دبیر انجمن قطعه‌سازان؛ طرح «تعدیل سود در زنجیره تامین» پس از تکمیل به دولت، وزارت صمت و بانک مرکزی ارائه می‌شود

قطعه نیوز: حرف و حدیث‌های همیشگی درباره قیمت‌گذاری خودرو و شرایط درج شده در قراردادهای میان خودروسازان و قطعه‌سازان یک روی دیگر هم دارد. در طرف دیگر ماجرا تولیدکنندگان داخلی مواد اولیه زنجیره تولید خودرو قرار دارند.

بارها قطعه‌سازان از بالا بودن سود مواد اولیه برای تولید محصولات خود گلایه کرده‌‌اند. فحوای کلامشان این است که نرخ‌گذاری کارخانه‌های تامین مواد اولیه قطعه‌سازی بر اساس ارز آزاد صورت می‌گیرد و با وجود زیان قطعه‌سازان، این تولیدکنندگان گاهی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد سودآوری دارند.

به گفته فعالان صنعت تولید قطعه، این سودآوری در شرایطی است که کارخانه‌های مواد اولیه قطعه و پتروشیمی‌ها، تاکنون عزم چندانی برای تولید مواد اولیه های‌تک یا مورد نیاز تولیدکننده‌های داخل نداشته‌اند و سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام نداده‌اند. گلایه قطعه‌سازان به عملکرد شورای رقابت برمی‌گردد، چراکه این شورا علاوه بر نظارت بر قیمت خودرو، وظیفه بررسی قیمت مواد اولیه را هم دارد، موضوعی که تاکنون یا اجرایی نشده است یا در عمل نتیجه‌ای در بر نداشته است.

حالا دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو از تدوین طرحی در این انجمن خبر می‌دهد که به دنبال تصحیح قیمت مواد اولیه است. به گفته مازیار بیگلو، طرح «تعدیل سود در زنجیره تامین» با هدف فعال‌سازی نظارت و رصد شورای رقابت بر قیمت‌ها در زنجیره تامین و جداسازی شیوه تعیین قیمت مواد اولیه از نرخ ارز صورت می‌گیرد.

ناهماهنگی سود و زیان در زنجیره تامین خودرو

وی درباره این طرح به خبرنگار «قطعه‌نیوز» گفت: با همکاری مجموعه‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال پیشبرد طرح «تعدیل سود در زنجیره تامین» هستیم که مبدع آن انجمن قطعه‌سازان بوده است و در آن، سود و زیان موجود در زنجیره تولید شناسایی می‌شود، چراکه نمی‌توان در بخشی از زنجیره تامین خودرو شاهد ۲۵ درصد زیان باشیم اما برای تولید مواد اولیه، گاه تا بیش از  50 درصد سود اختصاص دهیم، باید تعادلی در این زمینه برقرار شود.

وی عنوان کرد: با اجرای این طرح، به این سمت خواهیم رفت که قیمت مواد اولیه را از نرخ ارز منفک کنیم. این طرح یک اشتباه در قانونگذاری را اصلاح  خواهد کرد.

بیگلو با بیان اینکه حدود سه ماه زمان می‌برد تا طرح کامل شود، اظهار کرد: از آنجا که طرح یاد شده نیاز به تغییر قوانین دارد، امیدواریم که در مجلس جدید بتوان لایحه آن را مصوب کرد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان تاکید کرد: این طرح هزینه‌بر است و یک تیم تحقیقاتی مطالعات بر روی آن را انجام می‌دهد.

طرح به مسوولان ارائه می‌شود

بیگلو ادامه داد: اقدامات اولیه و ساختار ابتدایی طرح را به همه مسوولان مرتبط اعلام کرده‌ایم. آقای رحمانی وزیر پیشین وزارت صنعت، معدن وتجارت با کلیات این طرح موافق بود.

وی با بیان اینکه تغییر وزیر صمت سیاست‌های انجمن را تغییر نداده است، افزود: اقتصاد کلان ما همچنان شرایط قبلی را دارد، ما این طرح را با تمام قوا به پیش خواهیم برد و آن را به سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت هم ارائه خواهیم داد. این طرح مبنای منطقی دارد و خیلی بعید می‌دانیم که سرپرست جدید با این طرح مخالفت کند.

به گفته بیگلو، طرح «تعدیل سود در زنجیره تامین» پس از تکمیل، به رییس‌جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون اقتصادی و رییس بانک مرکزی ارائه خواهد شد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.