۳هزار دستگاه نیز بالاتر خواهد برد.

وی با اشاره به عزم شهرداری تهران و دولت در زمینه حل مشکلات این حوزه و تفاهمی که پیش ازاین در زمینه تولید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۳۰۰دستگاه مینی‌بوس توسط ایران خودرو صورت گرفته است، گفت: در سال جهش تولید ثابت شد کشور می تواند نیاز خود را تامین کند. در گام نخست  این تفاهم، قرار است از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۱۰۰ دستگاه برقی، ۲۰۰ دستگاه پایه گازسوز و ۲۰۰ دستگاه نیز پایه دیزلی تولید شود.

مناف هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: از این ۸۰۰ دستگاه، همانطور که اشاره شد، امروز قرارداد تولید ۲۵۰ دستگاه (۱۲۰ دستگاه اتوبوس و ۱۳۰ دستگاه مینی بوس) به امضا رسید و این روند تا تولید همه ۸۰۰ دستگاه ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه برای تامین سایر نیازها از دولت کمک خواسته ایم، تاکید کرد: در این خصوص رئیس جمهور دستورات لازم را ابلاغ کرده است و منتظریم تا این روند توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و با حمایت وزارت کشور و… شکل اجرایی پیدا کند.

به گفته هاشمی، تامین مالی این روند و اقدامات از محل بودجه شهرداری، بودجه دولت و از محل اعتبارات اوراق مشارکت پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه از حدود هشت سال قبل خودروی جدید به ناوگان حمل و نقل شهر تهران اضافه نشده بود، گفت: بنابراین اتفاقی خوبی رقم خورده است و شهرداری های کلان شهرهای دیگر نیز از تهران الگو خواهند گرفت. ضمن اینکه این اقدام به نفع خودروساز کشور نیز است و باعث رونق صنعت خودروی کشور نیز می شود.

مدیر حمل و نقل ترافیک شهر تهران در پاسخ به این سوال که نقش بخش خصوصی در روند فعلی نوسازی ناوگان حمل و نقل شهر تهران چیست، تصریح کرد: مذاکراتی با بخش خصوصی صورت گرفته است تا در ایران خودرو و سایر واحدهای تولید کشور سفارش گذاری کنند و ما نیز اجازه فعالیت در تهران را به آنها خواهیم داد.

مناف هاشمی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص نوسازی ناوگان تاکسیرانی، گفت: در این حوزه نیز جلساتی برگزار شده اگرچه هنوز قرارداد یا تفاهم نامه ای به امضا نرسیده است. اما برنامه ریزی صورت گرفته در این زمینه به گونه ای است که امیدواریم ظرف دو سال آینده، یعنی سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، بتوانیم ۳۰هزار دستگاه تاکسی ناوگان تاکسیرانی کشور را با کمک ایران خودرو نوسازی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه از سال ۱۳۹۶ تا امروز حدود پنج تا شش هزار دستگاه تاکسی نوسازی شده است، بیان کرد: بنابراین برنامه ریزی نوسازی ۳۰هزار دستگاه طی دوسال آینده نشان دهنده آن است هم تسهیلات آن از محل وجوه اداره شده پیش بینی شده است که باید به رانندگان تاکسی تعلق گیرد و هم ایران خودرو این اطمینان را ایجاد کند که توان تامین و تحقق این هدفگذاری را دارد.

به گفته هاشمی جزییات این برنامه ها پس از امضای تفاهم نامه و قراردادها اعلام خواهد شد.

ایران خودرو دیزل امسال ۱۰هزار دستگاه خودروی سنگین تولید می‌کند

در ادامه این برنامه، مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو با اشاره به اینکه ظرفیت تولید خوبی در این شرکت وجود دارد، گفت: ما در ایران خودرو نیاز به عقد این دست قراردادها داریم. چراکه ظرفیت ها آماده است و عزم همه مدیران گروه صنعتی ایران خودرو برای تامین نیاز کشور جزم است.

فرشاد مقیمی در خصوص زمان تحویل خودروهای مورد اشاره در قرارداد با شهرداری تهران، اعلام کرد: تولید این محصولات به نحوی برنامه ریزی شده است که طبق برنامه از ماه آینده روند تحویل خودروها را آغاز کنیم.

به گفته وی، در مرحله اول این روند، ۱۰ دستگاه از هر مدل تحویل خواهد شد و پس از آن تعداد را به ۲۰، ۳۰ و ۴۰ دستگاه در ماه‌های آینده خواهیم رساند و در این راستا شرایط را برای تحقق تفاهم ۵۰۰ دستگاهی فراهم خواهیم کرد.

مقیمی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از قطعات این خودروها داخلی سازی شده اند، گفت: قطعات داخلی سازی شده شامل قطعات موتوری، تریم، محوری و… است. بر این اساس در حال حاضر عمق داخلی سازی این اتوبوس ها ۶۲درصد برآورد می شود.

وی در ادامه افزود: اگرچه سال گذشته ایران خودرو موفق شد موتور ۳۵۵ را بدون DPF به استاندارد یورو۵ برساند. همچنین گروه فعال در مجموعه ایدِم، مشغول انجام کار بر روی موتور ۴۵۷ هستند که تا شهریورماه این موتور نیز به استاندارد یورو۵ برسد.

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به ظرفیتی که در زمینه تولید اتوبوس های برقی وجود دارد، اظهار کرد: مذاکرات و هماهنگی هایی نیز در این راستا انجام شده و اکنون منتظر سفارش گذاری هستیم.

به گفته وی، در زمینه عقد قرارداد با شهرداری تهران، بر روی توانمندی و ظرفیت موجود در ایران خودرو دیزل حساب شده است. بر این اساس همکاران در ایران خودرو برنامه زمان بندی را تنظیم می کنند و بر اساس تعداد نیاز، زمان بندی مناسب تا زمان تحویل لحاظ خواهد شد.

فرشاد مقیمی با بیان اینکه ظرفیت تولید ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس در ایران خودرو دیزل وجود دارد، گفت: با این وجود تولید این شرکت در سال گذشته جمعا ۲۲۳۶ دستگاه بوده است در حالی که هدفگذاری امسال روی ۱۰هزار دستگاه خودروی سنگین صورت گرفته است که در این راستا شاهد افزایش چشمگیر تولید در ماه های آینده خواهیم بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.